Denne likte jeg godt. God spenning hele veien og relativt troverdig. ;-) (Litt gammeldags ungdomsspråk her og der, men det valgte jeg å overse.) Tror jeg skal ta med flere av samme forfatter, i alle fall hvis lydbokversjonene er lest av Kirsti Grundvig. Hun er en av mine absolutte favorittopplesere.
Fantasi er ofte bare et spørsmål om konsentrasjon.
Gjennom det meste av gutteårene bærer du på en mistanke om at det virkelige livet utspiller seg på helt andre steder enn der du er.
Du har havnet feil.
Sånn er det bare. Sånn må det være.
Viktige deler av ungdommen din bruker du til å prøve å oppfylle lengselen etter dette som ligger bak horisonten et sted, der hvor du kanskje skal bli kvitt det som gjør alt så fordømt vanskelig.
Det er rart at det går an å leve så lenge som jeg har gjort nå, bare av gammel vane?
Alt dette foregår inni skallen, uten en lyd. Har du aldri sjøl et sånn indre teater, sier du? Da tror jeg muligens at du kjenner din egen skyggeside dårlig.
Det finnes bare ett virkelig alvorlig filosofisk problem: selvmordet. Å avgjøre om livet er verd å leve eller ikke er å svare på filosofiens grunnspørsmål. Resten – om verden er tredimensjonal, om ånden har ni eller tolv kategorier – kommer senere. Slikt blir bare lek. Først må man besvare hovedspørsmålet.
Forkleet hugsa du
det nyvaska forkleet
som ho la over ansiktet sitt
då dei fortalde
gøymde det ufattelege
i skuggen bak grovvevd bomull
Dette som skein i eit mørkre
og det salte sviande
som regna over deg
då du klatra opp på fanget
og løfta det kvite til side
strauk og strauk
Er det meir
vi skulle ha snakka om no
seier du
for eg reiser snart
Du legg deg tilbake på puta
ettermiddagsljoset over bordet
stolane senga
rommet du skal døy i
og oss to
inne i ord
vi ikkje har lært
Dette er så braaaaa! Historie, overtro, magi, menneskeskjebner, galskap, kjærlighet, ondskap og død. Fortalt på en sånn måte at 573 sider flyr av gårde. Elsker denne forfatteren!
Jeg har sett noen som mener måten disse ungdommene snakker til hverandre på er litt tilgjort og veslevoksen, men jeg synes det passer helt perfekt til stilen i denne boken. Jeg har i det flere ganger forsøkt å finne ord som beskriver en måte å fortelle en historie på som er realistisk, men med et snev av underlighet, humor og i mange tilfeller ganske mye av det. Jeg tenker på bøker som Himmelen begynner her, filmer som The Descendants og filmene til Wes Anderson (som har mye av det) hvis det gjør det enklere å forstå hva jeg prøver å komme frem til. The Fault in Our Stars forteller denne historien med en humor og ærlighet som jeg synes gir budskapet ekstra styrke og at den kanskje spiller på andre følelser hos leseren enn vanligvis i bøker med lignende alvorlige tema. Humoren og underligheten gjør det hele overkommelig både for meg som leser og for menneskene som lever med sykdommen i boken.
Selv om jeg fremstiller dette som en bok med mye humor så er det først og fremst en veldig trist bok. Jeg leste litt hjemme og litt på jobb og måtte ta noen pauser i boken, spesielt på jobb, for å hindre klumpen i halsen fra å bli for stor. En annen grunn eller god effekt av pausene var at jeg kunne reflektere og ta inn boken som ellers er veldig lettlest i små doser. Jeg fikk også tid til å sende en melding til noen jeg ikke har snakket med på lenge og å ta en ekstra kikk på min sovende datter i disse pausene. Noen snakker om bøker som har forandret livene deres, og selv om jeg ikke kan si det om denne, så kan jeg si at den gjorde mye med meg i noen dager, og så kan man håpe at summen av gode bøker med viktige budskap litt etter litt gjør noe med hvordan vi ser på oss selv og livet rundt oss.
Les omtalen i sin helhet her.
Lykkefinneren er skrevet av Edward van de Vendel handler om Hamayun som vokser opp med familien sin i Afghanistan. Da Taliban tar over blir det umulig for familien å bli værende grunnet farens for frie tankegang og jobb som lærer der han også underviser jenter. De blir tvunget ut på en lang reise før de endelig når frem til Nederland der eldste bror i familien allerede befinner seg og deler av familien er også nødt til å bli igjen i Kabul. Historien begynner egentlig da Hamayon er 17 år og blir bedt om å skrive ned historien sin for at skolen skal sette det opp som et teaterstykke. Det er da vi får høre om oppveksten og flukten fra Kabul. Boken er en del av Slash-serien som blander fiksjon og dokumentar. Det er romaner basert på de virkelige historiene til unge mennesker.
