Det er et betalt intervjue. En vegg jeg ikke kommer forbi
Tror du må gå inn på boksiden og klikke på "Last opp et omslagsbilde". Vanligvis pleier innlagt bilde når en eller to eiere vises for alle som er inne på bokens side
Jeg sjekket boken og intet bilde/image av boken viste, men så at du hadde lagt til bilde. Bare to eier boken & ingen bilde vises for andre som ikke eier boken. Slikt har jeg ikke vært borti før.
Nok om det. Boken er dansk og jeg lurer på om det er kommet opp mer informasjon som ikke står i de norske biografiene? Har flere biografier selv. Sigrid Undset er en interessant person.
Bruk Windows Paint. Skjønner at du ikke har brukt Paint før, så jeg har gjort det for deg. Det handler bare om å bli vant til hvordan bruke produktet.
OBS! Noen har allerede gjort det. Leste ikke neste meldingen i tråden. Beklager
1100-tallets Europa: Et skittent, beinhardt sted hvor farene var mange og livet kort. Inn i dette samfunnet fødes Marie, halvsøster til den franske kongen, og et resultat av at far hans voldtok en tjenestejente.
Med en slik bakgrunn er det ikke plass til henne ved hoffet, og Marie sendes til et kloster i England for å visne.
Det motsatte skjer. Som priorinne (leder) for klosteret omformer hun det fra fattigdom til enorm velstand, med en kombinasjon av egenskaper som alle moderne sjefer ville misunnet. Har du tenkt å lese en fagbok om ledelse? Prøv Matrix i stedet.
Romanen er en exofiksjon (les mer om sjangeren her). Groff prøver ikke å skrive en historisk korrekt roman om virkelighetens Marie de France. Matrix utforsker begrepet myk makt, altså hvordan man kan få viljen sin uten å ty til vold. Den har også noe eskapistisk over seg. Klosteret blir et paradis av og for kvinner, bygd inne av en gedigen labyrint.
Matrix er en tidsmaskin med moderne tankegods, stødig formidlet av Lauren Groff.
Disse bøkene har jeg av Bart D. Ehrman så langt:
pluss
- Judas evangeliet: det fullstendige tapte evangelium by Elaine Pagels Lost / Bart D. Ehrman
Dette er en veldig interessant person. Det han skriver får meg til å reflektere over mye. Liker hans måte å skrive på, ikke noe dill-dall der i gården.
Bart D. Ehrman er James A. Gray Distinguished Professor ved University of North Carolina i Chapel Hill. Han kom til UNC i 1988, etter fire års undervisning ved Rutgers University. At UNC har han fungert som både direktør for Graduate Studies og styreleder for Institutt for Religiøse studier.
Utdannet ved Wheaton College (Illinois), Bart mottok både sin Masters of Divinity og PhD fra Princeton Theological Seminary, hvor doktorgradsavhandlingen hans fra 1985 ble tildelt magna cum laude. Siden den gang har han publisert mye innen Det nye testamente og tidlig kristendom, etter å ha skrevet eller redigert tjueseks bøker, en rekke vitenskapelige artikler og dusinvis av bokanmeldelser.
Blant hans siste bøker er gresk- Engelsk utgave av Apostolic Fathers for Loeb Classical Library (Harvard University Press), en vitenskapelig monografi om bruken av litterær forfalskning i tidlig kristendom (Oxford University Press), og fire New York Times bestselgere: Misquoting Jesus (en oversikt over endringene som finnes i de overlevende kopiene av Det nye testamente og av de skriftlærde som produserte dem), Guds problem (en vurdering av de bibelske synene på lidelse), Jesus Interrupted (en beretning om vitenskapelige syn på Det nye testamente), og Forged (en studie av bøkene i Det nye testamente som faktisk ikke ble skrevet av deres påståtte forfattere) Bøkene hans er oversatt til tjuesju språk
Blant hans felt av vitenskapelig ekspertise er den historiske Jesus, de tidlige kristne apokryfene, de apostoliske fedrene, og manuskripttradisjonen til New Testament.
Bart har fungert som president for Sørøst-regionen i Society of Biblical Literature, leder av New Testament tekstkritikkseksjonen i Society, bokanmeldelsesredaktør for Journal of Biblical Literature, og redaktør for monografiserien. The New Testament in the Greek Fathers (Scholars Press). Han fungerer for tiden som medredaktør av serien New Testament Tools, Studies, and Documents (EJ Brill), medsjefredaktør for tidsskriftet Vigiliae Christianae, og i flere andre redaksjoner for tidsskrifter og monografier på feltet.
