Det er stor skilnad på gardane her, Johannes, og på folka som bur her óg. Det er berre slik det er. Men ein vert skuva saman over tid, på underleg vis, og det er vel oftast mest å hente på samarbeid. Det veks i hop etter kvart, alt som kjem opp fra jorda. Vi treng ikkje å leve i større armod enn den vi sjølve har valt å slå oss ned i.
Nesbø har valgt å strukturere romanen ved å dele den inn i fem deler. Hver del har sin fortellerstemme, og gir oss innblikk i hovedpersonen fra ulike vinkler. Jeg får inntrykk av at Nesbø har valgt denne inndelingen etter inspirasjon fra klassisk dramaturgi, og hvordan man kan bygge opp en fortelling gjennom fem deler. I den første delen introduseres vi for viktige karakterer, deres bakgrunn og historie, blir kjent med omgivelser og sted. Her presenteres vi for Johannes og faren, og gjennom tilbakeblikk blir vi også kjent med hva som har skjedd på gården i tidligere år. I del to skjer det en opptrapping av handlingen og plottet. Temperaturen stiger. I boken illustreres dette med drapet på en hjort, en handling som har stor symbolsk verdi for romanen. Del tre representerer klimaks og vendepunktet. Her blir vi vist hvordan livet har endret seg på gården, og for Johannes, og ikke til det bedre. I del fire roer handlingen seg noe ned, og i del fem, som representerer avslutningen og konklusjonen, er det Johannes' mor som kommer med innsikten.
Skårgangar er skrevet i en litterær tradisjon fra 1940 - og 1950-tallet, og det er vanskelig ikke å trekke sammenlikninger til Tarjei Vesaas. Vesaas var kjent for sin symbolikk, og brukte ofte dyr som bilder i teksten. Nesbø gjør også mye bruk av dyr for å forklare. I starten er det sauene. Etter hvert er det en hjort som virker som metafor, og senere er det en uhyggelig scene med en død mus.Vesaas var også opptatt av naturen, og i Nesbøs roman står også naturen sentralt, og ham bruker blant annet været for å understreke handlingen i romanen. I første del av romanen får vi også noen ymt om hvor handlingen går, representert av en gravhaug som gir meg som leser en snikende uhygge om det som venter. Mennesket står også like sentralt hos Nesbø som hos Vesaas. Mennesker som kjemper mot seg selv, og mot hverandre. Mennesket mot naturen, naturen mot menneskene, og omkringliggende krefter. Romanen tar også opp flere eksistensielle spørsmål.
Skårgangar er en svært innsiktsfull roman når det kommer til menneskelige relasjoner, og det ligger en livserfaring i teksten som man oftest finner hos forfattere som har skrevet og levd i mange år. Denne opplevde livserfaringen gir seg også utslag i et veldig godt blikk. Spesielt viser Nesbø dette i en av bokens, etter min mening, beste scener, som utspiller seg mellom Johannes, faren, moren og en søster ved kjøkkenbordet. Gjennom denne helt hverdagslige scenen får Nesbø sagt utrolig mye med få ord, og dialogene her er også gode. Generelt virker det ikke som om et eneste ord i boken er overflødig.
Språket er vakkert, av og til poetisk, og skaper stemninger og følelser hos leseren. Nynorsken høyner bare leseopplevelsen. Det ligger en lengsel og et stort vedmod i teksten, som jeg som leser ble sterkt grepet av. Dette er en type bok du ikke gjør deg ferdig med sånn med en gang, og som gjør det vanskelig å kaste seg over noe nytt.
Skårgangar er en innadvendt roman. Det skjer ikke så mye av ytre handling, og det er veldig mye som sies mellom linjene.Nesbø formidler historien og menneskene i den med en sikker stemme, og er et stort forfattertalent jeg gleder meg til å følge fremover. For meg var denne boken en av høstens, om ikke årets, største norske leseropplevelse.
Hele omtalen her
Men hvordan kan jeg ...elske ham hvis jeg ikke åpner mitt hjerte for ham?
Han åpnet dører i henne. Han gjorde det farlige ufarlig. Han fikk henne til å sanse med hele seg. Det måtte være lidenskap.
Vi får takke for det vii har fått, for alle våre velsignelser. Vi har ingen grunn til å klage over det vi synes vi mangler.
