Islams kjernepunkt er Muhammed. Han ses som den perfekte profeten og mennesket, og hele Koranen - ord for ord - ble formidlet til han av Allah og gjennom engelen Gabriel, heter det. Muhammeds livserfaringer, både knyttet til ekteskap og eksempelvis regler for krigføring og behandling av opposisjonelle, utformet fortløpende Koranvers, inkludert lovverk, som ses som hellig og uforanderlig til evig tid. Bildet av islams perfekte Muhammed prentes således inn i muslimer flest fødselen av.
Hva om han ikke var perfekt? Vel, da raser hele grunnmuren til islam. Det islamske reisverket krakelerer og renner ut i sanden. Islam som maktfaktor er ferdig. Dersom Muhammed var et feilbarlig menneske, kan nemlig ideen om at Koranen ble formidlet ord for ord til Muhammed, og at hans liv var forbilledlig på alle måter, vanskelig opprettholdes. Nettopp derfor skaper en eneste kritisk bemerkning om han, det minste forsøket på å så tvil om hans ufeilbarlighet og status som en profet, negative reaksjoner blant de lærde og deres bokstavtro tilhengere. Disse insisterer på fullt eierskap til Muhammeds ettermæle, og derav hva som er det rette islam.
Hei dere. Jeg bare lurer: Selges denne boka i det hele tatt? Jeg har vært sånn halvveis på utkikk etter den de siste fem åra, men har ikke sett snurten. På nett ser jeg den bare solgt som e-bok, og i "samlede verker" i antikvariat har jeg ikke funnet den.
Terje Bjøranger har skrevet en meget troverdig historie om hvordan det kan være for en god del jenter i et visst miljø å vokse opp i Norge.
Gruelig spennende!
Nadia skulle vært død. Hennes to søstre blir brutalt slakta ned.
Æresdrap?
Ja, det er det politiet må finne ut av... - Men ingen tør å si noe. Alle holder tett om hva som foregår i familien.
Nadia forsvinner fra Norge og skolen hun går på. Hun blir holdt innestengt i familiens hus i en liten fillelandsby i Pakistan. Hun får ikke ta kontakt med noen, og føler at hun er i fengsel. Så oppdager hun at familien planlegger å drepe henne, fordi de har oppdaget at hun hadde en norsk (hemmelig) kjæreste.
Forfatteren er en norsk politimann, som har hatt mange slike saker å jobbe med i virkeligheten, så han vet dessverre meget godt hva han skriver om.
Tusen takk ska du ha!
En islamist smigrer ingen. Han er ikke høflig og forekommende overfor øvrighetspersoner eller hensynsfull overfor andres vaner og tradisjoner. Ikke bryr han seg om hvorvidt folk liker ham heller. Ideologien er det eneste som betyr noe for ham.
Taquiddin al-Nabhani, Hizb ut-Tahrirs grunnlegger
Propagandaens kunst består i å forstå de store folkemassenes følelser og anvende en psykologisk riktig form for å nå fram til dem og vinne deres oppmerksomhet, for derfra å gå videre til hjertet av det brede lag av folket.
Adolf Hitler
Historiske fakta betyr ingenting. Det eneste som betyr noe, er fortolkningen av dem.
E.H. Carr, engelsk historiker
En unggutts skjebne avgjøres av hvem han vanker sammen med.
Ordtak fra Østen
Tidligere hadde han vært overbevist om at det fantes punkter i livet der det meste lot seg forvandle, et drama eller en lykke som antok form av et prisme som man kunne gå gjennom som en lysstråle og forvandles til en annen. Ikke bare retningen inn i framtida ville endres, men også det man kom fra, fortida.
ISIL sprang direkte ut av al-Qaida i Irak som en følge av vår invasjon. Dette er et eksempel på en utilsiktet konsekvens. Og det er grunnen til at vi som regel bør sikte før vi skyter.
President Barack Obama, mars 2015
På overflaten handler sunni- og shia-konflikten om en kamp om islam. På et dypere plan handler den ikke bare om religion, men også om makt.
Det er absurd å snakke om å møtes på halvveien i eget land, det er omtrent som om noen må male om stua fordi en gjest ikke liker hvitt. Alle vil inn i en selvsikker, stolt kultur, ingen vil integrere seg i multikultipjatt. Alle ser opp til folk med selvtillit, innenfor grenser, selvsagt - det gjelder også når det gjelder land, folk, kulturer. Folk har jo flyktet fra feilslåtte samfunn, hvorfor skal vi tilpasse oss deres kultur?
