Jeg har bare lest to av Mahfouz´bøker, men har store planer om å få lest Kairo-triologien i år. Denne forfatteren griper meg som leser i det øyeblikk jeg starter på bøkene hans, og han holder meg fast helt til siste side er lest. Det er ikke ofte forholdet mellom leser og forfatter er SÅ heftig, men det er innmari gøy når det slår til!
Enig med deg! Jeg vil gjerne lese mer av denne forfatteren! Jeg likte måten hun skriver på, vinklingen, tilnærmingen hun hadde til stoffet - respekten for dem hun skrev om osv.
Den russiske journalisten Julia Justik var bare 22-23 år da hun arbeidet med boka "Allahs sorte enker", hvor hun beskriver forholdene i Tsjetsjenia og spesielt om vervingen av kvinnelige selvmordsbombere til terroroppdrag i Russland. Utgangspunktet var at det i økende grad ble brukt kvinner i slike aksjoner, og Justik ønsket å finne ut hvem de var, disse første tsjetsjenske selvmordsbomberne.
Fra før av kjente verden til selvmordsbomberne i Palestina, men forholdene i Tsjetsjenia var totalt annerledes. For det første var det påfallende at det kun var kvinner som sprengte seg selv i luften. På side 12 skriver forfatteren:
"I Tsjetsjenia sprenger ikke menn seg i luften. De er for glad i livet. Dette er den største forskjellen mellom de palestinske og de tsjetsjenske selvmordsbomberne. I Tsjetsjenia er det bare kvinner som dør."
For det andre er det ikke religiøs fanatisme som driver kvinnene inn i terrorismen. Justik avslører at det er grovt sett er to typer kvinner som brukes i selvmordsattentater: de er enten pur unge og mangler klantilhørighet eller menn som kan beskytte dem, eller de er enker fra 30 år og oppover uten fremtidshåp. Mens de pur unge lures med uten å skjønne hva som skjer, er de eldre kvinnene som regel smertelig klar over hva de går med på. Men felles for begge gruppene er at de er overbevist om at de ikke har noe fremtidshåp. Og når de først har etablert kontakter med bakmennene som ofrer kvinnene i terrorangrep, så er det ingen vei tilbake ...
Justik avslører at disse kvinnene faktisk ikke dreper andre mennesker. De blir selv brukt til å drepe. De har ikke engang kontroll over utløsningen av sprengmekanismene. Dette styres av menn via fjernutløser. "Disse selvmordsbomberne blir drept på usleste vis. Og det er dette som er den fryktelige, helt spesielle russisk-tsjetsjenske signaturen", skriver forfatteren på side 13 i boka.
I boka introduserer Justik oss for den ene kvinneskjebnen etter den andre. Fordi navnene på kvinnene var kjent, var det relativt enkelt for henne å nøste opp deres historie. Ikke sjelden hadde foreldrene til jentene solgt dem - mot jentenes vilje - til bakmennene. Der ble de gjerne voldtatt og fratatt siste rest av ære, noe bakmennene gjorde vel vitende om at det for disse kvinnene dermed ikke var noen vei tilbake. Ingen ville ha noe med dem å gjøre nå som de bar på en byrde av massiv skam.
Mye av boka handler om kvinnene som deltok i attentatet i Dubrovka-teateret i Moskva i oktober 2002, og avslutningsvis kommer hun også inn på det forferdelige gisseldramaet i Beslan i september 2004, hvor over 300 mennesker ble drept. Halvparten av dem var barn.
Boka "Allahs sorte enker" vakte enorm oppsikt da den utkom i Russland, og den ble også utsatt for salgsforbud pga. en rekke kontroversielle påstander fra forfatterens side. Hun har navngitt en rekke bakmenn, men likevel går de fri. Ingen arrestordre er utstedt. Derimot har forutinntattheten mot de sorte enkene fortsatt, og det skal nesten ikke mer til enn at man er kvinne, har svart hår og går i svarte klær (les: ser tsjetsjensk ut) før man nærmest anses som en potensiell selvmordsbomber. I stedet for å ta opplysningene i boka som en advarsel og gjøre det som gjøres kan for å forhindre fremtidige terrorangrep, fortsetter selvmordsaksjonene. Bare med en vesentlig forskjell fra tidligere: nå sørger bakmennene for at kvinnenes identitet holdes skjult. Og det gjør man bl.a. ved å bruke kraftigere sprengladninger, slik at det ikke er noe igjen av ofrene som kan identifiseres etterpå.
Denne boka tok helt innersvingen på meg. Jeg leste den nærmest i ett, fordi jeg ikke klarte å legge den fra meg. Historiene til kvinnene, "uskyldige" som "skyldige" ... de var så brutale og så triste at det var til å gråte av. Jeg avslutter med å sitere fra side 174 i boka:
"For å unngå at en slik kvinne blir en "levende bombe", må man komme opprørerne i forkjøpet. De må få et tilbud som kan gi dem håp - i stedet for døden som opprørerne bringer dem.