Tore Renberg (f. 1972) har utgitt i alt 10 romaner før denne siste; "Vi ses i morgen". Jeg har tidligere omtalt seks av hans romaner på denne bloggen - i tillegg til foredragsrekken "På fest med litteraturen". Og dessuten et par filmer basert på Jarle Klepp-bøkene ...
"Vi ses i morgen" er den første romanen Tore Renberg har skrevet etter de i alt fem Jarle Klepp-bøkene, som jeg ikke tar munnen for full ved å si at hele det litteraturelskende Norge har trykket til sitt bryst. I "Vi ses i morgen" dukker et par gamle kjenninger opp - nemlig Videogutten fra "Videogutten" - her materialisert gjennom den horror-film-elskende Jan Inge, også kalt Jani - og dessuten Pål.
I løpet av tre dager i slutten av september - året angis ikke, men vi skjønner at vi befinner oss i nær fortid - møter vi flere mennesker som skal få en betydelig og til dels uheldig innvirkning på hverandre. I første rekke møter vi den vakre gutten Daniel William Moi, som er barnehjemsbarn og ikke helt enkel å ha med å gjøre. Nå er han klar for (enda) et nytt fosterhjem - denne gangen hos døve Victoria og moren hennes. Daniels flotte utseende og kule væremåte gjør at de fleste faller for ham og gjerne vil gjøre alt for ham - i alle fall damene på hans egen alder. Slik klarer han å forføre den kristne ungjenta Sandra, som nesten går til grunne i sin kjærlighet til ham. Da også Victoria forelsker seg hodestups i ham, og skjærer opp hele ansiktet sitt i fortvilet kjærlighet, settes Daniel i et skikkelig dilemma. For han er begeistret for dem begge og klarer ikke å velge ..
I Stavangers underverden lever Jan Inge, søsteren Cecilie - også kalt Chessi - og kjæresten Rudi. Rudi hvis største forbilde er David Toska, og som er så full av ubehandlet ADHD at han nesten ikke er nedpå. Det han mangler av empati tar han igjen gjennom en nærmest umettelig sexlyst. Det som er igjen av huset Jan Inge og Cecilie overtok etter faren, som sviktet dem og dro til USA da Jan Inge var 13 og Cecilie knapt var 10 år, er intet mindre enn ei rønne. Noen år før faren forlot dem, drakk for øvrig moren deres seg ihjel. Vi får høre historien om hvordan Jan Inge leide ut søsterens seksuelle tjenester mot betaling, og i dag er det stort sett det Chessi kan - å pule - for hun har aldri hatt noen ordentlig jobb og har vel aldri vært noe annet enn kjæresten til Rudi - etter at alle de andre ble borte. I dag lever disse tre offisielt av et flyttebyrå - men de store pengene gjør guttene på kriminelle handlinger som innbrudd og torpedooppdrag.
I disse dager venter de på at vietnameseren Tong skal slippe ut fra fengsel etter noen års soning. Og er Rudi lite empatisk - vel så mangler Tong det meste, for han kan har knapt følelser i det hele tatt. Rudi er i det minste full av selvmedlidenhet ...
Så dukker plutselig Pål opp. Han er kontorisk og alenepappa til to tenåringsjenter, etter at hans kone forlot dem for et par år siden for å gjøre karriere. I mellomtiden har han skaffet seg hund - Sita - og en formidabel spillegjeld etter at han drevet med gambling på nettet. Han er spilleavhengig, og klarer ikke å slutte selv om det fører til at han ikke har penger til mat til jentene sine. Nå ser det for alvor ut til å gå ad dundas med økonomien, og han trenger penger raskt. Mye penger! Og hva er vel mer nærliggende enn å ta kontakt med Jani, gutten han en gang kjente i tenårene som "Videogutten" og som i mellomtiden har blitt en 120 kg tung leder for den fryktede Hillevåg-gjengen? Kanskje de kan skaffe ham en million kroner, slik at han kan håndtere spillegjelden sin? Det skal vise seg at Jani og Rudi er mer enn villig til å hjelpe ham ... Som leser skjønner vi at prisen for denne "hjelpen" kan komme til å bli vel høy ...
