Når ingen orker å ta i deg
er det et fremskritt
å bli slått ned på åpen gate.
Så lenge det er liv
er det håp
om en slutt
Alene med en himmel
Aldri er vi dette vi erkjenner
men vi veier all erkjennelse
med tyngden av vårt liv; Hva veier
du mot døden og en svarløs himmel
mørket som langsomt blir
skåret inn i oss av stjernene
plutselig er du - ikke en gjest
hos deg selv, men tilstede
i ditt liv; alene med en himmel
Stjernene; kanskje splinter av
et speil som gud knuste
med sitt ansikts lys, så du kan se
din veldige ensomhet i mørket
at du selv må finne ham
I tomheten. eller med ditt liv
Å anerkjenne barndommens egenverdi betyr blant annet at småbarnslivet bør være en frisone fra det prestasjonsjaget som preger skole og voksenliv. Å gi alle barn et godt grunnlag for allsidig utvikling, er noe helt annet enn å lage en målestokk som alle barn skal passe inn i.
Barnehagens formål er å ivareta barnas behov for omsorg og lek, fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal videre møte barna med tillit og respekt og anerkjenne barndommens egenverdi, og den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring....Med økt "læringstrykk" risikerer vi at det helhetlige synet på lek, læring og omsorg som barnehagen ifølge loven er pålagt å ivareta, trenges til side. Når barn kartlegges, synes disiplinering av barn mer sentralt enn å fremme danning og demokrati.
Ildfuglen er en erotisk roman, men den er også noe (litt) mer enn det. Gjennom to venninners helg forteller den to historier: historien om Simone som bruker sex som en slags selvskading, og Amalie som er helt forblindet av forelskelse.
Simone og Amalie bor sammen i en leilighet i Oslo med tre rom. Det ene står tomt, for hun som bodde der før, Malene, døde i en bilulykke hvor Simone var sjåføren. Det er mulig Simone bebreider seg selv, men det er ikke noe hun sier høyt. Hun tviholder på en hard og kjølig fasade, og har bare forakt til overs for Amalies hodestupse forelskelse i den ti år eldre foreleseren på universitetet. Thomas heter han og er så godt som gift. Amalie er så forelska at hun finner seg i alt fra hans side. Amalie er en ung, vellykket kvinne på egne ben og under en utdannelse hun både liker og får til, og hennes totale underkastelse i forelskelsesrusen leser jeg først ikke som en usikker, redd, ung jentes klamring til et ankerfeste i et liv som hun ellers ikke vet hvordan skal gå, men som rett og slett en forblindende forelskelse. Hun vet at han aldri kommer til å bli kjæresten hennes. Hun vet at de aldri kommer til å gifte seg og bo i et hus sammen og få de to barna de snakker om. For selv om han snakker om dem med henne, mener han ingenting med det. Han skal bli far, men med en annen kvinne; kvinnen han elsker som han allerede bor sammen med. Likevel tilbringer Amalie timer med å drømme om et liv med Thomas. Hun trenger ham ikke. Hun setter ikke noe på spill ved å gå, ved å si nei, nå er det nok. Hun kan bare kutte ham ut, men nei. For hun er jo forelska. Hun mister seg selv i en streben etter å gjøre en annen til lags, og det er jo ofte sånn forelskelse er når den ene parten er mindre forelsket enn den andre. Og det er farlige saker, for finner man ikke ut av det før det er for sent, kan man ende opp som en bitter kjerring.
