Jeg har en svensk venninne som måtte flytte ut av Malmø, på grunn av bråk, trusler, vold og forfølgelse av muslimene som så på territoriet som sitt eget, og at det ikke lenger tilhørte Sverige.
Her er
bloggen til Sidsel Bryde som altså bodde i Malmø, i ghettoen, som hun nå sier er blitt enda verre i dag, enn den gangen hun bodde der.
En venn av meg som er eksmuslim, har nettopp lest ferdig denne siste boka til Hege Storhaug, og her er hans mening om boka:
Mitt perspektiv på Hege Storhaugs bok "Islam den 11 landeplage"
Gjennom tidene har jeg lest flere bøker, flest av dem islamske bøker. Nå har jeg også lest boka til Hege Storhaug. Jeg må si at Hege har en solid forståelse av Islam. Hennes skille mellom Mekka og Medina Islam er veldokumentert og godt begrunnet fra islamsk perspektiv. Alle klassiske, og muslimske kuran-fortolkerne og historiefortellere opererer nemlig med Mekka og Medina versjon av koranen.
Jeg synes Hege drar en klar skille mellom de ulike fraksjonene innen i islam. Jeg forstår Hege slik, at hun ikke drar alle under en kam. Hun holder for eksempel konsekvent Ahmadija muslimene utenfor kritikk hun retter til klassisk fiqh tradisjon innen sunni og shia islam. Samtidig påpeker hun de utfordringene Ahmadijaene møter i sunni muslimske verden. Dette synes jeg er en god tilnærming.
De som kritiserer Hege for å skape hat og som selv forfekter en sunni verson av islam, bør først sette seg inn i de sunni islamske fiqh skolene, før de retter sine kritikk mot Hege. Jeg har ingen intensjon om å forsvare Hege. For jeg synes hun er en modig og oppgående dame som klarer fint å svare for seg.
Men sunni islamsk figh tradisjoner og historie forteller oss at denne retningen innen islam, er en totalitær og diktatorisk retning som historisk har vært og fortsatt er roten til mye av problemene i muslimske verden.
Islamsk råd og dens talspersoner bør først og fremst ta å rydde sin sunni islamsk fiqh tradisjoner for hatske ytringer mot annerledes troende og tenkende og ta et oppgjør med fiqh skolenes totalitærisme før de kritiserer Hege for å skape splid og hat i befolkningen. For den som har lest de sunni islamske fiqh literaturene vet at disse skolene er langt verre når det gjelder å skape hat og splid i en befolkning.
Man trenger ikke ha mer enn èn militant som fiende før Pakistan blir et livsfarlig sted å være. Før landet viser sitt andre ansikt, det som ikke serverer te. Jeg aner ikke hvor mange militante fiender jeg har, men jeg tipper at de er mange. Alt som blir ansett som blasfemi, kan få alvorlige og livsfarlige følger i de renes land, der folk jevnlig blir myrdet eller banket opp dersom noen mener de har skjendet Koranen eller Profeten.
«Det er tre steg i jihad. Det første er å gi noen en invitasjon til islam. Så hvis jeg ber deg om å bli muslim, har jeg utført steg èn. I steg to kan du be ikke-muslimer om å betale skatt til oss og fortsette å leve etter sin egen religion, men la være å bryte våre regler og forbud. Det tredje steget er å krige,» sier han. «Hovedmålet med jihad er imidlertid å lede fienden mot islam, ikke å drepe.»
Mange av oss bryr oss ikke om tapen, men følger fotografene rett over og inn - dette er Pakistan, og ingen følger reglene uansett. Politifolkene gjør ingenting for å stanse oss, helt til et skudd går av og vi blir bedt om å holde oss bak sperringene.
Det eneste de visste med sikkerhet, var at ingen visste med sikkerhet hva som ville skje.
I Kabul hadde jeg hele tiden vært redd for å bli drept av en rakett, men hvis jeg skulle falle fra Buddhas hode, ville jeg i det minste dø lykkelig, tenkte jeg.
«Du må finne en måte å overleve på,» sa han. «Og hemmeligheten med å overleve er å åpne øynene. Med lukkede øyne kan du aldri treffe blink.»
Mulla Nasruddin våknet midt på natten av ropene fra to menn som kranglet utenfor huset hans. Nasruddin ventet, men de fortsatte å krangle. Han fikk ikke sove. Han svøpte sengeteppet tett om skuldrene og styrtet ut for å skille mennene, som hadde tatt til nevene. Man da han prøvde å snakke dem til fornuft, nappet en av dem teppet av skuldrene til mulla Nasruddin, og så løp begge mennene sin vei. Mulla Nasruddin gikk inn, trett og perpleks.