De må få et arbeid, og det må sikres at ingen plutselig omkommer i nattlige flyangrep eller brenner opp i et hull i jorden. Barna deres må få gå på skole hver dag og ikke plutselig bortføres uten noen form for rettslig behandling for så å dukke opp igjen uten innvoller og med gjensydd buk på en søppelplass.
De må få håp. Da kommer de ikke til å følge dem som sier at alt håp er ute."
Det er noen år siden boka utkom, men den er dessverre skremmende aktuell fremdeles ...
De som organiserer terrorangrepene leter i første rekke etter unge kvinner fra familier der klantilhørigheten ikke lenger fungerer som den skal eller der faren er borte. De leter etter unge søstre eller enker etter opprørere eller kvinner fra svært religiøse familier eller wahhabit-familier. Kvinner som nettopp har overlevd en tragedie i familien. Som tar dødsfallene i familien spesielt tungt, og der fortvilelsen og depresjonen har nådd et kritisk punkt. Først og fremst kvinner som ikke har noen som beskytter dem.
De drepte ikke. Noen bruker dem til å drepe.
Hele den religiøse bakgrunnen, alle idealene i jihad, muslimenes hellige krig, er snudd fullstendig på hodet i Tsjetsjenia.
Det eneste som er blitt til overs er skitt, utpressing, bortføring, seksuelt motivert vold og psykofarmaka som brukes til å sende kvinnen i døden.
Ingen har vel noen gang hørt om en gravid "sort enke" i Palestina som først er blitt banket opp og så proppet full av dop?
Men hvem skal noen gang fortelle deg om hvordan de tsjetsjenske mennene får kvinnene inn på "Allahs vei"?
Disse kvinnenes forbannelse var at de gikk i en dødelig felle som det ikke fantes noen utvei fra.
Bare døden.
De hadde ingen idealer som de ville dø for. De var unge og vakre, de elsket livet og ville leve. Da ververne fant dem - som gribber som kaster seg over et bytte - holdt foreldrene deres seg unna. De var redde. Kvinnene ble solgt for penger.
Og fikk en kule i hodet.
Hvem var de, de første tsjetsjenske selvmordsbomberne? Hvem eller hva gikk de i døden for? For det var deres eksempel alle andre fulgte. Det kan høres ut som et paradoks, men grunnen til at de ønsket å dø var ikke religiøs fanatisme! Disse kvinnene hadde ett til felles, og det var ulykkelig kjærlighet. Det var ikke bare sprengstoffet som rev dem i filler, men også personlige lidelser og personlig svik ...
Jeg skriver om kamikaze-kvinnene som sprengte landet mitt i luften. Jeg vil fortelle hvem de er. Jeg vil at vi skal bli kjent med hver eneste en av dem. At du vet hvordan og hvorfor de sprengte seg selv i luften.
"Hva vil du skrive om dem? Vil du rettferdiggjøre dem? Jeg hater dem, jeg forbanner dem ... De drepte sønnen min. Skal det liksom være kvinner?"
De er kvinner. Akkurat som oss. Og våre tårer er like bitre.
Det er dette jeg har skrevet om i denne boken.
I Russland dør ikke de tsjetsjenske selvmordsbomberne ved at de selv utløser sprengmekanismen. De blir sprengt i luften ved hjelp av fjernutløser. Disse selvmordsbomberne blir drept på usleste vis. Og det erdette som er den fryktelige, helt spesielle russisk-tsjetsjenske signaturen.
I Tsjetsjenia sprenger ikke menn seg i luften. De er for glad i livet. Dette er den største forskjellen mellom de palestinske og de tsjetsjenske selvmordsbomberne. I Tsjetsjenia er det bare kvinner som dør.
For dem som kjenner Ian McEwans forfatterskap, skulle det være unødvendig å presisere at det meste av det han skriver om har en eller annen grad av noe bisarr eller makabert ved seg. Ikke uten grunn er denne forfatteren blitt kalt Ian Macabre. Når han like fullt har oppnådd det ryet han har som en emminent forfatter, er dette fordi han er utstyrt med en gudsbenådet skarp penn. Hans spesialitet er å skrive om personer som beveger i den menneskelige psykes grenseland.
Novellesamlingen "In between the sheets" inneholder syv noveller, og som tittelen antyder, handler disse novellene i det alt vesentlige om kjærlighet, selv om denne ikke nødvendigvis foregår mellom laknene.
Novellesamlingen er ikke utgitt på norsk, men to av novellene ("To fragmenter: Mars 199-" og "Mellom laknene") er inntatt i novellesamlingen "Kjærlighetens handlinger og andre noveller" som utkom på norsk i 1992. Denne novellesamlingen har jeg vært så heldig å få tak i. Den er nemlig for lengst utsolgt fra forlaget Gyldendal.