Norge har ikke noe å lære av islam. Jeg er ateist selv, og er negativ til alle religioner. Vanlige vestlige mennesker er overlegne Koranen og islam. Hva skal vi lære - moralsk, vitenskapelig, sosialt? Islam har en utrolig primitiv gudsforestilling. Moderne samfunn har kommet lenger enn til pisking for alkoholinntak, steining for utroskap, dødsstraff for frafall, kappe hender for tyveri. Dette er reaksjonært, bakstreversk. Nei, ser ikke noen berikelse, overhodet ikke.
Jeg kobler islam til andre totalitære ideologier, som nazisme og kommunisme. Jeg er ikke konspiratorisk, ikke i det hele tatt. Men ideologier styrer folk. Og det er absurd å tro på en gud som i ord og handling er mer primitiv enn et hvilket som helst moderne menneske i dag, slik mange muslimer gjør. Antisemittismen har en svært lang og fæl historie, mens ideen om islamofobi bygger på en tanke om at noe kan skje med muslimer i stort omfang. Islamofobien er hypotetisk. Holocaust er empiri, og jødisk. Og muslimene har sannelig sine egne "korstog", de har drevet med aggressiv krigføring mot andre, og de har stått bak omfattende slavehandel, de tok hele Nord-Afrika og det vi i dag kaller Midtøsten, med makt og koloniserte hele området. Er det noen som forlanger at de skal trekke seg ut av disse områdene?
Muslimene er islams første offer. På mine reiser i Orienten har jeg mange ganger sett at fanatismen kommer fra et fåtall av farlige menn som terroriserer de andre til å holde fast på den religiøse tradisjonen. Å befri muslimen fra religionen hans er den beste tjenesten man kan gjøre ham.
E. Renan
I Pakistan i dag finnes det ikke lenger respekt for kvinner, og forbrytelser mot dem har økt dramatisk. De hevder at de har "islamisert" oss.
Hvordan kan du islamisere folk som allerede er muslimer? Helt siden Zia ga makt til mullaene, virker det som om en hvilken som helst mann mener han kan ta tak i en hvilken som helst kvinne og rive henne i filler.
Fru Farkander Iqbal, politiinspektør, Lahore, Pakistan.
"Hvorfor jeg ikke er muslim" er trolig en av de viktigste høydepunktene i religionskritikk.
Den er veldig analytisk skrevet, og er fylt opp med sekundærlitteratur, men Ibn Warraq oppnår sitt mål:
Å dissekere Islam fullstendig (og også noen biter av kristendommen og jødedommen). Dens relevans i dag kan ikke ignoreres, og noen av delene er faktisk meget urovekkende (nemlig den virkelige konsekvensen av jihad og hvordan en islamsk stat fungerer i seg selv, og hvordan den truer resten av verden).
Selv om kapitlene 10 og 11 kanskje kan virke noe langtekkelige, er de likevel nødvendige, for her får man viktig bakgrunnsstoff om islams historie, - så vil andre kapitler (spesielt kapitel 8. Arabisk imperialisme, islamsk kolonisering og kapitel 14. Kvinner og islam) gjøre opp for det, og boka som helhet svikter aldri i å holde fast på interessen.
På baksiden av omslaget på mitt eksemplar av boka (utgitt i 2003) står skrevet følgende sitat av Ibn Warraq :
"Denne boka er først og fremst en hevdelse av min rett til å kritisere hva som helst i islam – til og med til å være blasfemisk, begå feil, og til å være satirisk og spottende.
(...) Muslimer og ikke-muslimer har rett til å foreta en kritisk undersøkelse av islams kilder, historie og dogmer. Uten kritikk vil islam fortsette å kvele tanker, menneskerettigheter, individualitet og sannhet."
Alt i alt en overbevisende og viktig bok å lese for alle som er født inn i den muslimske verden og for alle islam-skeptikere.
Norges og Europas jøder er kanarifuglene i gruvene våre. Hvis de en dag slutter å synge, da er alt tapt.
He toasted his bacon on a fork and caught the drops of fat on his bread; then he put the rasher on his thick slice of bread, and cut off chunks with a clasp-knife, poured his tea into his saucer, and was happy.
Islams mytologi må ses som et resultat av Arabias kultur på Muhammeds tid, som i islam omtales som jahiliyya, "hedenskapens tid". Muhammed var altså et produkt av sin tid. Derfor skal han ha hatt følgende forklaring på hvorfor man må pusse nesen: "Når dere våkner, skal dere pusse nesen tre ganger. For djevelen overnatter i menneskenes nesebor."