Søsterklokkene hadde ikke noen tungsindig eller skremmende larm. Hvert klokkeslag hadde en livlig kjerne, en lovnad om en bedre vår, en etterklang fargesatt av langvarige og vakre dirringer. Tonene nådde dypt inn, de skapte hildringer i tankene og berørte forherdede menn. Var klokkeren dyktig, kunne han gjøre kirkegjengere av tvilere, og forklaringen på Søsterklokkenes mektige drønn var at de var malmfulle. På den tiden betegnet dette ordet den kostbare skikken med å kaste sølv i malmen ved klokkestøpningen. Jo mer sølv, desto vakrere klang.
Noen lengtet annetsteds, men de som hadde vært på dette annetsteds, kunne fortelle at folk drev med det samme også der, kanskje på en litt annen måte, men ikke slik at den måten var mer verdt.
Forfatteren har jo en del gode poeng, selv om det kan virke som han overdriver en smule til tider.
Han har selv vært programmerer i Silicon Valley, og vet mye om hvordan programmer og algoritmer kan manipulere oss alle, hvis vi ikke er oppmerksomme og kritiske nok overfor hva vi går inn på og hva vi godtroende godtar av all dritten vi faktisk kan bli utsatt for på internettet. Han er redd for at vi alle utvikler oss i feil retning, og ender opp med å bli til ufyselige, ekstreme drittsekker til slutt ...
Men et godt poeng er at kynisk manipulering bør man/vi nok alltid være forsiktig med å la seg/oss selv bli utsatt for.
Han mener det jo så godt, og han forklarer det jo i klartekst her.
Tja, kanskje.
Men noen ganger er det et "greit ord" å begynne med.
Det er ikke alltid lett å finne de riktige ordene for å vise sin deltagelse.
Jeg mistet nylig min far. Han bodde i en helt annen verdensdel, og hadde ei kone der (som jeg gjennom flere år har lært å bli veldig glad i). Da jeg reiste dit i en hastetur, - med tre forskjellige flyvninger og en fergetur over mer enn 30 timer, fordi han ble veldig syk og ble innlagt på sykehus, kom jeg fram bare noen timer for sent. Han var allerede død da jeg kom fram. Da falt hans enke og jeg i armene på hverandre.
I'm so sorry, sa hun. I'm so sorry too, svarte jeg.
Det er vel også "greie ord" å starte med i en sorgens stund ...
Det er lov å vise at man sørger.
- Og det er lov og det er også riktig og viktig å kunne gråte når noen dør.
Hvis vanlige folk skulle bli helt lykkelige og tilfredse, ville de kanskje ta seg et øyeblikks fri fra besettelsen av tall på sosiale medier og løpe ut i en blomstereng eller til og med gi hverandre direkte oppmerksomhet. Men hvis alle går og tenker på hvorvidt de er populære nok, er bekymret for om verden skal implodere, eller er rasende på idioter som har havnet midt inni deres kontakt med venner og familie, så våger de ikke å frigjøre seg. De blir avhengige av å følge med.
Vi i Silicon Valley liker å se på at maurene graver seg lenger ned i møkka. De sender oss penger mens vi ser på.
Det ubalanserte maktforholdet er rett foran øynene på deg hele tiden. Føler du deg ikke ydmyket når du bruker et av Facebooks varemerker, som Instagram eller WhatsApp? Facebook er det første offentlige selskapet som kontrolleres av èn person. Altså, jeg har ikke noe imot Mark Zuckerberg personlig. Det er ikke ham det handler om. Men hvorfor skulle man ønske å underordne en stor del av livet sitt til èn fremmed, uansett hvem det er?
Da jeg vokste opp, fantes det viktige politikere, popstjerner, industrimagnater og alt sånt, men ingen av dem fikk styre livet mitt på avgjørende vis. De hadde innflytelse på meg nå og da ved å si noe som fanget oppmerksomheten min, men det var det hele. De holdt seg på god avstand fra mitt personlige liv.
Jeg har en mistanke om at selv om du sier at det ikke plager deg, vet du på et eller annet nivå at det gjør det, og det er ingen vits i å være sint for du ser ingen måte du kan gjøre noe med det på. Men det finnes en måte. Slett kontoene dine.
Forfall er forfall, uansett hvilken retning den kommer fra.
Når vi er enslige ulver, er vi mer fri. Vi er forsiktige, men også bedre i stand til å glede oss.Vi tenker selv, improviserer, skaper. Vi leter, jakter, gjemmer oss. Vi uler nå og da av ren begeistring.
Når vi er i en flokk, blir samspillet med andre det viktigste i verden. Jeg vet ikke hvilke konsekvenser det har hos ulver, men hos mennesker er det dramatisk. Når folk blir låst fast i en konkurranseorientert, hierarkisk maktstruktur, som i et stort selskap, kan de miste realitetene i det de driver med av syne, fordi den umiddelbare maktkampen overskygger virkeligheten selv.
Misbrukere kan prøve å skjule en avhengighet, spesielt for seg selv, men den vil ofte være synlig. De får en annen personlighet.
