(..) sjæla kan få to slag sott, liksom kroppen. Svartsykja er svart, men æressykja er svartare.
Nei sjå kor dei har døydd her òg, døydd og døydd. Ein heil tusterskog med gravkors og merke. Å ja, menneske, du døyr da flittig nok, men korleis har du levd?
Dagane kom og gjekk, over Stavsund som over bygda elles. Somme av dem var gråe kvardagar, der var ikkje himmel over dem, syntes ein, berre regnvèret eller skodda, ja og ikkje bles det og ikkje let det vera heller. Det var no dei dagane. Andre av dem kom i sol og gjekk i sol, og om det så var Håkon så måtte han sjå dem: Stavsund låg der, så gild ein gar du berre vilde sjå, og bygda i kring lyste det og skjein på, haugar og moar og gar for gar; lande kunde opne seg med ei uventa vidd framfor han, verda er ikkje nokon dårlig ting, og det er ikkje livet heller.
Sia såg han den dagen for seg rett som det var: Slik var den ting, og slik var det. Det var ein av grådagane om sommaren, skyer over all himmelen, men lyst like vel, lyse stod ned gjenom skygluggane over lande og fjorden, stod der til glede for ein grov og vèrsliten ein.
Olav Duun skrev på nynorsk med sterkt innslag av namdalsdialekt. Jeg er såpass gammel at jeg ikke har store problemer med mange av disse gammel(ny)norske ordene han brukte i bøkene sine.
Det som kjennetegner Duun i stor grad etter min mening er hans store menneskekunnskap. Han gjorde menneskene han skrev om levende.
Det er spenningen mellom hovedpersonene, via dialoger, tanker og handlinger som griper meg så sterkt. I Medmenneske er det selvsagt Ragnhild som fascinerer meg aller mest. Og det er den første delen - Medmenneske - som er den beste delen av trilogien etter min mening.
På samme måte blir tiden han skrev i levende for leseren. En brytningstid, mellom det gamle og det nye. Gårdslivet - med skildringa av ungfolket - og gammelfolket - motsetningene og dilemmaene - det vonde mot det gode - den indre og ytre kampen - kan man få vekk det vonde ved å gjøre noe ondt selv?
Kan man drepe det vonde med øks?
Ah, dette skildrer Duun på en så genial måte, etter min mening.
Han moraliserer ikke. Personene hans blir levende i hans skildringer, på godt og vondt.
Takk for at du minnet meg på Duun og Medmenneske i dag. Jeg måtte finne fram boka, for det var lenge siden sist, - og jeg fant et sitat på side 137 jeg hadde glemt å skrive ned her, som er et godt eksempel på skildringa til Duun:
Det var no òg så makelaust til kveld: ein kom beint utor langvarige regnvèret og mørkre, utor trevekes trollvèr og ut i dette lyse, ein kunde bli ståande og seie sommarkveld med seg sjøl. Ein kunde plystre. Just dette var det som mana otten fram. Vère kan bli så vakkert at ein ottast for storm. Tale, mor hans, hadde gått og sagt med styggvère stod på: - Takk gu' for det her vère, de. Utan slikt fanns her ikkje godvèr. Evig godvèr er en umulig ting, pla ho seie, har de levd i evig lykke nokon gong?
Det var no òg så makelaust til kveld: ein kom beint utor langvarige regnvèret og mørkre, utor trevekes trollvèr og ut i dette lyse, ein kunde bli ståande og seie sommarkveld med seg sjøl. Ein kunde plystre. Just dette var det som mana otten fram. Vère kan bli så vakkert at ein ottast for storm. Tale, mor hans, hadde gått og sagt med styggvère stod på: - Takk gu' for det her vère, de. Utan slikt fanns her ikkje godvèr. Evig godvèr er en umulig ting, pla ho seie, har de levd i evig lykke nokon gong?
Nesehårene hans er utrimmet, og de skjelver som edderkoppbein når han blåser på teen. Han er ustriglet - noe som er et tegn på sunnhet, etter min mening.
Ja, de fleste glemmer fort,
det som skjedde igår, i juli, ifjor, i forfjor
eller på 80-tallet.
Å lese boka om Muhammed, av Halvor Tjønn, er en orgie i blodsutgydelser, hodekapping og henrettelser.
For ikke å snakke om tilfangetaking av kvinner, som fordeles på de forskjellige krigerne, til krigernes seksuelle forlystelse, enten som slavinner eller koner i haremet.
