Himmelen

[...]

Hva vet jeg om tiden, om det finnes land
hvor solen aldri går ned som her
Et sted ved ufremkommelig veiers vann
Langt inne i dype skoger
Skygget av tunge trær
hvor tiden har funnet sin tapte ro

[...]

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Om familiehemmeligheter, svik og savn

Morten Borgersen (f. 1950), skuespiller og instruktør samt en periode teatersjef ved Teatret Vårt og Teater Ibsen, debuterte med romanen "Jeg har arvet en mørk skog" tidligere i år. Boka har fått strålende kritikker og er blitt betegnet som en moden debut.

For en tid tilbake ble jeg kontaktet av forfatteren, som lurte på om jeg kunne tenke meg å lese romanen hans. På grunn av tematikken i boka, nølte jeg ikke et øyeblikk med å takke ja. Det har jeg ikke angret på, for denne boka inneholder i tillegg til et litterært og godt språk, en fascinerende historie med mange lag, og nyanserer også det bildet de fleste av oss kanskje har av hva det ville si å være landssviker under andre verdenskrig. Selv om forfatteren er nøye med å understreke at dette først og fremst er en roman, har han aldri lagt skjul på at han har tatt utgangspunkt i sin egen families historie. Likhetene er nemlig mange. Så mange at det ikke er mye fiksjon igjen, annet enn at forfatteren mest sannsynlig har diktet seg inn i farens liv slik det kan ha fortonet seg under krigen.

I likhet med hovedpersonen i boka oppdaget også forfatteren først etter farens død hans nazistiske fortid. Ikke bare var faren medlem av NS under krigen, men han sonet også en fengselsstraff pga. dette. Ikke med et ord røpet faren noe som helst av sin fortid, og forfatteren vokste derfor opp uten å kjenne til noe som det skulle vise seg at "alle andre" rundt ham visste.

Vi følger far og sønn parallelt gjennom boka, vekselsvis fra hhv. krigen og nåtiden. Vi får et bilde av en mann som kanskje ble litt offer for omstendighetene, som tok noen valg som der og da i beste fall fremsto som naive, i verste fall som noe unnvikende i en tid med stor arbeidsledighet. NS-medlemskapet sikret ham nemlig et utkomme, og ga ham bl.a. muligheten til å virke som prest. Samtidig var han ingen nazist i ordets egentlige forstand. Under hele oppveksten følte sønnen seg på mange vis sveket av sin far, som slet med mange ting han aldri snakket om. Dette medvirket naturlig nok til å skape en avstand mellom dem. Samtidig får vi innblikk i et menneske som på ingen måte løp fra sitt ansvar, og som at på til ofret sitt eget kjærlighetsliv for å ta seg av sin avdøde brors enke og deres datter. En mann som levde ut sin egentlige kjærlighet i skjul, utenfor ekteskapets ramme, gjennom å pleie kontakt med sin store kjærlighet Emilie ... Han var ingen ond mann. Det skulle så lite til for å havne på feil side, og et øyeblikks ubetenksomt valg kunne få uante konsekvenser fordi bordet fanget.

"Jeg åpner øynene, mappen ligger like forbannet rett foran meg. Var han nazist? Han kan ikke ha vært det. Jeg har aldri hørt om dette. Hvordan har han kunnet gjøre noe sånt og greid å skjule det? Nå legger han plutselig dette i fanget på meg. Hemmeligheten sin. Jeg vil ikke ha den, jeg vil ikke inn i dette her.

Jeg ser meg selv i gjenskinnet i rutene. Det tynne, kantede ansiktet, hårluggen, de brede leppene og den store nesen. Eller er det ham, faren min, jeg ser? Ingen tvil om likheten. Vi er da ikke like. Overhodet ikke. Vi er så forskjellige som det er mulig å være. Øyeblikkelig kommer tvilen, kanskje tar jeg feil. Fordi det var han, fordi det var meg, skrev den franske filosofen Montaigne i boken jeg en gang ga far, for at han skulle forstå noe av de tingene jeg ikke snakket om. Fordi det var en far, fordi det var en sønn?

Dette er hans liv, for helvete. Hvorfor har han ikke kastet denne mappen? Hva faen skal jeg med den? Faen ta alt sammen! Jeg hiver den i veggen så papirene flakser rundt i rommet. Der står bokhyllen hans med alle bøkene om kjærlighet og krig, svik og instriger. Bøkene jeg kom for å se igjennom. Jeg trenger dem ikke nå, og jeg kaster dem utover, tar tak i hyllen og velter den. Det spisse hjørnet treffer meg i leggen og gjør vondt, buksebenet rives opp og blir blodig. Forbannede papirer og bøker, jævla støvete, nedslitte rom og stygge møbler. Varmen her inne gjør det ubehagelig å puste, og jeg må åpne vinduet. Så stille. Bortsett fra mors lyder nede fra kjøkkenet, og de later som ingenting noen gang har skjedd. Som om? Vil noe lenger være som om?" (side 13)

Etter hvert som sønnen graver i sin fars fortid, får han øynene opp for at faren hadde en hel del kvaliteter som han sørgelig nok aldri hadde noe kjennskap til mens faren levde. Like fullt - omsider minskes avstanden han har følt mellom ham og faren, og med det avtar også redselen for å ligne ham. Og kanskje er de mer lik enn han tidligere har tenkt? Hver med sine hemmeligheter, hver med sine vansker med å være nær for dem de hadde rundt seg. Faren med sin NS-bakgrunn, sønnen med sin homofile legning ...

