" I dag anklager jeg ikke først og fremst min syke mor, men alle dem som på en eller annen måte hadde et tilsynsansvar: Skolen, helsearbeiderne som besøkte skolen, barnevernet som ikke tok affære før jeg var tolv år, naboer og alle som en eller annen gang var vitne til at ei lita jente ble mishandlet og var utsatt for alvorlig omsorgssvikt" , sier Anne.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Det politiet burde ha gjort disse gangene de hentet oss inn til politistasjonen, var å kjøre meg rett til barnevernsnemda og la den ta over ansvaret for meg. Men det gjorde de aldri. De så meg, de så hvilken tilstand jeg var i, og de måtte forstå hvilke problemer jeg hadde..

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Jeg har lest Fuglane flere ganger og det er mye å si om den. Jeg ser at mange skriver at de føler med Mattis, og jeg gjør også det, men av og til blir jeg også irritert på ham. Å, tenker jeg, kan du ikke bare la være å snakke om det der nå da. Jeg føler med de andre i romanen, som blir irretert på ham, f.eks. Hege som flere ganger ber Tusten om å gi seg med det han begynner å snakke om, eller når hun blir kjølig og trekker seg tilbake. Jeg kjenner meg også igjen i oppgittheten til flere av de andre.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

I dag ser Anne at det først og fremst var nærmiljøets holdning som slo henne til marken. Unnfallenheten hos de voksne som utgjorde omgivelsene hennes, alle de veletablerte som ikke grep inn når de forsto at et lite barn ble mishandlet. Hun var maktesløs. Men så grodde det etterhvert opp et opprør i henne. Hun kom til at hun ville bruke all aggresjonen hun hadde mot samfunnet og mot sin mor på en positiv måte. "Jeg skal jammen vise dem" ,sa hun til seg selv.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

For meg var ikke problemet de onde kreftene mamma slapp løs på meg, men de "gode" kreftene som snudde ryggen til. All likegyldigheten.

Godt sagt! (8) Varsle Svar

Jeg aksepterer ikke å ikke bli tatt på alvor av det annet kjønn. Andre mennesker har herset med meg hele mitt liv. Nå vil jeg selv være den som bestemmer over mine dager. For selv om jeg ble hundset med gjennom hele barndommen, er jeg i dag sterk nok til å vite hva jeg gjør, og til å ta ansvar for meg selv og barna mine.

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Incest var et tabubelagt emne den gangen. Dessuten viser det seg at også i våre dager må misbrukte barn vente i måneder på å få kvalifiset hjelp, hvis overgrepene i det hele tatt blir oppdaget.

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Jeg anklager alle dem jeg var i kontakt med i min bunnløse fortvilelse, de som bare ristet på hodet, snudde ryggen til - og tiet. Hva tenkte de på, hvorfor brydde de seg ikke? De som var klar over min situasjon og intet foretok seg, var selv skammelig delaktige i det som skjedde.

Godt sagt! (5) Varsle Svar

Denne boka har jeg lyst til å anbefale deg og andre. Den heter "Kjærlighetens mørke side" av Rafik Schami. Handlingene foregår i Syria og Libanon.
Jeg lånte den på biblioteket for en tid tilbake, og ble så begeistret for den at da jeg fikk se den på et antikvariat måtte den bare bli med meg hjem.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Jeg har skrevet om boka på bloggen min, og i og med at den overstiger betydelig mer enn de 1000 ord det er mulig å få med her, nøyer jeg meg med å legge igjen en link til omtalen (dvs. i realiteten et resymé).

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Den allierte bombing i et alliert tysk- okkupert land som Norge var som et tve-egget sverd. Å søke å ramme et tysk nytte-mål i Norge med bomber uten samtidig å skade de rent norske interesser var som å ville forsøke å bruke en dampveivals til å luke ugress ut av en jordbæråker.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Ble ferdig med "Stalingrad" av Beevor, så nå leser jeg "Politi og anarki" av Jens Bjørneboe og har så vidt begynt på Charles Dickens "Store forventninger", den lover bra.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Hvem er du og hvem er jeg? Om å komme løs fra fastgrodde negative mønstre ...

Det er ikke veldig lenge siden jeg hørte om begrepet "mentalisering" for første gang. Ikke bare er begrepet relativt nytt, idet det antakelig ble brukt for første gang på slutten av 1960-tallet, samt at begrepet ble brukt utenfor terapirommet antakelig så sent som på 1990-tallet. Og det er svært, svært nytt at begrepet også har fått en plass innenfor lederutvikling og kommunikasjon. Dette har ført til at jeg har vært litt på utkikk etter relevant litteratur om temaet. Det som likevel var en utløsende faktor i forhold til mitt behov for å finne mer ut av dette, var en konkret episode for ikke mange dagene siden som fikk meg til å lure på hva i all verden det var som skjedde. En kjapp rådslagning med en venninne som er psykolog endte med konklusjonen "mentaliseringsbrudd" og anbefaling av Per Wallroths bok "Mentaliseringsboken".