Tore Renberg har virkelig klart det igjen! "Vi ses i morgen" er hans beste roman frem til nå - og dette mener jeg selv om jeg i sin tid sa det samme om "Kompani Orheim". Jeg valgte å høre "Vi ses i morgen" som lydbok, hvor forfatteren selv leser, og dermed tilførte han personene i boka deres rette dialekt - nemlig stavangersk - samtidig som han gjennom stemmebruken bidro til å dramatisere handlingen og sette farge på persongalleriet. Det ga boka en ekstra dimensjon, synes jeg.
De fleste personene i boka er dysfunksjonelle, og dette gjelder i særdeleshet medlemmene av Hillevåg-gjengen og barnehjemsbarnet Daniel. Men det gjelder også Pål, som ikke klarer å håndtere sine vanskelige følelser etter et samlivsbrudd og som begynner med nettgambling og blir gjeldsslave. Samtidig blir personene i boka et slags bilde på oljeeventyrets bakside i Norges mest velstående by. Kanskje er det Renbergs varsomme og nærmest respektfulle tilnærming til hovedpersonene - uansett deres utilstrekkelighet - som gjør sterkest inntrykk? For han klarer faktisk å få meg som leser til å synes synd på disse taperne, som alle har det til felles at de har vært utsatt for grov omsorgssvikt av foreldrene som skulle ha vært der, men som altså var totalt fraværende.
Renberg graver dypt inn i sitt persongalleri, men inn dit hvor selv ikke hovedpersonene klarer å gå - dit kommer heller ikke vi lesere. Dermed er vi - som i det virkelige liv - henvist til å gjette, tolke og analysere. Renberg gjør selv psykopaten Tong smakelig i små sekvenser. Aller mest fantastisk er likevel Rudi - grenseløs i sin tro på egen fortreffelighet, og uendelig sårbar i sin kjærlighet til Chessi, jenta han elsker nesten like høyt som seg selv. Akkurat hvor raus han faktisk er når det kommer til stykket, er rørende beskrevet ... Der de fleste andre ville ha stoppet opp, finner han frem ved hjelp av sin egen uslåelige logikk. For han gir alt - absolutt alt - for sin elskede Chessi ... Han kan til og med drepe for hennes skyld.
Miljøskildringene i boka er svært autentiske, og det er lett å skjønne at det ligger formidabelt mye research bak denne romanen, som favner vidt og på tvers av mange ulike miljøer i oljebyen. Uansett hvem eller hva han skriver om, virker det som om han har førstehånds kjennskap til hvordan det er - enten det handler om å være tenåringsjente og dypt forelsket i kjekkas-drittsekk nr. 1, hvordan det er å lide av spilleavhengighet og være desperat etter penger, hvordan det er å være far og se sin egen tenåringsdatter komme trekkende med en looser-kjæreste, hvordan det er å være dysfunksjonelle barn av udugelige og svikefulle foreldre, hvordan det er å være relativt oppegående og likevel ikke helt ha bakkekontakt ... Og kanskje aller mest fantastisk er Rudis beskrivelse av sin egen Chessi, der han løfter henne frem som noe av det vakreste han vet om, men som av alle andre blir oppfattet som et skrint narkovrak. Med rikelige preferanser til musikk og historie 10-20 år tilbake i tid, tegner han et bilde av et miljø på siden av det veletablerte, der kun det ufullkomne har sin plass. Jeg ble dypt grepet av romanen, og i perioder gikk det faktisk ut over ting jeg skulle ha gjort, fordi jeg ikke klarte å rive meg løs fra lydboka. En stor leseopplevelse av en roman med mange bunner!
Slutten av boka oppfatter jeg ikke som noe annet enn en cliffhanger, og dette kan ikke bety annet enn at det må komme en fortsettelse!
Jeg gir toppkarakter til denne boka!
Og når det gjelder SK bøker anbefaler jeg gjerne: Pet sematary, Misery, Bag of bones, Carrie og IT.
Hei og beklager for sent svar for meg.
Ja, jeg er glad jeg egentlig besvimte da jeg skulle ta røntgen. Stygt for å si det, men da slipper jegå tenke på at denne svimmelheten bare er noe jeg innbiller meg. Nå har jeg fått bekreftet at svimmelheten er ikke bare noe jeg tror jeg har, men faktisk er noe jeg sliter med. Det rare er at symptomene kom på så kort tid (svaien og prikking/nummenhet i begge armene). Som regel kjenner jeg det i god tid på forhånd, men det gjorde jeg ikke denne gang. Så nå vet jeg i alle fall at svimmelheta og kvalmen ikke bare er innbilning ..
