Smilet ditt
henta eg
frå stjernune
rørslene dine
frå vinden
i graset
ein dag
kjende eg
tung mold
vega i hendene
Barnet
som slegen av redsle
rømde attende
dei fyrste stega
inn i det vesle skogsnar
-og spurde
kven kongen i skogen var
-så stor ein konge
Barnet
som våga seg
lenger og lenger inn
stiltrand seg på tå
fekk brått ein dag
den kongen sjå
stige høg og breiherd fram
i vindpusten
og høyrde han tale:
-Eg er stilla
og kongen i skogen
eg bur attom dei store tre
oppunde berget grå
i skuggan tett attmed
mellom stein og strå
eg bur i hjarte ditt
og er i tankan dine
eg tala til deg titt
då du låg sjuk unde sengelinet
Barn
eg er stilla
og kongen i skogen
gøym deg her
og kvil eit lite bil
The dark side of mentoring kan særlig oppleves der vi står overfor direkte uegnede mentorer og dysfunksjonelle mentorforhold (Eby mfl. 2004). Toft og Hildebrandt (2006) beskriver den "farlige mentor", og Clutterbuck (2001 s. 62) går et skritt videre ved å tegne et bilde av "The mentor from Hell". I begge tilfeller refereres det til mentorer som har sin egen agenda, sine egne behov og der et ønske om eksponering og makt kan være fremtredende. Det foregår en dobbeltkommunikasjon, hjelp blir påtvunget, protesjeen blir dirigert, men det hele kan godt skje under dekke av at mentoren bare ønsker å hjelpe.
Erich og Hansford (1999) oppsummerer sine mange betenkeligheter (concerns) med å fremheve hvor viktig det er å være varsom både i den enkelte relasjonen og i bruken av mentoring som arbeidsform:
... organisations should view mentoring as a potentially beneficial process that requires careful long time planning and skilful human resource leadership(ibid., s. 15).
Intuisjon kommer fra det latinske ordet intueri som betyr å "se på" eller "betrakte". Det sikter til en umiddelbar følelse, en fornemmelse eller oppfatning av noe. I dagligtalen kaller vi gjerne dette "å stole på magefølelsen".
I det helhetlige perspektivet ligger den analytiske evnen. Det dreier seg om å "ta to skritt tilbake" og lete etter trekk ved situasjonen. I en organisasjon vil det blant annet være å forstå organisasjonen og ha evne til å lese og tolke de prosesser protesjeen er en del av (Lewis 2000).
Mentoring kan
hehe opplever når jeg er noe trett at jeg av og til setter trykket på feil bokstav - og har fått en god latter mang en gang.- det blir langt fra opprinnelige mening.
Har du anledning til å lese Thomasevangeliet? Selv kjøpte jeg boken (tynn) for flere år siden og fikk plutselig innblikk i dagliglivet på Jesus tid.
Sletta blir farga
av ei raud morgonsol
i kanten
stend oksane
med tunge bringur
Død
som ei kjærleg mor
hev du bore meg
eit barn
på trygge hender
mot viddene i stjerneljoset
Du som lærde meg
plukke blomar
på engene
no skal eg ut
og rydje urskog
... mentoring blir definert som saksfokusert eller personfokusert - eller begge deler. Mentoring dreier seg om karriereutvikling eller personlig utvikling - eller begge deler. Den kan foregå over kort tid eller svært lang tid. Mentoringen blir beskrevet som frivillig eller pålagt, og den blir oppfattet som en organisert og tilrettelagt prosess eller som en uformell og intuitiv prosess. Mentoren må være eldre enn protesjeen, eller han kan være like gammel. Og slik fortsetter det ...
Fury uttaler at mentoring må bygge på "the mysterious, chemical attraction of two people" (Murray 2001, s. 6). En toårig studie later til å støtte denne oppfatningen og konkluderer med følgende: "Mentoring ... seems to work best when it is simply "allowed to happen" " (ibid. s. 6).
Parsloe og Wray (1978) definerer på en enkel måte mentorer som "mennesker som gjennom sitt arbeid hjelper andre til å utnytte sitt potensial" (2000, s. 78). Definisjonene bærer gjerne preg av denne hjelperrollen og identifiserer mentoren som en person som er mer erfaren, og som er villig til å dele sine kunnskaper med en som er mindre erfaren.
Mentorbegrepet slik vi kjenner det i dag, har i hovedsak tre røtter (Skagen 2004). Ved siden av den klassiske mentoren i antikkens Hellas og middelalderens håndverkslaug, har de hundre siste års tenkning og ideer innenfor den humanistiske psykologien gitt næring til begrepet (Rogers 1995). Her møter vi særlig det optimistiske menneskesynet, troen på personlig vekst og tilliten til den enkeltes ressurser. Viktig er også den vekt det blir lagt på dialogens betydning og hvordan man gjennom refleksjon og ettertanke kan danne grunnlag for en endret og forbedret personlig yrkespraksis. Betydningen av innsikt i eget liv og den enkeltes ansvar for personlige valg har også en fundamental plass i den humanistiske psykologien.
Disse tre perspektivene gjenkjennes i større eller mindre grad i alle former for mentoring. Slik fremstår mentoren i videste forstand som den individuelle hjelper.
Ordet mentor har greske røtter. Men betyr "en som tenker", og tor er et maskulint suffiks. Altså er en mentor "en mann som tenker" (Roberts 1999).
Hyss sier havet
Hyss sier den lille bølgen ved stranden, hyss
ikke så voldsomme, ikke
så stolte ikke
så bemerkelsesverdige.
Hyss
sier bølgekammene som
flokker seg om forbergene
strandbrenningene. Hyss
sier de til menneskene
det er vår jord
vår evighet.
Rolf Jacobsen, Headlines 1969
Her er 2 andre bøker som kanskje kan være av interesse for den nysgjerrige:
The Two Marys: The Hidden History of the Mother and Wife of Jesus av Sylvia Browne
Mystical Life Of Jesus - The Uncommon Perspective On The Life Of Christ av Sylvia Browne
hehe og hvilken finger man bruker.
hehe kaster ikke bort energien på å ergre meg. Hadde jeg ikke vist bedre hadde jeg trodd at teksten var blitt markspist!
Jeg er nå blitt gjort oppmerksom på denne stavemåten - så nå bruker jeg kun min energi på innholdet. hehe alt er greit så lenge man er inneforstått med diverse forkortelser! :)
Jeg likte diktet så godt at jeg kjøpte debut utgaven på antikvariat.net og har lagt den til i min boksamling. Flere av hans diktsamlinger er utgitt i E-bok utgave nå.