I en artikkel i Legetidsskriftet (2008 nr. 9) defineres begrepet "mentalisering" som det å forstå seg selv og andre, hvilket er en nøkkelkompetanse i regulering av følelser. Når man ikke har kontroll på sine følelser, snakker man om hemmet mentalisering eller psykopatologi. For mentalisering er nært knyttet opp til empati, dvs. evnen til å ta andres perspektiv. Manglende evne til å mentalisere, dvs. bl.a. å forstå hva som foregår i andre mennesker, er nemlig (nesten) det samme som manglende empati.

I "Mentaliseringsboken" tar Per Wallroth utgangspunkt i at mentalisering har sammenheng med utvikling i tidligere tilknytningsforhold. Dette er den første boka som er skrevet for allmennheten om dette temaet, kan jeg lese på bokas smussomslag. I syv kapitler tar han for seg hva mentalisering er, hvordan vi lærer å mentalisere, når mentaliseringsevnen er på plass, når mentaliseringsevnen svikter og å mentalisere deg selv, dine barn og dine medmennesker. Per Wallroth er for øvrig fil.dr., leg. psykolog, leg. psykoterapeut, veileder i psykodynamisk psykoterapi og ledende representant for mentalisering og mentaliseringsbasert terapi (MBT) i Sverige.

"Den engelske psykoanalytikeren Peter Fonagy, som betraktes som den mest sentrale grunnlegger, utøver og forsker innen mentaliseringsteorien, definerer mentalisering som holding mind in mind, det vil si å være bevisst det bevisste som innebærer å ha kontakt med egne tanker og/eller følelser. En mer omstendlig forklaring kan være at mentalisering handler om å forstå seg selv og andre ut fra mentale tilstander som tanker, følelser, impulser og ønsker.

Mentaliseringsteorien bygger på kjennsgjerningen om at alle mennesker oppfatter virkeligheten på ulike måter fordi alle har hver sine erfaringer, kunnskaper og interesser." (side 11)

I følge Wallroth er det som skjer når man mentaliserer en annen person at man trer ut av seg selv samtidig som man beholder kontakten med sitt indre - altså at man står med den ene foten i egen sko og den andre foten i den andres sko. Slik kan man se seg selv utenfra og andre mennesker innenfra. Gjennom flere eksempler om forholdet mellom mor og barn, viser Wallroth hvilken betydning mors egen mentaliseringsevne - evne til å sette seg inn i barnets behov på barnets premisser, lese følelsene hos barnet og tippe sånn noen lunde riktig hva barnet vil - får for barnets tilknytning og senere evne til selv å mentalisere.

Dersom man opplever at ens egne følelsesmessige reaksjoner følger et visst mønster og er av typen destruktivt - altså at det medfører at andre trekker seg unna, skrekkslagen over f.eks. beskyldninger som ikke står i forhold til det som (antakelig) utløste dem - mangler man mest sannsynlig evnen til å mentalisere i situasjonen. Antakelig handler det om fastgrodde og automatiserte følelses- og handlingsmønstre, som har rot i en dårlig tilknytningsutvikling i barndommen. Det er ikke tilstrekkelig at omsorgspersonen var fysisk til stede - det er også viktig med psykisk nærvær og at omsorgspersonen var i stand til å speile barnet.

Wallroth beskriver ulike stadier i et barns utvikling, bl.a. psykisk ekvivalensmodus (manglende evne til å skille mellom fantasi og virkelighet), forestillingsmodus (evne til å skille mellom fantasi og virkelighet) og mentalisering (sistnevnte oppstår - forutsatt en sunn utvikling - i tre-fireårs-alderen). Et barn som opplever stor utrygghet i løpet av de første leveårene, eller endog mangler en person å utvikle tilknytning til - eksempelvis barnehjemsbarna i Ceausescus Romania på 1980/1990-tallet - risikerer mangelfull utvikling av hjernen pga. redusert mengde av synapser og derav mangelfull evne til mentalisering. En vesentlig forutsetning for å mentalisere er å ha evne til å konsentrere seg, noe f.eks. ADHD-barn sliter med.

