Carl-Johan Vallgren (f. 1964) er en veletablert og kjent forfatter i Sverige, som etter hvert har gjort stor suksess også i Norge. I følge Wikipedia har han utgitt 10 bøker i årenes løp. Den første utkom allerede i 1987. Kun fire av bøkene hans er oversatt til norsk - bl.a. "Kunzelmann & Kunzelmann" (2009) og "Den vidunderlige kjærlighetens historie" (2002).
I "Havmannen" møter vi barna Nella og Robert, som vokser opp under helt tragiske forhold. Faren sitter i fengsel, og etter hvert skjønner vi at det er like greit. Moren går stort sett på fylla. Kjøleskapet hjemme er stort sett tomt, og hadde det ikke vært for at Nella av og til stikker unna litt penger og det faktum at de får mat på skolen, ville de ha sultet ihjel. Moren er overhode ikke til stede i livet deres, og de eneste gangene hun dukker opp fra alkoholtåken er når hun desperat endevender Nellas rom på jakt etter penger.
Barna går i uvaskede klær de for lengst har vokst ut av, og de lukter. Dermed er de opplagte ofre for mobbing. Nella beskytter broren sin så godt hun kan, men det forhindrer ikke at han får gjennomgå så snart hun snur ryggen til. Brillene hans får stadig gjennomgå, og de er stort sett teipet sammen - noe som ikke akkurat bedrer hans rolle som et "naturlig" mobbeoffer. Barna kunne i og for seg ha tålt all mobbingen, men det er før den ondskapsfulle Gerard kommer inn i bildet. Gerards ondskap kjenner nemlig ingen grenser. Helt i starten av boka blir vi vitne til at han piner ihjel en liten kattunge - så ufølsomt, så bestialsk at jeg faktisk hadde problemer med å lese teksten. Gerard har åpenbart ingen empati med noen - verken med mennesker eller dyr skal det etter hvert vise seg. Han forpester nærmiljøet fullstendig, for ingen tør å ta igjen med ham. Og da han bestemmer seg for at Nella og Robert er hans neste ofre, skjønner vi at dette kommer til å bli riktig ille.
"Jeg hadde blodsmak i munnen nå. Noen lo av meg; en jente fra Morup som også ble kalt Fjøla, akkurat som meg ... Overalt løv på asfalten. Fargene ble liksom sugd inn i øynene. Uken før hadde det vært storm, trørne hadde mistet de siste bladene. Røde. Gule. Som blod og slintrer av innvoller ... Flere ansikter rant forbi som væske, noen fra kullet til bruttern, de som vanligvis pleide å være ekle mot ham, kalle ham OBS-idiot og tilbakestående, eller "pissenisse" fordi han ikke klarte å holde seg av bare skrekk, men ute i andre ærender nå, på vei til oppholdsrommene for å henge av seg klærne og gå til neste time. Lenger borte ved parkeringsplassen sto en frøken og snakket med en forelder. Men jeg hadde ikke engang tid til å rope på dem, og forresten var avstanden så stor at de ikke ville hørt det." (side 20)
Om det kan bli verre enn dette? Javisst! I Vallgrens univers kan det absolutt det! For så slipper faren til Nella og Robert ut av fengsel, og med seg har han en kamerat som skal bo i huset deres. Nella får beskjed om å flytte ut av sitt rom, for det trengs til andre formål.
Midt oppi all begredeligheten skjer det plutselig gledelige ting, som gjør at situasjonen utvikler seg i en annen retning enn forventet. Havmannen dukker nemlig opp ... Kanskje det likevel er håp om at det gode skal seire til slutt?
Som vanlig skriver Vallgren helt fantastisk. I "Havmannen" er det ondskapen og dens natur samt ofrene omkring som er det store temaet. Dette beskriver han med så sterkt innlevelse at det gjorde fysisk vondt å lese dette. Uten å røpe for mye om havmannen må jeg imidlertid si at denne delen av romanen ikke helt falt i smak hos meg. Det ble et noe kunstig element i en roman jeg synes hadde stått helt greit på egne ben uten dette. På den annen side - om man bare aksepterer historien på dens egne premisser og anser dette eventyrlige preget som en del av et forsøk på å skape en roman preget av litt magisk realisme, så er den meget original og slående.