'Hva dreide krangelen seg om?' spurte kona hans.
'Den måtte dreie seg om sengeteppet vårt,' svarte mullaen.
'Teppet er borte og krangelen over.'
«Jorden vil aldri være uten blomster og trær,» sa han. «For når èn plante dør, kommer en annen og overtar plassen, og slik har det vært siden skapelsen. Som en rosenknopp er verden og dens anliggender tett lukket i påvente av en varm vårvind. Vi må alltid være som den varme vårvinden og åpne knoppene på alle slags blomster.»
Vi har et ordtak på dari: «Hvis du sitter med gode mennesker, blir du selv god. Hvis du sitter med dårlige mennesker, blir du selv dårlig.»
Politikk er egentlig bare en masse løgn, og politikere er meget drevne løgnere som bruker sine ferdigheter til å styre makt og penger og grunn.
Jeg hadde alltid ventet at jeg skulle få se Buddhaen vår igjen. Men det uværet av uvitenhet som har rast i Afghanistan i mange tiår, knuste ham i stumper og stykker før jeg kunne vende tilbake. Jeg levde en gang inne i hodet hans. Nå lever han i mitt.
De renset ikke risen før de kokte den. Hver gang jeg tok en bit, knaste det i sand mellom tennene, eller jeg opplevde å tygge stein. Far fleipet med dette flere ganger: «Sanden og småsteinen er godt tilberedt, men hvorfor er det blandet inn ris?»
Når man får gjester hos oss, så åpner man hjertet, selv om de er fattigfolk eller ikke-folk.
«Det er tragisk å se hvordan landet er blitt degenerert på grunn av religionen. Det har skapt en intoleranse, en trangsynthet, og det har gitt mullaene en enorm makt. Da jeg vokste opp i Karachi, var mullaen en du kunne gjøre narr av,» sier han. «Nå blir han aldri utfordret. Landet blir forært til disse analfabetene og disse veldig farlige menneskene som har samlet seg i jihadistgrupper. De er overalt -
Multikulturalisten argumenterer for at kulturer verdimessig er sidestilte og at alle kulturer derfor skal behandles med samme respekt. Ulike kulturer skal blomstre side ved side – tross grunnleggende forskjellige verdisyn. Det oppmuntres til såkalt mangfold, og det advares mot kritikk og underkjenning av kulturelle særtrekk. Tvert om er det gjerne slik at særtrekkene beskyttes under den multikulturelle fanen, selv om særtrekkene er i klar motstrid til menneskerettigheter. Ideologien er således også svært statisk; den er kulturpreserverende, nær sagt uansett hvor negative og umenneskelige kulturtrekkene kan være.
Fundamentalists know they are right because they have read the truth in a holy book, and they know, in advance, that nothing will budge them from their belief. The truth of the holy book is an axiom, not the end product of a process of reasoning. The book is true, and if the evidence seems to contradict it, it is the evidence that must be thrown out, not the book. By contrast, what I, as a scientist, believe (for example, evolution) I believe not because of reading a holy book but because I have studied the evidence.
Nederlandske foreldre lærer døtrene sine å bli selvstendige. Mange, kanskje de fleste muslimske foreldre, oppdrar døtrene sine til å bli føyelige og underdanige. (...)
Muslimske skoler forkaster verdiene de universelle menneskerettighetene bygger på. Alle mennesker er ikke like på en muslimsk skole. I tillegg kan det ikke finnes ytringsfrihet eller samvittighetsfrihet der. Disse skolene utvikler ikke elevenes kreativitet - kunst, drama og musikk. De undertrykker tvert imot barnas kritiske evner som kan lede dem til å stille spørsmål ved troen. De forsømmer fag som er i strid med den islamske læren, for eksempel evolusjon og seksualitet. De lærer barna å pugge ting på rams, uten spørsmål, og de lærer jentene underdanighet. De forsømmer også å sosialisere barna til storsamfunnet.
Det var menn de knapt nok kjente som hentet dem til Nederland for å inngå ekteskap. De ble banket opp til de havnet på sykehus, men kunne ikke be om skilsmisse. Gjorde de det, måtte de forlate Nederland og reise hjem til familien og straffen som ventet dem der.