En god mentaliseringsevne kan beskytte mot traumatisering i kjølvannet av traumatiske hendelser. Ved at man tankemessig kan gå tilbake og kjenne på følelsene som oppsto, vurdere ulike alternativer og betrakte det hele fra flere perspektiver, gjør en mindre fordømmende og mer tolerant overfor både en selv og andre, og man befrir seg fra å bli fastlåst i negative tolkninger av det som skjer rundt en. (side 63)

På side 66 beskriver Wallroth det som er betegnet som mentaliseringsbrudd. Alle opplever fra tid til annet at evnen til å mentalisere reduseres eller forsvinner helt i enkelte situasjoner. Det som skjer er at tilknytningssystemet aktiveres og at forsvarsmekanismene slår inn. Dermed kan det komme en fullstendig urimelig reaksjon på noe som "alle andre" enten ville stilt seg totalt uforstående til eller i beste fall ansett som en bagatell. Det er når slike reaksjoner blir til et fastlåst mønster som oppstår igjen og igjen, og som medfører uvennskap og brutte relasjoner, at man for alvor bør vurdere å gå i terapi. Da er nemlig mønsteret så fastlåst at det ikke nytter bare å lese en bok.

Grubling og bekymring er for øvrig ikke mentalisering. Felles for grubling og bekymring er nemlig at det som regel bidrar til å dra personene ned i destruktive tanker, hvor man ikke ser skogen for bare trær og gjerne repeterer negative tolkninger av omgivelsene om og om igjen. Når man mentaliserer, løfter man blikket, ser seg selv utenfra og forsøker å ta den andres perspektiv. Da kommer det nærmest automatisk flere perspektiver inn, og det er gjennomgående en positiv ting. Mentalisering må heller ikke forveksles med projisering, hvor man tror at man kjenner andre på seg selv, og egentlig bare speiler seg selv i andre.

"Dersom du overfører trekk fra dine tidlige tilknytningsrelasjoner til dem du møter i dag, reduseres naturligvis muligheten for å mentalisere om andre. For å kunne gjøre det må du ha et så åpnet og ikke-forvrengt blikk som overhodet mulig. Tenk derfor nøye gjennom om det kan ha seg slik at du deler ut ferdigdefinerte roller til andre, og eventuelt hva som karakteriserer disse rollene." (side 133)

"En forutsetning for å kunne mentalisere om andre er at du fokuserer på den andre personen og ikke har hele din oppmerksomhet rettet mot deg selv. Du må kunne "ta inn" andre mennesker for å kunne forstå og samspille med dem. Dette er ikke mulig dersom du bare er opptatt av dine egne tanker." (side 134)

Et sted å begynne, dersom man har problemer med å mentalisere i en opphetet situasjonen, er å utsette sitt eget utspill eller "smi mens jernet er kaldt", som Wallroth kaller det. Gjennom å forsinke sin egen reaksjon, før man går i vante spor og spyr ut eder og galle som ikke står i forhold til det man tror utløste det, får man tenkt seg om. En grunnleggende premiss er selvsagt at man selv er ansvarlig for sine egne følelsesmessige reaksjoner, og ikke kan legge ansvaret på andre. Finnes det andre alternative måter å reagere på? Hva skjer med relasjonen dersom du handler totalt uten impulskontroll og vrenger ut av deg de mest hatefulle uttalelser mot den andre? Ting du mest sannsynlig ikke mener en gang, når det kommer til stykket ... Har du opplevd dette før? Hva skjedde da? Var det så lurt? Angret du? Var det egentlig dette du ønsket? Fikk du sympati tilbake? Eller vraket du hele relasjonen? Jeg tenker på konsekvensanalyse før man agerer - med mindre man har gitt opp relasjonen og bare ønsker å trekke seg ut. Men også der kan det absolutt være lurt å tenke seg om.

Wallroths bok er tankevekkende på mange plan. På en meget lettfattelig måte fremstiller han årsak og virkning ved mentalisering, i tillegg til å angi noen konkrete øvelsesoppgaver for å øke ens egen evne til mentalisering. Ikke en gang bruker han begreper som kognitive strategier - heller ikke emosjonell intelligens. Jeg vet ikke om det er bevisst fra hans side, men alt han skriver rundt mentalisering og som har med bevisstgjøring av egne tanker og følelser å gjøre, er til forveksling nokså likt med det man innenfor kognitiv terapi kaller selvobservering. Det handler om å bryte tidligere mønstre og finne mer hensiktsmessige måter å reagere på. (En kjapp prat med min psykologvenninne har imidlertid fått meg til å forstå at mentalisering ikke er det samme som kognitive strategier likevel, idet det er ulike deler av hjernen som aktiveres (mentaliseringsprosessen foregår dypere i hjernen, kognitive prosesser mer på overflaten i hjernen).

Boka ga meg en innsikt som det er vel verdt å ta med seg videre, og som forhåpentligvis vil øke min egen bevissthet rundt hva som egentlig skjer i dysfunksjonell kommunikasjon, hva enten det er jeg eller den andre som sporer av. Og jeg er mer enn klar for å finne mer litteratur om temaet, men da fortrinnsvis litteratur knyttet opp mot ledelsesfaget. "Mentaliseringsboken" gir jeg terningkast seks!