Beskrivelsen av mobbingens karakter, der ingen tør å gripe inn pga. frykt for represaliser, og der man ikke sladrer fordi også dette blir slått hardt ned på - den er uovertruffen. Gang på gang oppfordres Nella til å snakke om det som skjer med lærerne på skolen. Men hvorfor skulle hun stole på dem når hun ikke har noen erfaring med at voksne er til å stole på? Dessuten har hun en stor frykt: at barnevernet skal komme og skille henne og broren. For hva som enn skjer, må hun ikke svikte sin overnervøse bror som rett og slett ikke klarer seg uten henne. Det tipper tidvis litt over med all denne elendebeskrivelsen, men like fullt må jeg si at dette er en roman som tok tak i meg, filleristet meg og ikke etterlot meg uberørt etter at siste side var vendt. Denne boka kommer til å fortsette å virke i meg i lang tid fremover. Derfor kan det i grunnen ikke bli noe annet enn terningkast fem denne gangen.
Som du ser er det lenge siden ( 2 år) jeg skrev innlegget, og ingen andre kommentarer om boka. Jeg skrev der alle kommenterte bøkene den gang. Det er ikke så viktig med det eksemplet jeg viste til, jeg er mest ute etter hva er forskjellen og hvorfor det er ulikheter fra det "gamle" systemet.
Arne Dahl
Jeg savner listevisningen av bøker - det er lettere å se hvilke bøker det dreier seg om, man får mer informasjon i en visning.
Ellers synes jeg også store overskrifter med mye luft tar for mye plass.
Og jeg har alltid savnet å kunne velge å vise flere bøker om gangen på de forskjellige sidene som lister opp bøker. Det føles veldig tungvindt å måtte trykke neste side så ofte for å se igjennom ting litt raskt.
Jeg har tittet litt rundt, og for meg ser det ut som det er noe tilfeldig om innlegg legger seg under bokomtale eller en diskusjon om boka.
Er dette en bokomtale, eller en diskusjon om boka? Ikke det at mitt innlegg er noe spesielt, men jeg lurer på hva er forskjellen?
Mange har lært å undertrykke egne behov og følelser, samtidig som de har superantenner for andres behov.Ofte vil de feiltolke eller overlese andres behov, og ikke minst underordner de seg andres vilje i form av "lært underordning". Fordi de strever med å gjenkjenne og tilfredsstille egne behov, vil mange som voksne ha vanskeligheter med å utvikle modne og likeverdige forhold til andre. Denne overlevelsesmåten eller mestringen kan få store omkostninger.
Den som blir konfrontert med sin egen dødelighet og hjelpeløshet, blir aldri helt seg selv igjen. Tilsvarende vil rekonstruksjonen av trygghet eller tillit kanskje aldri kunne bli helt fullstendig.. Verden vil for alltid ses i et annet lys.
Ja, dette er ganske håpløst. Jeg vet ikke helt selv hvor jeg skal poste ting nå. Ofte vil jeg bare si noe om ei bok jeg har lest uten at det er en bokomtale, og uten at det trenger å være starten på en diskusjon heller... Slik det er nå kan jo begge deler bli til diskusjoner, for man kan jo svare på begge typer innlegg. Jeg tror det vil postes litt forskjellige typer innlegg både her og der ettersom det ikke er noe klart skille mellom hva som er hva, og da er jo poenget borte, og man må se etter samme ting på to steder.
For den som fra tidlig alder har opplevd vold, terror, overgrep, forvirring sammen med omsorgssvikt og mentalt fraværende foreldre, har det ikke vært mulig å være hel og skulle ta innover seg alt det vonde som er skjedd, samtidig som man skal tilpasse seg verden omkring.
Du gjør lurt i å stille spørsmål direkte til Andre´, da kan han gjøre en vurdering om de ønskene flere bokelskere har til endringer/forbedringer og du får kanskje et svar.
Uten avvik fra normen, er fremgang ikke mulig.
Frank Zappa
FRIENDS ARE LIKE MATH
They multiply your joy.
And divide your sorrow.
They subtract the past
And addto tomorrow
They calculate the need
deep in your heart
And are always greater
then the sum of their parts.
Unknown
FRIENDSHIP
There`s are a miracle called friendship.
That dwells within the heart
And you don`t know how it happens,
or when it gets its start.
But the happiness it brings to you
Always gives a special gift
And you realize that friendship
Is God`s precious gift.
B.J. Morbitzer
THE GLORY OF FRIENDSHIP
The glory of friendship is not the outstretched hand,
nor the kindly smile, nor the joy of companionship.
It is the spiritual inspiration that comes to one
when he discovers that someone else believes in him
and is willing to trust him.
Ralph Waldo Emerson
Bekymringer trækker
en negativ rente.
De voxer sig små
hvis man kan la dem vente.
