MINNER
Det er like viktig å kunne gløyme som å hugse.
Livskunst er å gløyme det som vil skade deg, og ta vare
på det som vil gi livet ditt næring.
Dei minna som du då sit igjen med,
om dei gjev tårer eller skaper glede, dei er gull verd.
Mons Leidvin Takle
Å LETE
Å leve er å lete.
Noen ganger finner vi det vi leter etter
men noen ganger leter vi etter det vi allerede har
men ikke ser.
Det viktigste du har er deg selv
men også det vanskeligste å finne.
Mons Leidvin Takle
Man må være både rask og smart.
Tidlig ommorgenen, onsdag 15.mai, klatret Trond Bast om bord i den røde Pioner- jolla si innerst i Sollerudstranda båthavn. Bortsett fra tohettemåker som hakket løs på en svulmende plastpose under en katamaran på trebukker, var han helt alene i havna. Bast skulle dorge etter sjøørret, som han hadde gjort hver skapte dag fra april til november de siste tjue årene. I skilsmissebegjæringen hadde kona hevdet at dorgingen var blitt en besettelse, at ektemannen var mer opptatt av dorging enn av henne. I svake øyeblikk måtte Trond Bast innrømme at hun hadde et poeng.
Lars Lenth: "Den norske pasienten"
Algeriske Fatima-Zohra Imalayen, bedre kjent under psevdonymet Assia Djebar (f. 1936) er både forfatter, oversetter og filmskaper, og i følge Wikipedia betraktes hun som en av Nord-Afrikas mest kjente og innflytelsesrike forfattere. I årenes løp har hun utgitt 17 bøker - den første i 1957 - og hun er flere ganger nominert til Nobels litteraturpris. "L´Amour, la fantasia" ("Kjærligheten, krigen" på norsk) utkom i 1985.
Det er ikke lett å skulle gi en samlende beskrivelse av denne boka, som - slik tittelen antyder - gir et mangefascettert bilde av Frankrikes erobring av Algerie i 1830 og tiden som fulgte under det som til slutt skulle bli 130 års okkupasjon. Boka inneholder mange ulike fortellerstemmer - i begynnelsen i første rekke seierherrenes historie i forbindelse med selve okkupasjonen, som endte i et blodbad uten sidestykke, og hvor soldatene i stedet for å opptre som verdige seierherrer, endte med å plyndre byen. Deres syn på de innfødte var at det dreide seg om barbarere. Etter hvert som handlingen skrider frem, er man som leser imidlertid overhode ikke i tvil om hvem som var de egentlige barbarerne ...
"Kjærligheten, krigen", som etter hvert fortelles av algeriske kvinner som ble ofre for franskmennenes okkupasjon, viser hvordan historien og alt som skjedde så ut fra de beseiredes side. Et høyt utviklet samfunn ble brutt ned og gikk til grunne pga. okkupasjonen, og alle forsøk på å ivareta egen verdighet ble slått hardt ned på. Dette er en bok som beskriver kvinnenes kamp og lidelse, og det gjøres i et poetisk språk som imponerer. Fordi jeg selv ikke kjenner særlig til denne delen av historien, fant jeg det noen ganger litt vanskelig å henge med i svingene, men etter hvert skjønte jeg bokas system og rytme. Blant annet at jeg-personen i boka faktisk er forfatteren selv og hennes egen historie ...
"Det var femten år siden El-Djezair var falt i hendene på de Vantro. Oran hadde fulgt etter, utlevert gjennom beyens svik. Blida, ved foten av Atlas, lå for nær og hadde ikke kunnet motstå fiendens angrep; to ganger var den blitt tømt for maurere som flyktet fra den franske hæren, på samme måte som Médéa-la-haute, der Emiren flere ganger hadde hatt sete sammen med løytnantene sine og dit han for øvrig hadde innkalt høvdingene for fjellene omkring. I det fjerne hadde Constantine, "lidenskapenes by", forsvart seg hus for hus under det andre angrepet, så ble den utlevert til frenetisk plyndring mens bey Ahmed fortsatte motstandskampen i Aurés." (side 65)
Bokas orginalitet, den spesielle vinklingen og det nærmest poetiske språket gjør at jeg er i tvil om jeg skal gi terningkast fem eller seks. Den har nemlig utvilsomt kvaliteter som litterær klassiker, og er en bok man kan lese flere ganger og oppdage nye sider ved. Jeg slet litt med å komme gjennom den til tider, men det sier nok mer om mine manglende kunnskaper på området og heller mindre om bokas kvaliteter. Ut fra en helhetsvurdering av den er jeg kommet til at det må bli terningkast seks. Dette er en spennende og interessant forfatter jeg kommer til å følge med stor interesse i tiden fremover! Og jeg er ganske sikker på at hun en dag kommer til å få Nobels litteraturpris!