"I vannet er det noen som ser på meg. Et speilbilde, mitt ansikt, og så etter hvert også fars. De skifter på. Føttene mine gjør at vannet beveger seg og lager ulike uttrykk i ansiktene våre. Det er først nå jeg ser hvor mange vi har. Mitt eget ansikt forsvinner. Bare fars er igjen. Han holder blikket mitt noen sekunder. Så løser det seg gradvis opp og blir borte i mørket. Ikke for fort og ikke for sakte. Den tiden det tar.

Jeg kjenner meg fri fra ham. Uten å miste ham." (side 222)

Man merker fort at det er en kunstner som behersker språkets nyanser som uttrykker seg i romanen "Jeg har arvet en mørk skog" - en roman som har lånt tittelen fra nobelprisvinneren Tomas Tranströmers dikt "Madrigal". Under lesingen satt jeg med et inntrykk av at hver eneste setning var formulert med stor omtanke. Det er en várhet i beskrivelsene av det mellommenneskelige som tok tak i meg, og som gjorde at jeg noen ganger nesten fikk åndenød. Som da jeg leste de ovenfor nevnte setningene på side 222 ...

Aller sårest beskrives følgene av foreldrenes kjærlighetsløse ekteskap. Mangelen på varme dem i mellom gjorde dem også til lite varme omsorgspersoner, noe som utvilsomt må ha preget oppveksten til forfatteren og hans alterego.

"Var det kjærlighet eller bare noe praktisk og rent nødvendig? Jeg kan ikke huske noen form for fysisk kontakt dem imellom. Kanskje bare de siste årene, hvor hun fikk et slags overtak. Heller ikke var det noen fysisk kontakt overfor meg. Nesten aldri. Ikke en hånd som holdt meg eller la seg inntil. Det var ikke det motsatte heller, ingen straff eller direkte avvisning. Bare et nøytralt område hvor ingen røpet seg. Noen ganger var det vel en form for berøring, men den kom så fort og uventet og forsvant på samme måte. Den lignet ikke på noe jeg kjente, og gjorde meg bare usikker. Mor visste nok av og til følelser. De kom oftest når jeg minst ante det, og det var ikke godt å vite hva de kom ut fra." (side 149)

Jeg har ingen problemer med å forstå at denne boka har fått kritikerne til å strø om seg med ovasjoner om dens litterære kvaliteter. I flere intervjuer er forfatteren nøye med å understreke at dette ikke er en "terapibok" som han har skrevet for å bearbeide sjokket over å oppdage farens mørke hemmeligheter fra krigen. Til det er den følelsesmessige distansen til stoffet for stor, og jeg vil dessuten påstå at boka er kjemisk fri for klisjéer og blødmer. Det er en modig bok, en interessant bok, en litterært godt skrevet bok. Ut fra en helhetsvurdering av den har jeg kommet til at den fortjener terningkast fem - et sterkt sådan. Og jeg ser frem til å lese Morten Borgersens neste bok!

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Det var alt blitt kveld nede i dalen, en voksende skumring som tetnet mot natten og svøpte landskapet saktelig inn. Men enda var det dag op på fjellet, enda lå vidden i tindrene sollys så langt han øinet og lengre til. Den lå der vidt utslått under himmelen med sine lange stillferdige linjer som den hadde ligget i tusener år - åpen for solen, åpen for vinden med smale striper av skog inn imellom, med lyngmark og myrer og nakne svaberg som rundet sig drømmende op.....

Godt sagt! (9) Varsle Svar

Iblandt var et par åndssvake med, to tynne, fregnete piker med gamle, armodslige ansikter og stillestående blikk, to søstre øverst fra sognet som var satt ut i våres en gang. De gikk ufravikelig bort til Kristoffer og så på ham mens han klædde på sig, den eldste holdt den yngste i hånden, der sto de hele tiden. Men enda de var så alvorlige - det var noe godslig over dem, de lignet to klippede sauer, to radmagre, utsultede lam. Det var som de stod og ventet på noe, en ting de kunde spise eller en liten vennlighet bare, de gikk der og manglet noe, de kjente de frøs på jorden og stundet efter litt varme og godhet.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Det avhenger mye av hva slags litteratur det er snakk om. Dersom det er fagbok, med innhold som skal læres ( f- eks i forbindelse med studier) , har jeg det alltid stille rundt meg. Men i de fleste andre tilfeller har jeg musikk på i bakgrunnen, og da i første rekke rolig og avslappende instrumentalmusikk.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Energi tiltrekker seg lik energi, så positive intensjoner tiltrekker seg positive opplevelser.

Godt sagt! (9) Varsle Svar

Jeg er bedre i fransk etter midnatt.