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Stadig flere begynte å få øynene opp for hvilken fare de hadde vært i da Nasjonal Samling rettet sitt store fremstøt mot det norske folk. De forstod også hvilken enorm betydning det hadde hatt at lærere, prester og andre "protestanter" hadde kastet seg inn i denne "kampen om det norske folk" og med sitt klare og høylydte NEI hadde stanset nazifiseringen. Mer enn det, det begynte også å gå opp for de mer passive og forsiktige at de unge menn som var med i den militære motstandsbevegelsen IKKE var "eventyrlystne unggutter", som bare for spenningens skyld sprengte, skjøt og nedkalte represalier overandres hoder. Disse "forsiktige" begynte å begripe at det kanskje var nødvendig at også Norge selv gjennom sine unge menn ydet et militært bidrag til sin egen frigjøring, og ikke bare satt og ventet på amerikanere og briter. Det må også sies at et stadig sterkere hat til den tyske okkupasjonsmakt og Nasjonal Samling bredte seg. Folk så frem til den dagen da de allierte skulle få overtaket og Norge igjen skulle bli kvitt tyskerne og NS.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Hva det norske folk angikk, så er det innlysende at Terbovens terrorvelde skremte, men det må også sies at det ikke lammet nordmennene. Det kan tvert om påvises at de mange slag som Terboven gjennom Gestapo rettet mot dem, førte dem nærmere sammen i 1942 enn de hadde vært i okkupasjonstidens to første år. En stadig sterkere Hjemmefront vokste frem. I den militære sektor av denne var tapskontoen stor. I den sivile sektor derimot, viste gevinstkontoen lovende tegn. Alt i alt tør man kanskje si at det norske folk i sin alminnelighet og den norske motstandsbevegelsen i særdeleshet var klokere og mer herdet da det store år var omme. Linjene var blitt klarere, atskillig lunkenhet var borte, de mange bitre erfaringer hadde gitt stadig flere forståelsen av hva som sto på spill, et nasjonalt være eller ikke være.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Den sivile motstandens faste holdning og den militære motstandens harde skjebne hadde greid å sveise flertallet i det norske folk sammen i et fellesskap, en Hjemmefront, som man i de to foregående år ikke hadde sett maken til. "Fra Telavåg til Majavatn" sluttet folk godt opp om den fortsatte motstand mot den tyske okkupant og Nasjonal Samling. Det er denne oppmarsjen av den norske motstanden på bred front, som gjør 1942 til det store år.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Det kan trygt sies at den norske motstanden hadde sin store andel i den utviklingen som felte Quisling. Det norske folk var blitt hardt angrepet av tyskerne og Nasjonal Samling. Det vaklet og verget seg bare svakt i 1940 og 1941. Da Nasjonal Samling rettet sitt store fremstøt mot det i 1942, viste det seg imidlertid at det norske folk eide både vilje og evne til å forsvare seg mot nazifiseringen. Mer enn det: det sluttet seg sammen i et varig vern mot fremtidige forsøk. En Hjemmefront ble til i løpet av 1942 med skarp avvisning av den tyske okkupasjonsmakt og Nasjonal Samling.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

En bok som beskriver slagets brutalitet. Det gjorde vondt å lese hvor mange unge soldater som led en forferdelig død i dette slaget om Stalingrad, også mange av sivilbefolkningen fikk lide.
Boka er så detaljrik i de grusomheter som ble begått, her ble det ikke vist nåde på noen
som helst måte.
Jeg visste nok noe av det som ville møte meg under lesningen men så detaljerte beskrivelser av nød og død var overraskende. Her kjempet soldatene på mange fronter, og mange døde av sult og kulde.
Et forferdelig slag på alle måter.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Du må prege ditt liv mens du har makt over det, slik at det ikke lukker seg uten spor når du går ut av det.

Karen Blixen

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Den dagen du kom til verden gråt du, mens dine nærmeste var glade. Lev slik at den dagen du dør, gråter dine nærmeste, mens du selv er glad.

Søren Kierkegaard

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Sist sett

Mads Leonard HolvikAnniken BjørnesHeleneLailaanniken sandvikJørgen NIngunn SPiippokattaEgil StangelandOleHilde Merete GjessingBerit RRufsetufsaKirsten LundAnette STurid KjendlieJulie StensethÅsmund ÅdnøyVanja SolemdalAvaAgathe MolvikDagfinn JakobsenEmil ChristiansenStig TAkima MontgomeryAstrid Terese Bjorland SkjeggerudElisabeth SveeDemeterTerje MathisenFindussiljehusmorNorahEileen BørresenTanteMamieTine SundalJan-Olav Selforsmay britt FagertveitAlexandra Maria Gressum-KemppiRuneLisbeth Marie Uvaag