Profeten selv hadde ekstra mange koner,
tillatt av Allah selv,
etter nok en åpenbaring,
der profeten skulle ha en særrett om så mange koner han bare ønsket, pluss slavinner,
mens alle de andre mennene i hærfølget måtte nøye seg med opptil fire koner pluss slavinner.
Akkja - det var harde tider den gang ...
«Jeg vet ikke. jeg vet ingenting om naturen. Jeg liker den ikke.»
«Hvordan kan man la være å like naturen?»
Sebastian tenkte seg litt om selv om han innerst inne visste svaret.
«Den er bare der. Den tenker ikke. Jeg har problemer med ting som ikke tenker.»
«Det er antagelig derfor jeg liker den,» sa Vanja stille.
«Fordi den bare er. Den tenker ikke, den lyver ikke, den prøver ikke å ta sitt eget liv ...»
Litt for langt unna til å være nær.
Litt for nær til ikke å kjenne noe.
Fortellingen om de sataniske vers går i korthet ut på at Muhammed først hevdet at Allah tillot dyrkelsen av flere av arabernes guder. Siden gikk han tilbake på det og hevdet at det ikke var Allah, men Satan som hadde inspirert ham til å framsette tillatelsen til å dyrke andre guder. Historien har naturligvis gitt opphav til store debatter, både i vår tid og tidligere. Mange spørsmål er blitt stilt: Dersom Muhammed fikk gale vers fra Allah, kunne han da være en ekte profet? Eller var det slik at han egentlig fikk sine vers fra Satan? Alternativt kunne Muhammed selv ha funnet på versene sine, og dermed iblant gå seg bort i de teologiske irrgangene.
Disse spørsmålene er bare noen av dem som er blitt stilt i forbindelse med den århundrelange debatten om de sataniske vers. I vår egen tid huskes disse versene først og fremst fordi de dannet utgangspunkt for forfatteren Salman Rushdies berømte bok Sataniske vers fra 1988 (den norske oversettelsen kom i 1989). Utgivelsen førte til at Salman Rushdie måtte gå under jorden i mange år etter at det iranske presteskapet hadde utstedt en såkalt dødsdom over ham.
Mange kjennere av den islamske verden har understreket hvor sentralt Muhammed-bildet er spesielt for tilhengerne av den totalitære utgaven av islam, det vi kan kalle den ytterliggående islamismen. Under et seminar på Litteraturhuset i Oslo i april 2009 slo dansk-iranske Mehdi Mozaffari, professor ved Universitetet i Århus, fast følgende:
Islamismens framvekst må søkes i den sammenhengende lange rekken av nederlag som den islamske verden har lidd siden det islamske imperiet sto på høyden av sin makt tidlig i middelalderen. Da ekspansjonen stanset, begynte man å drømme om islams glansdager, om religionsstifteren Muhammed og om den staten han stiftet i Medina på 620-tallet.
Muslimene begynte å se bakover, i stedet for å se framover som man har gjort i de fleste andre deler av verden de siste hundreår, slo professor Mozaffari fast.
Sagt med andre ord: Muhammed-skikkelsen og den staten som arabiske tradisjonssamlere hevdet at Muhammed grunnla i Medina etter år 622, spiller en viktig rolle ved begynnelsen av det 21.århundret. Muhammed-skikkelsen framstår som et forbilde, og staten han grunnla, framstår som det eneste eksempel på en stat på jorden som virkelig var underlagt en guddommelig vilje. Islamistenes mål er å gjenopprette denne staten, verken mer eller mindre. På dette punkt råder det ingen uenighet mellom moderne vestlige forskere og ideologer innen ulike avskygninger av den islamistiske bevegelsen.
Første gang folk flest i Vesten ble klar over hvor viktig Muhammed-skikkelsen og den gjenfortalte beretningen om ham var for muslimer flest, var under Rushdie-saken i 1989, da mange tusen ennå forholdsvis nyinnvandrede muslimer marsjerte blant annet i Oslos gater for å støtte ayatollah Khomeinis såkalte dødsdom over den britiske forfatteren Salman Rushdie. Grunnen var at Rushdie angivelig hadde fornærmet profeten Muhammed. Dette var paradoksalt nok året da det kommunistiske system var i ferd med å utkjempe sin dødskamp, og Vesten var langt mer opptatt av kommunismens undergang enn av hva en den gang forholdsvis marginal gruppe i de vestlige samfunn måtte mene om en profet som hadde levd i et land langt borte for veldig mange århundrer siden.