To av novellene jeg fant mest makabre var "Reflections of a Kept Ape" og "Dead As They Come", skjønt "In Between the Sheets" følger hakk i hel. I den førstnevnte novellen er en kvinnelig bestselgerforfatter rammet av skrivesperre. For å avhjelpe dette og igjen få inspirasjon til å skrive, innleder hun et seksuelt forhold til en kjæledyr-ape ... (Og man kan jo spørre seg om det var her den danske forfatteren Peter Høegh i sin tid fant inspirasjon til å skrive romanen "Kvinnen og apen" ...)
I "Dead As They Come" møter vi en multi-milliardær som etter tre havarerte ekteskap innleder et forhold til en utstillingsdukke. Det tok faktisk litt tid før jeg skjønte at det var nettopp det hun var ... Helen ... altså en utstillingsdukke og ikke et virkelig menneske ... I begynnelsen fremstår Helen som den perfekte partner. Jeg-personen er nemlig så lei av alt pratet han er omgitt av til daglig at han ikke har behov for en kvinne i livet sitt som snakker hele tiden ... eller egentlig i det hele tatt. I stedet overøser han henne med betroelser han aldri har turt å komme med til noen andre. Og aldri ... aldri opplever han at hun avbryter ham eller krever oppmerksomhet på bekostning av ham selv. Han overlesser henne med flotte klær og gaver, og aldri før har han hatt en kvinne som til de grader har tatt seg så godt ut. Etter som månedene går begynner imidlertid sjalusien å våkne, og han blir besatt av tanken på at det pågår et forhold mellom Helen og privatsjåføren Brian. Idyllen slår sprekker og han blir til slutt helt desperat.
I tittelnovellen møter vi en fraskilt far som skal gjennomføre et helgesamvær med sin tenåringsdatter i forbindelse med hennes bursdag. Hans ekskone er av det hatske slaget, og forholdet til datteren er også så som så. Han går med på at datteren skal få ha med seg en venninne på overnattingsbesøk hos ham, og sjokkeres da han midt på natten våkner og hører umiskjennelige lyder fra deres soverom ...
I novellen "Pornography" treffer vi en rundbrenner med en seksuelt overførbar sykdom som blåser i å fortelle sine seksualpartnere at han er smittet, og i "Two Fragments: March 199-" befinner vi oss i et post-apocalyptisk London. Psychopolis" er en nokså skrudd historie om en mann som møter kvinnen Mary og blir hennes elsker. Novellen "To And Fro" ga jeg rett og slett opp å få noe ut av, og jeg leste den derfor ikke ferdig.
Ian McEwan er en av mine topp ti-yndlingsforfattere, som jeg bare må lese alt av. Han skriver fantastisk godt! Noen av novellene i denne samlingen ble like fullt "too much" for meg, fordi historiene er dratt ut til det helt ekstreme. Kanskje ville jeg dessuten fått mer ut av novellene dersom jeg hadde lest dem på norsk. Når iveren etter å forstå selve ordene overskygger de vare og underfundige beskrivelsene som er McEwans varemerke, kan noe vesentlig nemlig bli borte på veien. Like fullt er dette en spennende novellesamling som det er vel verdt å få med seg for ihuga McEwans-fans! Jeg synes absolutt at noen burde sørge for at disse novellene oversettes til norsk! Samlingen fortjener terningkast fem.
Jeg hadde det slik selv da jeg var yngre - dvs. at jeg nødig ga opp bøker. Men det har jeg heldigvis for lengst sluttet med ... ;-) Det finnes SÅ mange ufattelig gode bøker som jeg mest sannsynlig aldri kommer til å rekke å lese i løpet av mitt liv - fordi jeg også har et liv som skal leves ... utenom bøkenes verden, altså ... ;-)
Spennende liste du har laget! Flere av bøkene står allerede på min ønskeliste!
Jeg skiller mellom bøker det (for å låne et godt uttrykk en annen lenger ned på tråden har benyttet) er "klasse over" og andre bøker mer av bestselgertypen. En bestselger kan godt jeg finne på å avbryte etter svært kort tid hvis jeg ikke liker språket, og historien heller ikke fenger. Men en klassiker eller en bok det er "klasse over", leser jeg minimum 100 sider av før jeg evt. vurderer å gi opp. Jeg har god erfaring med at noen av de beste bøkene jeg har lest noen sinne, gjerne har hatt en tung start før de slår ut i full blomst og åpner seg for meg. For øvrig er livet for kort og min tid for dyrebar til at jeg lenger gidder å kaste den bort på dårlige bøker.