Hamayun er hovedpersonen i boken og er en sympatisk, gjenkjennelig og ganske nøktern person som det er lett å like og ikke minst å oppleve historien sammen med. Den gir et innblikk i en skjebne som nok kan minne om den mange asylsøkere i Norge har hatt og opplever når de kommer hit. Det er fortalt gjennom en ung gutts øyne, og den viser at han er ganske lik andre gutter på hans alder, med de samme type interesser til tross for at han har en tung bør på sine skuldre.
Lykkefinneren er en sterk historie fortalt i et relativt langsomt tempo. Vi ser som sagt mye av historien gjennom en ung gutts øyne og derfor blir ikke alt forklart i klartekst, fordi det ikke er alt han skjønner. Som leser forstår man en del mer av alvoret. Foreldrene til Hamayon prøver så godt de kan å skjerme ham fra det verste som kan skje og beholder optimismen så godt de kan. Hamayon er likevel en ansvarsfull og moden gutt og etterhvert ung mann, da prosessen med asylsøknaden tar mange år. Noe vi ihvertfall kan kjenne igjen fra asylsaker her til lands og de mye omtalte sakene om asylbarna i Norge den siste tiden.
Boken er både vond og fin og naturlig nok virker den veldig realistisk da den ikke bare er basert på virkelige hendelser, men også er fortalt gjennom hovedpersonen selv, Anoush Elman, og skrevet ned av en forfatter. Vi får ikke vite hvordan det egentlig går til slutt da boken har en lykkelig slutt og en alternativ slutt. Siden boken er basert på en sann historie er det nok mulig å finne ut hvor Anoush Elman som fortellingen er basert på befinner seg i dag om man har lyst til det.
Omtalen ble først publisert på bloggen Så rart
Har du noen gang tenkt på tunga som mat?
Pappa sier at tunge er godt,
men det synes ikke jeg,
for jeg har tygd på min egen,
og den smakte bare blod.
Det er mange slags hjerter
Det tynne pepperkakehjertet mitt,
litt for mye stekt, litt for høy varme,
litt brent i kantene, litt sprukkent.
Du må ta det forsiktig mellom hendene,
ikke klemme for hardt,
for da smuldrer hjertet opp
i små, små smuler
og drysser på duken
Hvis du vil, kan du smake,
vær så god,
spis det langsomt,
tygg litt og kjenn
hvor godt det smaker,
hvor søtt det er,
det lille hjertet mitt.
En onsdag med tilløp til storm
Det er en av disse dagene
med stor vind.
Det er en dag med blader i lufta.
En dag da trestammene knirker,
en dag med greiner på stien
og vind i håret.
Og luft under jakka, luft under armene.
En slik dag er det.
En dag det føles
som om det skulle være mulig å fly.
Som om vi er fugler alle sammen.
Sauer kan også lure på ting
Av og til må man bare spørre, tenker sauen
og spør om hvorfor han ser stjerner når han nyser,
men det er et vanskelig spørsmål,
som ingen vet svaret på.
Det er heller ingen som vet
når ørene slutter å vokse?
Sauene ser på hverandre.
Men hva skjer
hvis vi alle sammen hopper samtidig?
Hva vil skje da?
Da ser sauene på hverandre.
Og så hoppet alle sauene samtidig.
Bare for å se.
Kan vi noen gang forstå hverandre?
Det er ikke så lett å forstå seg på folk,
tenker gåsa,
og synes det er enklere med gresset
som bare står der og nikker
i vinden, i regnet,
nikker og smiler
og er bare gress
som sier ja
til alt.
Dette diktet er også et hus
Velkommen inn,
sier gåsa til hunden
og åpner døra for ham.
Bare kom, du!
og hunden løper rett inn i stua.
Det er en myk sofa der inne.
Der kan du sette deg, sier gåsa og peker,
hvis du vil da,
eller du kan gå opp trappa
til annen etasje
hvor sola skinner inn gjennom vinduet
eller trappa til kjelleren
hvor hyllene med hermetikk står i pene rekker.
På kjøkkenet er det kake
på et blått fat
og to glass rød saft.
Kanskje til og med en skål med kjøttkaker,
sier gåsa, og hunden nikker.
For en skål med kjøttkaker
er noe enhver med respekt for seg selv burde ha,
mener hunden
og lukker øynene.
Elsker radioteater! Men denne ble liksom litt utdatert. Både måten skuespillerne snakka på og lydeffektene gjorde at jeg følte jeg hørte på en gammel klassiker. Skjønner hvorfor denne ikke har hatt utlån hos oss de siste åra, tror ungene forventer mer realisme nå.
God spenning med overraskende vendinger, men kanskje litt... flat? Historien tar oss med til det ene miljøet mer eksotisk enn det andre, men det får jeg ingen følelse med. Savner miljøskildringer, rett og slett.
Jaja. Som voksenleser nytter det ikke å skulle mene noe om sånne bøker. Den er utvilsomt skummel nok. Og omslagsbildet er etter min mening seriens ekleste, og derfor hundre prosent vellykket ;-)