Men så, med framveksten av politisk islam, islamismen, og endelig med den danske karikaturstriden omkring 2005/2006, ble det definitivt klart også for den brede offentlighet i Vesten hvor viktig Muhammed-bildet er for svært mange av dagens muslimer - og dermed også for de vestlige samfunn.
Det ser ikke ut til å være tilfeldig at Muhammed giftet seg med Maymunah. Hun var søster til konen til al-Abbas, Muhammeds onkel og tidligere beskytter, som samtidig var et framtredende medlem av Quraysh-stammen. Etter å ha ligget i krig med Quraysh-stammen i flere år tok Muhammed i bruk alle mulige metoder for å vise at han ønsket å forsone seg med dem, forutsatt altså at stammen gikk over til hans tro.
Det er bemerkelsesverdig at de muslimske historikerne ikke legger det aller minste skjul på at Muhammed var sterkt uønsket da han nesten syv år etter utvandringen til Medina vendte tilbake til sin fødeby. Betegnende er det at hele befolkningen ser ut til å ha flyktet fra byen mens Muhammed skulle foreta sine pilegrimshandlinger. Heller ikke da Muhammed innbød lederne av Quraysh-stammen, sine egne slektninger, til å være med og feire bryllup, gikk stammens ledere med på å gjøre gode miner til slett spill. I stedet ba de ham om å forsvinne ut av byen fortest mulig.
Montgomery Watt setter felttoget mot Tabuk i et langt større perspektiv enn det al-Waqidi synes å antyde. Han mener at Muhammed innså at hans stat på Den arabiske halvøya ikke kunne bli holdt sammen i framtiden hvis den skulle basere seg på handel. Mekka gjenvant nemlig aldri sin posisjon som dominerende handelsby etter Muhammeds angrep og seinere erobring. Årsaken til dette var blant annet forbudet mot renter, som førte til at rikdom ikke kunne samles opp i samme grad som før.
Det som gjorde Muhammed til en så enestående politiker, skriver Watt, var at han, i motsetning til de aller fleste av sine tilhengere, så at det muslimske fellesskapet og den indre freden på Den arabiske halvøya «bare kunne bli opprettholdt hvis dets overskudd av energi ble dirigert mot omverdenen». Felttogene mot nord var dermed av aller største betydning for å skape en stabil arabisk stat, slår Montgomery Watt fast.
Dette var en langsiktig politikk hvis fordeler ikke stod klart fram for den store hop. (..) Da ordren om å marsjere til Tabuk, ble som vi har sett et antall menn fra ansars rekker hjemme, skriver Watt.
Den britiske teologen og historikeren fastslår at striden med dem som heller ville sitte hjemme og nyte sin nyvundne rikdom enn å dra ut på nye erobringstokter, er den siste krisen i Muhammeds liv. Han løste denne krisen ved enten å tvinge eller å overtale tilhengerne sine til å forstå at kravene hans om fortsatt ekspansjon og videre krig mot nabostammene ikke kunne ignoreres. De som ignorerte ham, fikk føle hans overveldende makt.
«På denne måten etablerte han det islamske fellesskapet på et grunnlag som var solid nok til å sette det i stand til å ekspandere helt til det ble et imperium,» skriver Montgomery Watt.
For meg er ikke det viktigste å få penger, men det viktigste vil være at nå kan jeg vise at jeg kan jobbe, at jeg klarer noe, at jeg gjør noe nyttig. Helt siden jeg kom til Norge, har tante og onkel sagt at jeg er helt ubrukelig, nå har jeg lyst til å vise dem at jeg klarer noe, at jeg kan jobbe. Jeg er lei av folk som sier at jeg er gal, ubrukelig og syk.
Jeg trodde at den kulturen vi hadde i Somalia, var den eneste og beste, men her i Norge ser jeg at ting blir gjort annerledes. Her ser jeg fedre som er ute og leker med barna sine, barn som blir respektert, barn som ikke slåss. barn som blir snakket med og ikke til. Selv om det var krig i landet mitt, var jeg aldri i tvil om at kulturen vår var riktig. Jeg orket ikke mer av krigen, og da jeg fikk mulighet til å forlate den, var kulturen og språket det eneste jeg kunne ta med meg til mitt nye land.