Nils Arne Eggen

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Klø en hund, og du vil få deg fast jobb.

Franklin P. Jones

Godt sagt! (8) Varsle Svar

Barn er uforutsigbare. Du vet aldri hvilke selvmotsigelser de vil ta deg for neste gang.

Franklin P. Jones

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Det er bedre å ha vært statsminister enn å være det.

Kåre Willoch

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Dette med at man må ha vært radikal i sin ungdom, det henger ikke på greip. Det kan ikke være riktig at feiltagelser en en forutsetning for å komme til gode konklusjoner.

Kåre Willoch

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Det er vigtigt at påpege at mindfulness ikke handler om konstant at være accepterende, venlig, ikke - dømmende, tålmodig, o.s.v. Dette er generelt et ophøjet, uopnåeligt og overmenneskeligt plan ( som det ikke desto mindre er ganske menneskeligt at ønske sig hen imod. ) , som nemt skaber grobund for ny lidelse i form af skyldfølelse, selvbebrejdelser og opgivenhed. Mindfulness handler ikke om at fjerne det negative, men om at forholde sig til det på en ny måde.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Jeg er også ferdig med "To byer", ei bok i god gammel Dickens stil.
Urolige og farlige tider for hvermannsen i Frankrike, du skulle ikke ha gjort mye galt før du måtte ofre hodet i La Guillotine.
Spionering, angiveri og ondskap i denne farlige tiden kunne gå utover mange uskyldige og tilfeldige mennesker. Derfor ble mange uskyldige, både kvinner og menn dømt til døden eller sendt til redselsfulle fengsler.
Når aristokratiet var nedkjempet, våknet hevnen for de som hadde kjent sult og nedverdigelse på kroppen, slik også for våre "venner" i boka.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Inne i mitt øye

Inne i mitt øye
er en katedral
der inne under det høye hvelvet
er et lukket alterrom
Inne i det rommet
er du

For mitt øye har sett
deg

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Virkelig veltalenhet består i å si alt som er nødvendig, og heller ikke mer.

Godt sagt! (6) Varsle Svar

For det meste er vi ikke i opmærksom kontakt med vores åndedræt. Der er der bare. Men når vi bevidst vælger at blive opmærksomme på åndedrættet, kan det anvendes som et redskab til at komme i kontakt med os selv. Det kan virke som et anker, der giver stabilitet og centrering i krop og sind. For at gøre det, er det ikke nødvendigt at kontrollere åndedrættet. Vi skal blot bemærke og observere det naturlige åndedræt og lære det at kende. Som en god ven. Alt, hvad der er nødvendigt, er at lægge mærke til åndedrettet, iagttage det på en afslappet måde og mærke det med en fornemmelse af åpenhed og interesse.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Et andet formål med at være mindful eller nærværende er at kunne leve sit liv fuldt ud - så tankerne ikke kommer til at lukke for vigtige handlemuligheder, og tankerne om os selv ikke bliver lig med os selv. Når vi identificerer os med vores tanker, er det risiko for, at vi forveksler os selv og vores liv med et tankebillede af os selv og vores liv. Nærværet giver os muligheden for at følge vores personlige verdier, som er mere langsigtede og "vise" end vores umiddelbare tanker og idealer.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Man kan sammenligne mindfulness med at køre i en gammel bil, hvor gearskiftet er blevet slidt på en uhensiktsmæssig måde. Når man ikke er opmærksom på det, glider gearskiftet af gammel vane op i automatpilotgear. Det vil sige, at opmærksomhed og adferd bliver bundet til de tanker , der går gennem hovedet. Tankerne forekommer virkelige, og man mister sit nærvær. Når man træner mindfulness, træner man sin opmærksomhed, så "gearskiftet" bliver mere smidigdt. Man vil hurtigere registrere og opdage, at opmærksomheden er gledet væk, og derved lettere og mere ubesværet kunne vende tilbage til nuet, til nærværet, til det at kunne være til stede i sit liv - i stedet for å være optaget af tanker om sit liv, fantasier, dagdrømmer, bekymringer eller selvbebrejdelser.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Mindfulness betyder at være opmærksom på en særlig måde: bevidst, i det nuværende øjeblik og uden at dømme. ( sitat: Jon Kabat - Zinn)

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Når du føler deg urolig eller ukonsentrert, trenger du ikke straks å bebreide deg selv. Det kan like gjerne skyldes at du blir påvirket av følelsene og tankene til folk rundt deg.

Godt sagt! (8) Varsle Svar

Sist sett

LilleviTotoromarvikkisTor Arne DahlSigrid Blytt TøsdalIreneleserJulie StensethVibekeSynnøve H HoelHeidiPer LundKirsten LundTurid KjendlieMariannelittymseAnne Berit GrønbechHanneMads Leonard HolvikMcHempettIngvild SAlice NordliPiippokattaNorahChristofferBeathe SolbergBeaKareteIngunn SVannflaskePernille GrimelandOleL. SeljeliKnutMRisRosOgKlagingTone HellinoronilleCathrine PedersenTorill RevheimDemeterAnn Helen E