Dypt avhengige personer får en nervøs rytme, og blir som besatt av sin egen situasjon. De føler seg alltid dårlig stilt, og er svært opptatt av bekreftelse. Avhengige mennesker blir engstelige, og merkelig fokusert på illevarslende hendelser som ikke er synlige for andre. De er egoistiske, så fanget i sin egen syklus at de ikke har tid til å legge merke til hva andre føler eller tenker. De har en slags arroganse, en fetisj for overdrivelse, som etter alt å dømme er et skalkeskjul for intens usikkerhet. En personlig mytologi innhenter de avhengige. De har et syn på seg selv som er grandiost og, etter hvert som de mer og mer blir oppslukt av avhengigheten, blir de stadig mindre realistisk.
De som er sterkt avhengige av sosiale medier, oppviser disse endringene, akkurat som junkier eller gamblere som spiller bort alt.
Empati er det drivstoffet som driver et anstendig samfunn. Uten det er det bare tørre regler og maktkonkurranser igjen.
Avhengighet er knyttet til anhedoni, redusert evne til å finne glede i livet bortsett fra det man er avhengig av, og de som er avhengige av sosiale medier, ser ut til å være sårbare for langvarig anhedoni.
(...) the brain is constantly telling us lies. It simply can't record every detail our eyes see, so instead, the occipital lobe adds what it assumes is there. The brain isn't a video recording - it's more like a photo album, and in between those pictures it fills in the blanks. The result is that false memories can be created more easily than any of us want to believe. There will be incidents you swear on your mother's grave happened a certain way ... but didn't.
Forbud virker stort sett ikke. Da USA forsøkte å forby alkohol tidlig på 1900-tallet, var resultatet en økning i organisert kriminalitet. Forbudet måtte oppheves. Da marihuana ble forbudt senere i samme århundre, skjedde det samme. Forbud driver frem korrupsjon som deler samfunnet i en offisiell og en kriminell sektor. Lover fungerer best når de i rimelig grad er tilpasset incentivene.
Når det ikke finnes noe annet å søke enn oppmerksomhet, har vanlige folk lett for å bli drittsekker, for det er de største drittsekkene som får mest oppmerksomhet.
Huff. Plagsomt groteske handlinger. Ikke noe særlig å lese for sarte "sjeler". Styr unna hvis du ikke orker bloddryppende bestialiteter.
Er det nødvendig med så fryktelige, så stygge, så grusomme og bestialske detaljer til for å få til en spennende handling?
Ei bok kan bli like psykologisk thriller-spennende med finurlige og tvetydige hentydninger, som setter (den mørke) fantasien i sving.
Plottet er ikke spesielt overbevisende, selv om jenter og kvinner som forsvinner og blir savna stadig er aktuelle samfunnsproblemer.
Har faktisk lest noe jeg den gang, for snart 3 år sida, synes å huske var noe bedre enn denne her fra Karin Slaughter; mulig det har noe å gjøre med at den ikke var oversatt til norsk, men var på engelsk: Unseen
Ja, den er sjarmerende. Veldig sjarmerende.
Helt i begynnelsen trodde jeg den skulle bli litt platt, overdrevent og kunstig morsom,
- men nei, den utviklet seg til å bli svært så sjarmerende.
Når to mennesker kastes inn i et hett forhold, som plutselig viser seg å bli morgenkvalme og graviditet, der fokuset ikke lenger er like hett som i begynnelsen ...
- Heller tvert imot, etter mannens mening ...
Den stakkars mannen sliter, for det som skjer i kvinnekroppen i en tidlig graviditet skjønner han seg ikke spesielt mye på. - Og han hadde ikke valgt det i utgangspunktet ...
Når så den (over)elskelige "gorillaen", broren til Ivy - midt inne i en komplisert skilsmisseprosess, flytter inn på gjesteværelset, blir det enda vanskeligere å være et nygravid par, som sliter litt på hver sin måte, slik omstendighetene er.
Jobbrelasjoner og vennerelasjoner er flettet inn i historien på en overbevisende måte, ikke minst venneparet Phil og El, der El lider av en dødelig sykdom.
Det er det som skjer videre i et forhold som teller. Ikke de første ukene, i forelskelsens overveldende lykkerus.
Ta den med på påskeferie eller en hvilken som helst annen ferie.
Den er absolutt verdt det!
Bevisstheten løper liksom ved siden av meg, som en unge som prøver å holde følge med faren sin.
What kind of idiot tastes freedom and spits it out?
Parenthood was like awakening to find a soap bubble in the cup of your palm, and being told you had to carry it while you parachuted from a dizzying height, climbed a mountain range, battled on the front lines. All you wanted to do was tuck it away, safe from natural disasters and violence and prejudice and sarcasm, but that was not an option. You lived in a daily fear of watching it burst, of breaking it yourself. Somehow you knew that if it disappeared, you would, too.
(...) the words of Leonardo da Vinci: While I thought that I was learning how to live, I have been learning how to die.