Ingen hemlighet at jeg er noe svak for seilskuter, om ikke i virkelighet så hvertfall som litterært grep. Denne gang er det journalist og dokumentarist David Grann som har gravd frem den smått utrolige historien om The Wager, del av en britisk armada som på tidlig 1700-tall var på jakt etter en spansk skute lastet med GULL!
Det går jo så fryktelig på trynet med hele armadaen, men aller verst går det med gjengen på The Wager. Nå frister det å gå gjennom et par slides med ledelsesteori her, for ikke bare har skipets ledelse hoppet over alle ledd av kvalitets- og kompetansekontroll, men de rammes også av kritisk systemsvikt. Men slik er det når ledelsesposisjoner tildeles etter hvor mye dyrket mark en eier.
Det er en historie hvor det stakkars mannskapet befinner seg i en rekke rimelig grimme situasjoner, og som senere har inspirert forfattere som Robert Luis Stevenson og Herman Mellville. Snart også filmatisert av Martin Scorsese med gjett-én-gang i hovedrollen.
Satt opp mot andre episke kullseilaser er fortellingen å snuser på øverste halvdel av tabellen. Den er ikke riktig så episk som Medusas Flåte, Endurance, eller Foresters serie om Hornblower. Men nå kjemper også Grann i en liga med sterk konkurranse.
Siden dette er i Fantasy-kategorien må en aldri lese en bok før en har fått full oversikt over forfatterens bibliografi gjerne med tilhørende verdens- og stjernekart og oversikt over de ulike leire av tilhengere samt hva slags rekkefølge de anbefaler eller krever.
I The Crown Tower møter vi soldaten Hadrian, han med litt overutviklet moralsk kompass, og etterhvert Royce, han tyven og snikmorderen helt uten kompass i det hele tatt. Dette tokløveret skal det vise seg allerede er skrevet en hel bokserie om, mens denne boken, og påfølgende serie tar for seg de første eventyr.
Tiltross for å være rimelig motpolete, blir de ansatt for å tyvlåne en bok fra et høyt og godt bevoktet tårn. Typisk. Bibliotekene hadde på den tiden liten sans for universell utforming for å sikre rullestolbrukere tilgang. En må nesten spørre seg om bøkene i dette tårnet egentlig er til utlån.
Parallelt med Hadrians strev med å hindre Royce å snikmorde alle han ser, møter vi Gwen, entrepenør i et slags Deadwood-aktig western-landskap. Og bare med noen helt forsiktige drypp fra Gwen blir denne historien plassert i fantasy-sjangeren.
Kort oppsummert er dette som om Abercrombie skulle ha skrevet Locke Lamora-bøkene, og med kulisser fra middelalderen og Deadwood. Det fungerer egentlig veldig bra, spesielt samspillet mellom den hyggelige Hadrian og uhyggelige Royce. Bare 14 bøker om disse to så den er grei.
Sullivan fiser videre med sin Riyria krønike hvor den greie soldaten og den ugreie tyven traver inn og ut av solnedgangen.
Nå som de har akseptert hverandres eksistens, og til og med kan være i samme rom samtidig, finner de ut at de like gjerne kan tjene penger sammen óg. Spesielt siden de var så heldige å overleve bok nummer en.
Samtidig ikke langt unna er en stallgutt forelsket i en prinsesse, noe som sikkert er en forbrytelse i seg selv. Han skal vistnok bli soldat, men har hverken fått trening eller utstyr. Skal si han er populær å plukke på av de større guttene!
Det blir litt ugreit for Ruben en periode, det må være lov å si, men det blir litt ugreit for kongefamilien óg, som tilfeldigvis bor på samme sted som Ruben stall. Her ligger det godt tilrette for både forviklinger og snikmord.
Sullivan investerer godt i denne sidehistorien om Ruben, og igjen trekker jeg linjer mot Abercrombie, for det er mørkt og skittent, og bare noen ytterst små dryss av det en kaller fantasy. Akkurat slik jeg liker det.
Jeg gir denne tre av fire hoder på stake, så er jeg spent på om Sullivan fortsetter med den stigende formkurven.
Serien om superbestevennene i hele verden, soldaten Hadrian og tyven Royce fortsetter, denne gang skal de redde en dame fra et attentat, ved å fortelle sine oppdragsgivere hvordan de ville gjennomført det. Mon tro om det går galt!
Royce og Hadrian blir helt månebedåtten av hvor dårlige de tidligere attentatforsøkene har vært, sammen legger de ned faglig forankret plan for snikmord hvor detaljer som rekruttering, innkjøp og logistikk er inkludert i pakken. Godt fornøyd kan søke honorar. Om ikke, hun dama som skal drepes, er ikke hun ganske digg egentlig?