Bart foreleser mye over hele landet. Vinner av en rekke universitetspriser og stipender, han er mottaker av 2009 J. W. Pope “Spirit of Inquiry”' Teaching Award, 1993 UNC Undergraduate Student Teaching Award, 1994 Phillip og Ruth Hettleman Prize for Artistic and Scholarly Achievement, og Bowman og Gordon Gray Award for fremragende undervisning.
Burning the Old Year
Letters swallow themselves in seconds.
Notes friends tied to the doorknob,
transparent scarlet paper,
sizzle like moth wings,
marry the air.
So much of any year is flammable,
list of vegetables, partial poems.
Orange swirling flame of days,
so little is a stone.
Where there was something and suddenly isn’t,
an absence shouts, celebrates, leaves a space.
I began again with the smallest numbers.
Quick dance, shuffle of losses and leaves,
only the things I didn’t do
crackle after the blazing dies.
Naomi Shihab Nye
Words Under the Words
Selected Poems
Ett Riktig Godt Nytt År
Dagens sitat:
“Dets sider er tomme. Vi skal fylle dem med ord selv. Boken kalles muligheter, og det aller første kapittelet heter nyttårsaften.”
E.L. Pierce
Btw: Jan Ø. Helgesen med en svært god anmeldelse av Wolasmals bok her, i Nettavisen.
FOR ENKELT OM MIDTØSTEN
Det oppleves som jeg blir bedre (?) kjent med Yama Wolasmal gjennom denne boka. Men jeg opplever ikke å få noen bedre forståelse av Midtøsten, Gazakrigen, Libanon og regionen forøvrig. Glimtene er til dels sterke og tankevekkende, men blir veldig små biter i det store bildet. Overflatiske og hektiske fra dag til dag-rapporter gir for meg et preg av å være scenografi og bakgrunn for hans liv. Hadde dette vært malerkunst, ville det kanskje kunne kalles “impresjonistisk”?
Wolasmal forenkler veldig og husker svært til fordel for palestinerne og glemmer jødene, med hensyn til 1948. Forhistorien hopper han elegant over. Han nevner ikke alle jødene som er blitt fordrevet fra arabiske land og fortsatt er det. Nevner ingenting om de forutgående pogromene og muslimske lederes kontakt med Hitler på 30-tallet. Iran holdes utenfor. Syria er naturlig nok ikke med, boka slutter før Assads fall.
Kildelista er kort, og ikke spesielt utdypende etter min mening. Ingen bøker, såvidt jeg kan se, men bare nettsteder og nettsider. Mange referanser til egne innslag. Måten dette er gjort på, i en bok, blir litt urovekkende. Ikke minst mht paradenumrene Wolasmal gjør ut av jobben med verifisering og faktasjekking, i intervjuene med ulike personer i boka. Det virker som primærkilder og kildevurderinger er noe han forbeholder seg og den journalistiske “eliten” - vår tids “guder”. Vi vanlige publikum forventes nærmest automatisk å skulle ha tillit til dem, og i alle fall til ham! Eller anses vi rett og slett for dumme til å forstå et bredere og dypere bilde, gjennom egen vurdering av kilder? For jeg håper da virkelig at boka bygger på mer utfyllende åpne kilder enn det kildelista speiler?
Journalisten Wolasmal er energisk, engasjert og spennende, men har sikkert mer på lager. Mer interessant enn det han til nå har gjort for forståelsen av Midtøsten, er likevel det han forhåpentligvis klarer å lese seg opp på og levere i framtida. Som “nyhetsperformer” er han pr nå tydelig, prisbelønnet (!) og selvsikker. Han er god på å ta imot inntrykk og formidle dem. Men ønsker han å bidra til økt forståelse og større perspektiver, i alle fall for meg, må det betydelig mer til enn denne boka. Det er ikke nok å innimellom treffe en emosjonell nerve hos meg som publikum. I Midtøsten er det, forståelig nok, mange som har hjertet varmt. Det er likevel, desverre, for langt mellom de som i tillegg klarer å holde hodet kaldt.