Tusen takk for råd. Jeg tar og setter pris i mot alle råd. Å være langtidsykemeldt unner jeg ingen. Ble så skuffet over at jeg ikke fikk jobbe 50% denne gangen heller. Trives jo på arbeidsplassen og jeg er lei av å være hjemme. Vet jo ikke forskjell på ddag/natt, hverdag/helg lenger.
Men skal ta i mot rådet ditt og prøveå fokusere på ting som gjør meg i bedre i humør. Er lei av å være skuffet/dårlig humør. Det gjør det hele tungvindt. Det vet jeg. Så jeg får prøve å finne meg noe å holde meg opptatt med. Å glemme tiden og situasjonen for en stund. Det hadde vært deilig:)
Ikkje alle forstå at gode resultat ikkje kjem av seg sjølv. Ein lyt gjer ein innsats om ein skal lykkest, det gjeld alle ting i livet.
Ingen kan leva livet for deg, Ikkje e hell. Men e skal gå ved sida av deg - heile vegen.
E trur ikkje på løgn, for all løgn kjem for ein dag før eller sida.
Noe hun hadde gjemt vekk i et lukket rom inni seg, dukket frem igjen, som skyggen av et gjenferd.
Jippi:) Godt å høre:)
Anbefaler gjerne Stephen King. Han er et råskinn til å skrive. Han er min favoritt:)
Er lei meg for at årets vakreste måned er over og jeg er lei meg fordi jeg er 100% sykmeldt nok en måned... Er så lei av helsa at jeg har ikke ord. (Humøret er borte i hvert fall). Tok MR av nakken og røngten av overkroppen forrige mandag, (klarte å besvime da vi hadde et bilde igjen å ta av overkroppen, men greide å gjennomføre det siste etterpå). Så at jeg sliter med svimmhelhet er tydeligvis ikke innbilning. Skjønte ikke hvorfor røntgendama knipset med fingrene. Komisk! På onsdag tok jeg CT av bihulene og i går var jeg hos legen. Så ingen jobbing på meg denne måneden heller. Jeg er så lei av å være fanget i min egen kropp. Har jo ikke noe struktur på dagene lenger og lengter etter jobblivet igjen, men ting skjer dessverre ikke over natta.
Men har fått lest litt i uka her også. Jeg ble ferdig med Djevelens fotspor av Amanda Stevens. Hadde høye forventninger til den, men boka ble ikke helt som jeg trodde og skuffelsen ble stor.
Leste også siste boka i Scary stories to tell in the dark bokbokssettet av Alvin Schwarts og Brett Helquist. Den siste boka i det settet heter: Scary stories 3: More tales to chill your bones. Typiske vandrehistorier/spøkelseshistorier, men blir så nostalgisk av slike bøker:)
Og i helga skal jeg fortsette med Den onde arven av Thomas Enger og Last Days av Adam Nevill. Kommer nok ikke til å bli ferdig med begge selv om jeg har plenty av tid til å kverke, men en av dem i hvert fall. Må jo kose seg med bøkene. Og det passer jo godt med mørk litteratur nå som det har vært Halloween og høsten er heldigvis ikke riktig over ennå. Håper på en lang høst i stedet for lang vinter:)
Har lest Mørke krefter av Stephen King (favorittforfatteren min) som du leser i nå. Jeg mener det er en av hans beste. I hvert fall på topp ti lista. Trodde ikke jeg ville like den boka så godt, men det gjorde jeg. Husker jeg likte hovedpersonen ekstremt godt:)
Nok om meg og mitt.
God helg til deg også:)
Det føltes absurd at hendelser fra femti år tilbake fortsatt kastet skygge over hans generasjon.
Dyrene er en gave
Varme sko
trasker bortover veien
tråkker på nedfalt løv
Måkene seiler
ned i havdypet
fram og tilbake
mellom søppel,tang
og skyer
Mitt blikk
møter meg i sjøvann
speiler seg i grums
Jeg bader i salt
I dag ligger min verden
og dupper i bølger
En virkelighet så uforståelig
Hvorfor har mennesker kanter.
Jeg vil ikke skille
dagene fra hverandre
Trærne lager konturer
mellom nettene
Og dagene glir
for hastig fram
gjør at barn blir eldre
og hender endres
Jeg lar føttene mine stå stille.