Jeg synes Robertsen har skrevet en grei nok beskrivelse av dette, men jeg synes kanskje det er litt for opplagt, denne "reisen" Amalie foretar seg, som er motsatt den Simone tar (fra å være tilsynelatende hardhudet til et nærmest påkjørt dyr på veien). På grensen til irriterende perfekt er hun også. Amalie, forhenværende ballettdanser; har myk hud og hyllene fulle av franske 1900-talls romaner, klarer å holde seg til å bare spise vaniljeyoghurtis, og kler seg opp i pent undertøy. Jeg skimter små hint til at hun har et slags behov for kontroll ellers i livet, alt er på stell (jeg ser for meg henne litt som Marnie i TV-serien Girls). Kanskje er det at hun lar seg forføre av denne forelskelsen et behov for å kaste seg ut av all kontrollen som gjelder ellers i livet. Robertsen skriver et sted at Amalie til vanlig er streng med seg selv når det gjelder å spise mat, men når hun spiser sammen med Thomas gjør det ikke noe å spise for mye hvis han sier til henne at hun må (han synes hun er for tynn). Og når jeg da får tenkt meg om, så er kanskje hennes stup ut i forelskelsen et uttrykk for et behov hun har for å løsrive seg fra denne kontrollen, som hun tror (i underbevisstheten) at hun kan få sammen med Thomas, men som hun ikke ser er feil sted å gå. Noen ganger tror man at man finner løsningen på alt hos andre, det er jo egentlig hos en selv svaret skal være. Det er som å flytte til et nytt sted og tro at alt skal bli bedre da. Bare jeg kommer meg dit, så skal alt bli så bra. På den måten er det kanskje ikke bare Simone som bruker sex som en form for selvskading (det virker som om hun bruker det for å glemme en sorg hun har, ikke fordi hun har så lyst), men også Amalie, indirekte; sex som en naturlig følge av forelskelsen, forelskelsen som en bedøvelse. Underkastelse fremfor å ta den vanskelige styringen over sine egne liv.
Vi har vel alle vært forbløffet over hva barn kan, vet og ønsker å vite. Men det kompetente, deltakende barnet har også rett til beskyttelse. I denne sammenheng gjelder det beskyttelse mot et kunnskapsregime som gjør barnets nysgjerrighet, fascinasjon og læringslyst til nasjonale standarder og forventninger om prestasjoner. Ingen er tjent med at barnehagen blir en dårlig kopi av skolen eller inneholder et "barnehagepensum".
Kartlegging gjennom standardiserte verktøy handler først og fremst om jakten på det normale barnet: et voksendefinert barn som passer inn i det politiske prestisjeprosjektet. Det skal lønne seg å være og ha barn. Derfor må ethvert mulig avvik identifiseres, og det må skje så tidlig som mulig. Å oppdage avvikene og sette inn målrettede tiltak for å få flest mulig barn til å passe inn i standarden , blir viktigere enn det som er barnehagens egentlige formål: å fremme demokrati og fellesskap, møte barn med respekt og anerkjenne barndommens egenverdi.
Pålegg om å kartlegge barn ut fra standardiserte verktøy betyr mer styring og kontroll, både av barnehagens arbeid og av barns liv. Mistilliten til førskolelæreres profesjonelle rolle, endrer førskolelærerens rolle. Mindre tid brukes på å være sammen med barna, mer tid brukes på dokumentasjon og papirflytting. Det er bemerkelsesverdig - på grensen til rørende å se hvordan politiske motsetninger finner hverandre i spørsmålet om kartlegging i barnehagen. Fra høyresida vil man skape vinnere, og på venstresida vil man unngå tapere. Merkelig nok er det de samme virkemidlene man tyr til, nemlig å lage standardløsninger som alle barn skal passe inn i.
Slik som man ser et menneske, slik behandler man det også.
Peter Klemp
Beklager å måtte si det, men jeg er ikke like begeistret som dere andre.
Savner også svar som jeg har stilt i "Forslagskassa".
Ingen går der lenger. Det er for overfylt.
Yogi Berra
Det var ikke noe rosenrødt svart/hvitt bilde jeg tegnet her.
Kjell Magne Bondevik
Veldig bra, og jeg ble rørt!
Vår
lille listighet: at
alla duvor
inte är vanliga, at aldri to tyttebær
er like, at dagen
som kommer alltid er noe annet
enn dagen
som gikk. Du vet.
Jeg vil gi en skog
til deg, du
som er så glad i skogen. Plukke
en bukett
grantrær til deg, du som
liker skogen. Gå
på sopptur med deg, til dine
steder i skogen.
-and the
rain is a very sad
lady. She
falls on me
sometimes. Og regnet
er en meget
trist dame. Hun faller
på meg i blant -
Brev. Brev
som
kommer og brev som aldri
kom ( lille
postbud min due), du vet
kjærlighets-
brev det er noe
vi skriver til vinden.
Hva som i hjertet
er gjemt, ditt
eget ( og andres) - du tror det er glemt men
hvordan kan hjerter
glemme? Det som er sett
er sett, det
som er følt er følt - varme blir aldri
annet enn varme det.
Er du
der du er? Er du
ikke
der du
er? Gå
dit du er, jeg venter
på deg
- der.