Å skrive er å kle av seg offentlig, foran kikkere som flirer hånlig ... En dronning går nedover gaten, hvit, anonym, innhyllet, men når likkledet i stiv ull blir revet av og plutselig faller ned foran føttene som før bare kunne anes, blir hun til en tiggerske som sitter sammenkrøpet i støvet, under spyttklyser og spydige tilrop.
STJERNER
I himmelens vegger
slår englene spiker
inn
så hodene lyser
i frosten.
DENNE STILLHETEN
Denne stillheten
foran dører som har
lukket seg
Denne knuten
som tankene
kretser om
lik insekters dans
i en høstkveld
om en tent lampe.
Løs den opp!
Du sjel som kjenner
styrtningen
fra fjell av Sorg
og ned gjennom
isnende verdensrum.
Vinden står kald
over akre med aks
av is
som avstanden skjærer.
NÅ HAR HENDENE
Nå har hendene
rørt meg
for mørket er mitt
legeme
Nå er ordene
utsagt
for vinden
er min munn
ord for ord
bryter havene
mørkner veiene
slår de store
byer sin larm
ut
NÅ STREIFER KVELDEN
Nå streifer kvelden
fuglenes ro
Nå treffer
stjerne-løs skumring
hjertets rede
der alt ble
bygget
under den våkne
søvnen
som livet er.
NÅR VI SNAKKER...
Når vi snakker, har vi glemt
stjernene
Og månen skinner ikke
gjennom ordene
Ordene slår universets
dører igjen!
Men i taushetens månelandskap
i stillhetens stjernebesatte
himmel
strømmer universets ånde
igjennom deg
og du har ingen død
lenger
NÅR NATTEN
Når natten klemmer seg sammen
for å bryte seg inn
gjennom vinduene
gå gjennom værelsene
med støv og stillhet
som lommelykt
stjeler den også mitt hjerte,
mitt liv som blir
pakket inn i fortidens
papir
og gitt til fremtiden
der ute i tonende rom
under stjerne og måne.
Navnløst er alt i natten
Navnløst er alt i natten
Stille, time etter time
legger tingene sine
navn fra seg
Treet og stenen
tolker altets stemme
og mister sin egen
identitet.
Mørket
Mørket samles innenfor
din tanke
så du ser fjerne stjerner
gjennom det
Men intet liv beveger
deg
Ubebodd er din lengsels
planet
Friheten
Og de låser deg inn
i et mørkt rom
og sier: frihet!
Og de lenker deg
med lydighetens jern
og sier:frihet!
Og de binder dine
føtter
og sier:gå!
Og du går ut i det
endeløse rom
der tanken sliter
sine lenker av.
Men august
Men august har ingen sorg lenger
alt roer seg ned
Tretten mellom vinden
og bjerkene er over
Svalt ligger ventetiden
over bittert åndende gress
og styrer langsomt vognen
med augusts mildhet
mot septembers kulde...
Men sommeren
Men sommeren har ikke summet
i sitt overflødighetshorn:
En innestengt veps eller
en flue
som skaper en kjerne av evighet
i sommerens dirrende hete!
Der du er alt på en gang:
Solen og havet og skogene
og akre av korn
som spirer igjennom deg
inne i en ventetid av modning!
Hvilken bok, denne falt jeg for. Humoren og alvoret går hånd i hånd i boka.
"Førr ei dame" Alice er, med sin direkte tale om alt og alle, hun er skarp men samtidig forståelsesfull. Ja, hele boka er full av så mye av livets fasetter, og det gjorde at jeg ble betatt av historiene.
Skjebnegudinnen Moira følger henne hele livet.
Dette er en av de få nyere bøker jeg har lest i år, og den satt gitt!
Jeg går opp en karakter, og gir boka en femmer
Lærdom uten tenknng er spilt arbeide, tenkning uten lærdom er farlig.
Kinesisk ordtak
Å VESTLAND, VESTLAND
Å Vestland,Vestland, når eg ser deg slik,
med fagre fjell og fjord og tronge vik.
Det stig i all si venleik stort og vilt,
og atter møter meg so mjukt og mildt.
--
Å gleda strøymer i meg still og stor,
med glans av bjørkeli og blåe fjord.
Og i meg sjølv eg kjenner dypter av
den stille skogen og det store hav.
--
Min lette båt ein solblank kveld eg ror,
sjå fjell og himmel sym på stille fjord,
og djupe dalen med sitt grøne fang
som skin av lauv og blom frå li og vang.
--
Sjå skuggane som kliv dei kvasse fjell,
lik dagsens timer tøyer seg mot kveld.
Det sveiper seg om tind og tronge dal,
eit draumeslør av sumarnatti sval.
Tore Ørjasæter