Det hender for øvrig at jeg legger en bok jeg har opplevd som tung, til side. Ikke for å gi den opp, men for å velge en bedre timing neste gang.
Du gir meg faktisk lyst til å lese boka en gang til! Nydelig analyse av boka!
Jeg gjorde unna det meste av min russiske periode mens jeg var i 20-årene, og mye av det jeg leste den gangen er ting jeg burde ha lest om igjen for lengst. Ellers er jeg enig med deg: det ER noe med disse russerne!!!!
Her er min omtale av boka:
I bokas åpningsscene introduseres vi for at Ivan Iljitsj er død. Beskrivelsen av omgivelsenes reaksjoner, også fra Ivans enke, levner liten tvil om at det egentlig ikke er noen som bryr seg om mennesket Ivan og hans lidelser i tiden før han gikk bort. Kollegaene blir umiddelbart opptatt av hvem sin tur det er til å rykke oppover i karrierehierarkiet, når og hvordan de skal få flettet inn de pliktmessige kondolansebesøkene hos enken - samtidig som de overstrømmes av lettelse over at det var Ivan og ikke dem selv, som fikk dette tragiske endeliktet. Enken er på sin side opptatt av hvordan hun skal få tynt ut mest mulig av ytelser fra statskassen, samtidig som kostnadene til begravelsen holdes på et så lavt nivå som mulig, uten at det blir for påfallende.
Deretter begynner forfatteren å grave i Ivan Iljitsj´liv for å finne forklaringen på at han ikke var omgitt av mer varme og ekte omtanke enn det som ble ham til del, også mens han lå på det siste. Det er en nokså forunderlig og litt trist historie som fortelles.
Ivan beskrives som en dyktig jurist som gjorde en brukbar karriere i statsforvaltningen løpet av sitt femogførtiårige liv. Egentlig ønsket han mest av alt å leve et lett og fornøyelig liv, og da han traff sin kone, mente han selv at han gjorde et riktig så klokt valg. Ikke bare var kvinnen vakker, men hun kom også fra en bemidlet, fin familie. Lite kunne han ane at hun nokså raskt etter en barnefødsel skulle forvandle seg til et beskt, masete og kranglete fruentimmer på lik linje med de fleste andre kvinner han kjente. Dette løste han ganske enkelt ved å tilbringe enda litt mer tid på kontoret fordi det tross alt var triveligere å være der enn hjemme hos familien. Kravene til mer og mer penger gjorde at han måtte sette strategiske karrierevalg foran sine egne behov til komfort og letthet i tilværelsen, men den følge at de bl.a. måtte flytte. Dermed måtte han starte på nytt i en annen by, og etter dette forble Ivan en nokså ensom mann, som riktignok frekventerte en del sosiale etablissementer, men som like fullt ikke delte sitt sjelsliv med noen.
Etter et fall fra en gardintrapp i familien nye leilighet, begynner Ivan å plages med smerter i siden. Dette tiltar i styrke, og det ser ikke ut til at noen kan hjelpe ham. Hvorvidt det var løse nyrer eller blindtarmen som besværet ham, klarte nemlig ingen lege å finne ut. Til slutt vekker han anstøt hos sin kone og sin datter, fordi han trenger seg slik på med sine smerter og sin lidelse. De ønsker fornøyelser - ikke dette! Og selv når konen hans tilsynelatende gir uttrykk for omsorg, er det klart at dette ikke er ekte, eller som forfatteren så glitrende og finurlig skriver:
"Hun gjorde alt bare for seg selv, og fortalte at hun gjorde for seg selv det hun ganske riktig gjorde for seg selv, idet hun fremstilte det som noe så utrolig at han måtte oppfatte det omvendt."
Denne novellen er rett og slett et mesterstykke! I farten kan jeg faktisk bare komme på én annen novelle-forfatter som har imponert meg like mye, og det er østerrikeren Stefan Zweig. Det de begge har til felles er et litterært presisjonsnivå som er i en klasse for seg! I tillegg er menneskenes egenskaper i pressede situasjoner beskrevet med dyp psykologisk innsikt. Jeg gir terningkast seks!
Jeg har bestemt meg for å lese mer russisk litteratur i tiden fremover.
Hun gjorde alt for ham bare for seg selv, og fortalte at hun gjorde for seg selv det hun ganske riktig gjorde for seg selv, idet hun fremstilte det som noe så utrolig at han måtte oppfatte det omvendt.
Det har du! ;-) Jeg anbefaler deg å begynne med "Revolutionary Road" først. Den er aller, aller best!
I virkeligheten var alt sammen som hos alle andre ikke helt rike mennesker som ønsker å ligne de virkelig rike og derfor bare ligner på hverandre: silkestoffer, ibenholt, blomster, tepper, alt mørkt og skinnende - slik folk av en viss klasse vil ha det for å ligne folk av en annen og høyere klasse.