Royce og Hadrian bestemmer seg for å involvere seg i den vakre dødsdømte skjebne, noe oppdragsgiverene egentlig ikke ønsker å betale for. Faktisk synes de at dette bare skaper unødige forviklinger og det som skulle bli lette penger for våre to venner, blir plutselig penger veldig vanskelig å få tak i. Ja, om de i det hele tatt overlever.
Denne gang kaster ikke Sullivan bort tiden med å dykke dypere ned i historiens karakterer, her må handlingen settes i gang, heller før enn senere, først og fremst fint for den som starter en bok for å bli ferdig med den så snart som mulig.
Det er tydelig sidequest-tendenser over denne boka, for selv om den gir litt mer bakgrunn om både hovedpersoner og verdenen rundt, virker den å være heller lite investert i og tilbyr heller lite av verdi til forfatterens Riyria krønike. En kan faktisk si at den like greit kan hoppes over, og for en periode hvertfall hopper jeg over de neste bøkene i serien óg. Streng tatt, andre bøker må leses også.
Bok nr. 6 i Jomsviking-serien og tidligere trell Torstein Knarresmed får flere og flere fiender jo dypere ned i serien en leser. Det har jo naturlig sammenheng med at Torstein lever under kristningen av Norge, noe han ikke lever godt med.
Videre skal han i tillegg til å være høvding for jomsvikingene også være tenåringspappa, og oboi det er ikke lett å kombinere kriging med kristne og henting av ustyrlige tenåringer.
De forrige bøkene om Torstein synes jeg bar preg av at Bull-Hansen ikke helt hadde bestemt seg om han ville skrive om Torstein, eller tiden Torstein levde i, og dermed gikk i det jeg kaller Skogsmatros-fella. Det blir jo påfallende hvor mye av tidens hendelser en hovedperson skal få med seg.
Nå virker det som at Bull-Hansen har gått bort i fra å skrive en trilogi, eventuelt en hexalogi, og bare skriver, noe som fremstår frigjørende og Valravn er definitivt på linje med de første bøkene i serien.
Noe Bull-Hansen ikke er på linje med, er meg. Jeg fikk tilløp til bakoversveis når jeg så at youtube-kanalen hans har mer enn 700 000 abonnenter. Hans "kaffe i skogen" tar opp alvorlige nok temaer, de fleste han har motsatte standpunkt på en meg. Det er greit nok, men snusingen på the great replacement og andre konspirasjonsteorier, da tenker jeg vi kan takke for laget og fortsette i hver vår retning.
Jeg leste om igjen "I am pilgrim" for et par år siden, og ble ikke videre imponert over den første positive vurderingen min. Hva tenkte jeg på? Og hva tenkte egentlig Terry Hayes på når han skrev boka? Hva han skal ha til middag? I hvilken mappe selvangivelsen var arkivert? Den boka var egentlig ganske ufokusert og rotete.
Nå etter åtte år er han tilbake med en ny spionbok, på åtte hundre fullstendig unødvendige sider. Her skal det jages terrorister bak fiendens linjer, og CIA agenten Kane må gjøre det på egenhånd.
Det blir forviklingar på høyt nivå og samtidig på relativt lesbart nivå også. På dette tidspunktet kan vi ane at forfatter har skrevet selgbare bøker før, hvertfall frem til første del sluttes av.
Så sporer det helt av for Terry Hayes. Hvordan skal han klare å komme seg videre i historien? Han har jo skrevet noe her, men det er høyst usikkert på om han hadde fått godkjent første utkast som dette må være, om ikke forrige bok hadde solgt så voldsomt mye.
Så sporer det utrolig nok på igjen med en vending jeg på ikke noen måte trodde Terry Hayes hadde i seg. Det må være tidenes mest uventa sjangerbrudd, hvertfall så ikke jeg den komme, og herfra ror forfatter det i land i god stil.
Som en norsk forfatter jeg ikke husker navnet på sa, "en god idé blir ikke en god bok". Her kan Terry Hayes bevise det motsatte. For selv om han egentlig ikke skriver særlig bra, og roter no voldsomt i midten, må han få godkjent for denne óg.
Jeg gaper i meg 6 av 10 fallende flimrende snøfnugg for denne såkalte "spionromanen".
En kohort britiske soldater, med økenavnet Essex Dogs, lander på stranden i Normandie en gang på 1300-tallet. Kong Edward III vil ha krig må vite, noe som gir gode jobber med lovnad om betaling for de som overlever.
De ti gode vennene (?) får en grei start, spesielt siden motstanden ikke er like innbitt som skildret 600 år senere. En og annen stein i hodet må en likevel regne med.
Så spisser det seg til. Først og fremst for den franske lokalbefolkning, som må se sin egen hær lete etter egnede slagmarker, desverre ikke i området mellom dem og de britiske styrkene.