Piet Hein
Den svenske forfatteren Anne Swärd debuterte med romanen "Polarsommer" i 2003. Totalt har hun utgitt tre bøker, blant annet "Til siste åndedrag" som utkom i 2010. Både "Polarsommer" og "Til siste åndedrag" kan betegnes som oppvekstromaner. "Polarsommer" utkom på norsk i 2012, i første omgang i papirutgave fra Dinamo forlag og i neste omgang som lydbok fra Lydbokforlaget. Jeg har "lest" den som lydbok.
I bokas åpningsscene er Kristian på vei hjem for første gang på et par års tid for å passe på familiens problembarn nr. 1, Kaj, mens moren og broren Jens er på vei til USA for å feriere. Kaj er 22 år, og hun ankom i sin tid familien som baby - et resultatet av et sidesprang faren hadde foretatt i sin tid. Faren, en notorisk utro og ustabil mann, har for lengst forlatt familien.
Allerede da Kaj var liten bidro hun til splittelse i den lille familien. Om det var det faktum at faren hennes aldri klarte å elske henne som gjorde hennes behov for anerkjennelse helt umettelig, eller om det er hennes status nærmest som "hittebarn", et barn som ble forstøtt av hennes egen mor, eller en kombinasjon av alt dette, skal være usagt. Hun spiller i alle fall alle ut mot hverandre - en gang og bestandig.
Vi følger familiemedlemmene gjennom en sommer, og de veksler alle på å være jeg-personer. På den måten kommer vi svært tett på dem alle, og det som fremstår som sant og ekte for en, er alt annet for en annen. Vi beveger oss frem og tilbake i tid. Plutselig er vi tilbake til den gangen faren kom hjem med lille Kaj, i en annen scene er vi vitne til moren Ingrid og faren Jacks eksplosive start på sitt forhold. En start som grunnet en het elskovsscene i et dusjkabinett på det hotellet der de begge jobbet, som resulterte i unnfangelsen av Kristian, også fikk som konsekvens at de begge fikk sparken fordi de ble oppdaget ... Etter dette var de nærmest skjebnebestemt for hverandre, uansett hvor lite forholdet hadde livets rett.
Under overflaten denne selsomme sommeren er det meste alt annet enn rolig. Mye gammelt agg påvirker forholdet mellom de tre søsknene, og at det til slutt går riktig galt ligger liksom i korten ...
Jeg likte "Til siste åndedrag" svært godt, og var derfor meget spent på "Polarsommer". Først i ettertid ble jeg oppmerksom på at dette var hennes debutbok, og at den slett ikke - slik jeg trodde - var skrevet etter "Til siste åndedrag". Det er mulig at det hadde med lydbokformatet å gjøre, men tidvis opplevde jeg hoppingen i tid og de ulike stemmene som noe forvirrende. Sånn sett tror jeg det ville vært lettere å følge tråden dersom jeg hadde lest papirutgaven. Jeg opplevde for øvrig "Polarsommer" som bitte litt svakere enn "Til siste åndedrag", hvor forfatteren graver mye dypere i persongalleriet. Når det er sagt fant jeg også mye av det samme i begge romanene, særlig beskrivelsen av dette såre som de fleste på et eller annet vis bærer med seg fra barndommen, men som noen likevel har mer av enn andre.
Barna i Anne Svärds bøker er annerledes enn de fleste, uten å være veldig outrerte. Her blir vi vitne til både overgrep, utroskap, søskensjalusi, rivalisering og svik, og alt er fremstilt på en måte som gjør at det meste glir nesten umerkelig forbi dersom man ikke er 100 % til stede i teksten. Nettopp av den grunn ble jeg ofte sittende og høre lange avsnitt om igjen for å være sikker på at jeg ikke hadde gått glipp av noen detaljer, uten at så var tilfelle når det kom til stykket. Alt i alt en roman jeg vil gi et svakt terningkast fem, og som jeg altså vil anbefale varmt! Og helt til slutt: hvorfor i all verden er det ingen som har anmeldt denne boka? Jeg har i alle fall ikke klart å finne noen anmeldelse på nettet ...
Ser det er mange som ønsker seg gamle "Hva skjer" tilbake i en eller annen form. Er det mulig?
Ønsker også at innleggene mine i min profil dominerer og ikke at stjerner blandes inn der.
Skal Venstre felle en regjering, vil det skje på politisk grunnlag, og ikke med bakgrunn i Siv Jensens hårfrisyre.
Lars Sponheim
Jeg tør nesten ikke slå på radioen jeg, for det forsvinner en milliard hver gang jeg hører noen fra Fremskrittspartiet.
Jens Stoltenberg
Impossible things are simply those which so far have never been done.
Elbert Hubbard