Bedre dager skal komme
Ta det bare med ro
Ta det bare ganske med ro
Ta det med ro
At det skal komme bedre dager
vil jeg tro
Ukjent
No Explosions
To enjoy
fireworks
you would have
to have lived
a different kind
of life
Naomi Shihab Nye
The Tiny Journalist
Poems
Hei alle sammen. Ja nå er vi kommet til slutten av 2024 og året blir snart historie. Nå lurer vi alle hva 2025 har å by på og godt er det at vi ikke har peiling. Som vanlig var jeg ute og handlet i går. Julebrødet & juleosten er ikke lengre i salg - søren óg, sesongvare. Været er hva det pleier å være så langt - regn. Fikk med med hjem fra posten (hehe julen varer helt til påske sies det) :
Dumhet, idioti og dumme idioter av Lars Fr. H. Svendsen
Det trenger ikke være så fint for min del, dikt av Stian Johansen
Syv meninger med livet av Thomas Hylland Eriksen
Hjerteknuser : kriminalroman av Geir Tangen (lokal bokhandelen, tilbudspris)
Har lyst å begynne på både Dumhet ... og Hjerteknuser, valget blir boken av Geir Tangen som fikk det lengste strået.
Ønsker der alle en god lesehelg uten stress.
Dagens sitat:
En god bok er som en trampoline for fantasien. Den gir tanken noe å hoppe og sprette på.
Tor-Åge Bringsværd
Spesielt å bli glemt på sin egen dag ...
Ensom bursdagsfeiring
Valkyrie fyller 11 år, og hun har ikke akkurat den beste dagen. Foreldrene hennes eier en fornøyelsespark, og er alltid opptatte på grunn av den. Derfor hater Valkyrie fornøyelsesparken. Hun feirer bursdagen alene fordi foreldrene hennes har klart å glemme den. Hun er også venneløs. Noen folk er hyggelige mot henne, bare fordi de vet at foreldrene hennes eier denne parken, og håper på noen gratisturer.
Etter en berg-og-dalbane tur blir hun venn med Bastian som hun aldri før har sett. Det merkelige med berg-og-dalbanen, er at det føles ut som om tiden, luften og alt er forandret seg. Det virker som om hun er den eneste som kan se Bastian etter turen. Hun vet at han er ekte, men de andre tror han er en fantasivenn eller noe. Men når en gutt forsvinner, ber de Valkyrie om hjelp.
Lettvint grøss
Dette er en grøsser for barn, så jeg vet at jeg er litt for gammel til å lese den. Norske forlag tar ikke skrekk på alvor. Når de publiserer skrekk, er det mest for for unge lesere. Noen ganger leser jeg bøker for barn og ungdom på grunn av nysgjerrighet, og jeg liker å se hva som blir publisert for forskjellige målgrupper.
Skulle ønske at jeg likte denne boka siden konseptet hørtes interessant, men dette var litt for barnslig og åpenbart for meg. Jeg likte atmosfæren delvis. Men jeg slet med å være engasjert i handlingen. Jeg leste Ulv ulv av samme forfatter for en stund siden, som er en thriller for tenåringer. Jeg likte den litt bedre. Men jeg er sikker på at Død -og- dalbane blir en hit i Halloween sesongen for barn som vil prøve seg på litt skummel litteratur.
Fra min blogg: I Bokhylla
Eksemplar fra Vigmostad & Bjørke, mot en ærlig anmeldelse
"Jeg elsker deg. Unnskyld. Du trenger ikke å si det tilbake."
Ah, som Sally Rooney skildrer vår klønaktighet i relasjonene som betyr mest for oss. Vår manglende evne til å snakke i avrundede, gjennomtenkte setninger i samtalene hvor det står mest på spill: I møtene med våre kjærester, våre foreldre og våre barn. Intermezzo er en serie slike råe samtaler, som alle beveger seg mellom sterk kjærlighet, usikkerhet og dype lengsler.
Brødrene Ivan og Peter prøver å finne ut av livet etter at de har mistet faren. Peter sjonglerer forholdet mellom to kjærester som oppfyller hver sine behov hos ham. Ivan, yngst, treffer 14 år eldre Margaret og innleder et forhold til henne.
Det skjer ikke så mye i denne boka. Den beveger seg fra menneskemøte til menneskemøte, og skrur tempoet helt ned, til det går så sakte at hver følelse hos personene smitter over på leseren, og det føles som å være i rommet med dem.
Mesterlig, dvelende og empatisk roman om livets grunnleggende behov.
Hell og lykke på ferden! :-)
Julens magi, så lys og klar,
bringer familier nær hverandre, år etter år.
Med stjerner som blinker i natten så svart,
ønsker jeg en god jul, fra hjertet så stort.
Høres koselig ut. Selv hører jeg på "Snøsøsteren" på NrK radio som er delt opp i 9 deler (hele boken). Får den samme følelsen da jeg var liten og lyttet på "Her kommer barnetimen", det er en stund siden.