Så blir det krig til slutt, men historien som beskrives av Dan Jones vitner om større grad av menneskelig svikt enn hva andre internett-kilder kan fortelle om. Og fint er det, for hva hadde vært morsomt om alt gikk som det skulle?
Hvor Dan Jones er på troverdighets-skalaen som historiker er ikke lett å si, men det er ingen drager med i denne historien, så det gir en liten pekepinn. Når det er sagt observerer jeg at ikke alle er sikre på om han er bedre eller værre enn Conn Igulden.
Det er forøvrig greit med et lite avbrekk fra Fantasy-sjangeren, slik at en får oppleve den delen av den mørke middelalder som ikke styres av pengegriske magikere.
Denne trilogien om Essex Dogs kan jeg forsåvidt gjerne følge med på videre. Jeg gir denne fire av seks klyper med moonshade i vinglasset.
Etter at jeg hadde lest Evicted, en bok om hvordan leiemarkedet i USA forsterker fattigdom og forhindrer sosial mobilitet, mente Kindle at jeg også burde lese denne her, om fattigdom i rustbeltet. Etter det har boka ligget på leselisten i seks år, men siden det nå viser seg at forfatteren skal være en skikkelig raring, fikk jeg motivasjon til å faktisk lese den.
Vance beskriver et samfunn som har oppstått blant annet som følge av masseforflytning mot industrisentre, hvor industri så har forsvunnet, men ikke menneskene som tidligere jobbet der. Igjen finner en enn blanding av fattigdom, rusmisbruk og en sær form for æreskultur.
Det er egentlig lite pent å si om denne æreskulturen, som blander det å forsvare sine nærmeste til døden (helst motpartens død) og det å behandle sine nærmeste særdeles dårlig.
Som oppvekstroman er Vance sin fortelling ganske god, ikke rart at den er blitt filmatisert. Og han legger heller ikke skjul på at det ikke bare er hardt arbeid som har brakt han ut av rustbeltet og inn i øvre middelklasse, men også en lang rekke tilfeldigheter som har spilt i hans favør.
Der denne boka slutter å være av interesse er når Vance skal prøve å si noe om hva en kan lære av de tingene han ser og har opplevd. Overraskende få tanker har han egentlig om dette. Noe mumling om at familie og individet må være driveren, og stat ikke kan ta ansvar for slikt.
Det gir da et inntrykk av at det som er en velskrevet oppvekstroman, er skrevet først og fremst som del av et politisk prosjekt, og ikke for å utforske problemet i kulturen. Men jeg forstår, med politiske ambisjoner må en passe på å ikke tråkke på feil tær.
Den rare Vance har da skrevet en oppvekstroman til terningkast 4, med en tilørende samfunnsanal(yse) til én. Det blir fem tilsammen det! (av ti).
På et høydedrag finner vi fjellformasjonen The Heroes, en slags middelaldersk Mount Rushmmore, skuende over et dalsøkk som ganske snart skal bli åssted for et tre dager langt slag mellom Nord & Sør (Patrick Swayze not included).
Fra nord er det samlet en rimelig fargerik gjeng med krigsherrer, absolutt ikke bundet sammen i et bånd av gjensidig tillitt, men tross alt er det ryddigere med ytre fiender enn den vanlige knivingen i ryggen.
Sør har også sine karakterer, som den pipete slosskjempen Bremer dan Gorst, håpløst forelsket i sjefens datter, og ikke minst en av litteraturhistoriens største skurker, banksjef og magiker Bayaz.
Uten å gå særlig i detalj kan vi si at begge sider vil kappes i å oppleve de aller beste nedturene, men slik er vel krig. Hvertfall når Abercrombie forfatter den.
Som alltid kan en trille terningkast seks for Abercrombie persongalleri. The Heroes er en av tre attpåklatter fra trilogien The First Law, men som frittstående bok synes jeg nok at det blir litt mye og mange karakterer for en så komprimert historie.
Med det må jeg innse at jeg har runda Abercrombie, hvertfall til ny bok kommer til neste år.
When Dinosaurs Die, A Guide to Understand Death - by Laurie Krasny Brown and Marc Brown, er en bok som tar for seg døden direkte og lettfattelig. Boka er en tegneseriebok og skal passe for barn i aldersgruppen 4-7 år.
Jeg har ikke boken selv, men ble en gang grundig orientert om hva livet og døden innebar av
en 6-åring som hadde lest den.
I dag har jeg forsøkt å finne boka, og den selges på Amazon. Der finner du også et leseeksempel. Engelsken er lettfattelig, og lar seg lett oversette i samtale med barn.
Jeg har ikke undersøkt om boken er oversatt til norsk.
Fra boken:What Does Alive Mean?
Every single living has a beginning, a time to be alive and then one ending, or death
Nøkternt og direkte!
Ser nå at Norli har boken til salgs - 149 kr.
