Hei igjen!

Takk for masse bra og nyttig kritikk! Jeg svarer alle her oppe i en enkelt post nå, fordi dere er litt for mange til at alle får hvert sitt svar.

  1. Vi har laget denne kontoen til "internt" bruk, slik at alle i redaksjonen kan få et felles kakediagram på hva vi leser. Det er fordi vi leser mye forskjellig og det er teambulding å se hva andre du jobber med leser.

  2. Ingen gjør noe "usynlig" på Internett. Derfor tenkte jeg at vi burde spørre her i forumet om hva som er interessant og hva som ikke er interessant. Det har dere svart veldig godt på. Dere er f.eks ikke interessert i at folk deltar i en debatt som noe annet enn en enkeltperson. Det er jeg enig i, derfor blir dette også den eneste diskusjonstråden "Store norske leksikon" skriver. Spørsmålet mitt i tråden over handlet om hvorvidt redaktørene våre kan gi dere på bokelskere noe "merverdi" ved å delta med det de leser innen ulike fagfelt, eller om de bare skal tenke at de driver innadrettet aktivitet.

  3. Som sagt - det er en intern profil, ikke en "reklameprofil". Ok, det er litt markedsføring i at dere ser navnet og url´en, men ellers er det lite av eget stoff vi kan promotere her.

  4. Som er også det som skiller oss fra et forlag: Vi gir ikke ut bøker og kommer ikke til å gi ut bøker. Ergo når vi deler en bok, er det fordi noen i redaksjonen liker den, ikke fordi vi skal selge den. Det er forskjellen på om vi lager en redaksjonsprofil og om Cappelen Damm lager en redaksjonsprofil. Vi selger ingen bøker (leksikonene vi la til som favoritter på tøys er ute av salg og kommer aldri i salg igjen) og vi får "reklamen" vår ut fra hvor mange som finner oss via Google.

Uansett, takk for masse deng! Dette er et fantastisk diskusjonsforum - det er mye liv, og alle sier det de mener.

Jeg tror konklusjonen er at redaksjonen kommer til å bruke profilen sin som "intern bokhylle du kan logge deg inn i på nett", og så skal jeg oppfordre alle til å være mest mulig aktiv med sine personlige profiler.

Høres det greit ut?

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Hei!

Jeg må bare si at jeg er kjempehappy for all denne kritikken!

Tingen er: Vi laget en konto til intern kosebruk, men vi var klar over at den kom til å bli synlig uansett. Alle erfaringene mine fra Twitter tilsier at det er mye enklere å få alle de sure tilbakemeldingene med én gang, ved å spørre om hva som er greit og ikke greit, hva som er interessant og hva som ikke er interessant.

Jeg tror det hadde blitt vel så kleint å bare lage konto, følge folk og laste opp bøker uten å gi noe lyd, heller. Forskjellen var da at folk ville reagert og ikke hatt et sted å si fra.

Og nei, jeg tror heller ikke diskusjoner fra felleskonto er en god idé. Samtidig er det jo ikke utenkelig at bokklubber, skoleklasser etc. lager seg felleskontoer her av samme grunn som oss etter hvert. Jeg vet at folk gjør det på Library Thing.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Hei!

Det er helt greit å være skeptisk. Dette er ikke noen "reklameplan" for oss - det er mer et internt tiltak om at alle i redaksjonen kan vise hverandre hvilke bøker de leser i et felles kakediagram. Altså ingen store hensikter, egentlig.

Ellers er det galt at vi er et kommersielt foretak. Faktisk har det blitt avklart at vi f.eks kan bruke bilder med ikke-kommersiell CC-lisens i leksikonet, nettopp fordi vi ikke selger noe og ikke tar betalt for noe, samt ikke har annonser. Å få penger fra Fritt Ord er ikke en definisjon på å være kommers. Det får resten av kulturnorge uavhengig av inntjening.

Når det gjelder at vi har papirleksikonene som favoritter, er det mest for skøy. Papirleksikonene er døde antikviteter, og ikke så veldig gode lenger heller (c:

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Hei!

Vi sitter jo ikke på bokelskere hele dagen, for å si det forsiktig :D

Grunnen til at vi laget en konto, var fordi vi leser mye ulikt og hadde lyst til å samle det et felles sted, mer som "teambuilding" på jobben enn som en satsning eksternt. Men siden ingenting du gjør på nett er usynlig, tenkte jeg at det kunne være greit å spørre hvordan dere stilte dere til en sånn konto.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Hei!

Jeg har jo hatt bruker på Bokelskere i flere år. Grunnen til at vi laget "felleskonto" er at det er gøy for folk å få et samlet kakediagram for hva vi leser på jobben. Så jeg la egentlig bare spørsmålet her for å finne ut om det er et rent "innadvent" prosjekt som er mest gøy for oss, eller om det er noe poeng at vi prøver å gjøre det interessant for andre også?

Det fikk vi jo veldig klar beskjed om at du (og flere andre) ikke syntes at det er.

Noe som f.eks er veldig stor forskjell på her og Twitter, hvor folk har firmaprofiler og vanlige profiler i tillegg.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Vi som jobber i Store norske leksikon leser mye bøker og bruker Bokelskere aktivt. Derfor har vi laget oss en felleskonto der vi tenkte vi skulle dele alt vi leser på jobb - og en del vi leser på fritiden, også. Som leksikon holder vi oss både oppdatert på fagfeltene våre, på hva som skjer i boknorge og på hva som skjer på teknologifronten, siden papirleksikonet er dødt.

Men vi lurer på hva dere bokelskere kunne likt å se fra en redaksjonskonto?

Er det at vi lager lister med ulike bokanbefalinger innen ulike sære fag?

Er det at vi kaster oss inn i diskusjonene her?

Er det at vi skriver litt om en bok på bokelskere når noen har skrevet om det i leksikonet?

Vi er supertakknemlig for respons!

  • Ida Jackson aka Virrvarr, på vegne av leksikonfolket
Godt sagt! (6) Varsle Svar

Sist sett

GroTine SundalThomas KihlmanEllen E. MartolMads Leonard HolvikAlice NordliVanja SolemdalMathildeHildaTone SundlandLilleviCatrine Olsen ArnesenFredrikPiippokattaHelena EKarin BergDemeterAnniken RøilKarin  JensenRisRosOgKlagingAnniken LIngvild SEivind  VaksvikTanteMamiePrunellalittymseBerit RSolveigHilde Merete GjessingEvaMarieBeate KristinKirsten LundAvaelmeReadninggirl30Jan Arne NygaardJarmo LarsenLars MæhlumVariosa