Om bogorm står følgende i Etymologisk ordbog (Falk og Torp)
Bogorm, sv.bokvurm (ogsaa bokmal, egentl. «bokmøl»), af nt. bökerworm = holl. boekworm, nht. Bücherwurm, eng. bookworm. Betegnelsen er overført fra bogmøllene paa lidenskabelige læsere. Det sv. ordet betegner ogsaa «orm el. lidenskab for bøger».
I Bevingede ord (ved Evensberget og Gundersen) står følgende om bokorm:
Bokorm, lesehest, bokelsker; sannsynligvis oppstått av at bokorm på mange språk er et navn på larver av f.eks. billeslekten Anobidae, som eter papiret i bøker og borer ganger i det.
Den overførte betydn. kan stamme fra Åp. 10,9, der en engel kommer med en liten bok og sier: «Ta boken og spis den». Cicero bruker uttr. devoro om å lese bøker ivrig, «sluke» dem.
——-
Er man plaget av små bokormer - forsvinner de etter noen uker i fryseren - deretter kan lesehester og større bokormer glede seg over bøkene.
Tar opp tråden din - den er aktuell igjen, Grete. :)
Et rom står avlåst
Jeg lengter etter deg.
Et rom står avlåst i kroppen min.
Alle tingene dine fins der og avtrykkene
av det korte livet ditt, flyktige
som skygger i måneskinnet.
Nøkkelen har jeg og går inn
med sekunders mellomrom. Jeg tar på alt
og taler uten ord med tomheten,
en kronisk lytter.
Jeg lengter etter deg
også fordi du var likest meg. Uten deg
går jeg alene med vranglynnet mitt.
Alt som var fint i meg og nå falmer
bar du som en tidlig sommerdag, et flott
langtidsvarsel. Også lavtrykkene mine
langt vest i deg kunne hope seg opp.
Av og til
kolliderte vi og værlagene våre. Skybrudd
og solgangsbris tørnet sammen. Men oftest
hang dagene våre som enige
søskenperler på kjedet.
Lengter etter deg.
Hverken vær eller dager løper mer.
Og tomheten svarer aldri.
Kolbein Falkeid (1933-2021)
Kolbein Falkeid skrev diktet i savnet og sorgen etter datterens død.
Disse dagene, dette livet - dikt vi har sammen
I utvalg ved Ruth Lillegraven og Tordis Ørjasæter
Takk for hyggelige ord, Lillevi!
Jeg ønsker deg en god og minnerik kveld sammen med barnebarna og familien!
Og - du har helt rett - Prøysen er aldri feil! -:))
Når elevene starter på Senior-året sitt på High School i USA feires det ofte med overrekkelser av konvolutter med gode ord og hilsninger fra familie og venner. I år startet ett av barnebarna mine på Senior-året sitt. I tillegg til lykkeønskninger la jeg ved dette diktet av Kenn. Nesbitt. Jeg tenker at litt humor og en pust i bakken er like viktig som all verdens velmente råd.
Good Morning, Dear Students
«Good morning, dear students,» the principal said.
« Please put down your pencils and go back to bed.
Today we will spend the day playing outside,
then take the whole school on a carnival ride.»
«We’ll learn to eat candy while watching TV,
then listen to records and swing from a tree.
We’ll also be learning to draw on the walls,
to scream in the classrooms and run in the halls.»
«So bring in your skateboard, your scooter, your bike.
It’s time to be different and do what you like.
The teachers are going to give you a rest.
You don’t have to study. There won’t be a test.»
«And if you’d prefer, for a bit of a change,
feel free to go wild and act really strange.
Go put on a clown suit and dye your hair green,
and copy your face on the Xerox machine.»
«Tomorrow it’s back to the regular grind.
Today, just go crazy. We really don’t mind.
So tear up your homework. We’ll give you an A.
Oh, wait. I’m just kidding. It’s April Fools’ Day.»
Kenn Nesbitt
People do not pass
away,
They die
and then they stay.
Naomi Shihab Nye
Voices in the Air
Poems for Listeners
After my speech, His Holiness thanked me and added, for everyone in the room: «We must pray for Nancy so that we rid her of her negative attitudes.» That one act speaks volumes about why so many around the world continue to embrace the Dalai Lama’s message of peace: he believes in peace and compassion even for adversaries. He wants actions to be motivated by positive associations, not negative ones. But try as I may to follow his guidance, to rid myself of negative attitudes, to be a positive warrior for Tibet, I cannot stay silent about how the Chinese authorities use economic leverage and brutality to silence the voices of Tibet’s friends.
If we as Americans do not speak out about human rights in China because of commercial interests, then we lose all moral authority to speak out about human rights abuses in any other country in the world.
I’ve had a lot of conversations with this man, and at the end of nearly all of them, I think, Either you are stupid, or you think that the rest of us are.