Trilogien.
Et klassisk tema som jeg synes går igjen både i Andvake og Olavs draumar er bylivets farer. I begge bøkene er Asle/Olav overbevist om at han vil få løst et problem og utført et viktig ærend ved å dra til Bjørgvin. Men byen er først avvisende, dernest full av feller.
Vittig om en språklig pest og plage.
Grenseoppgangen mellom faste uttrykk og klisjeer er ganske vag. I denne boka begrenser Nigel Fountain seg til en samling uttrykk som kan virke moderne, men som i britisk engelsk blir overforbrukt eller har mistet sin opprinnelige mening. Nytteverdien ligger i at han går inn på opprinnelsen og historikken til de enkelte frasene. Forbausende mange stammer fra dataspråk (hardwired) og reklamespråk (Because I’m worth it), andre derimot helt fra middelalderen (better late than never). Flere kjenner vi fra norsk også.
En bok å dykke i, snarere enn å lese tvers igjennom.
"People in Gaza marched to the wall in what was one of the most inspiring protests or demonstrations that I had ever seen.
Marched to the wall, non-violent protest, and snipers took out their legs."
(30 March 2018)
- Omar Suleiman.
(Omar Suleiman: Palestine,Gaza, Oct 7,Israel, Resistance, Faith & Islam/Lex Fridmann Podcast#411)
Seint, men godt. Denne dystopiske romanen har tydeligvis fått klassikerstatus. Først utgitt på dansk i 1967 har den nå, 57 år seinere, kommet ut på engelsk for første gang i en klassikerserie utgitt av Faber. Selv fant jeg den i en rotekasse i et antikvariat i Oslo for et par år siden. Absolutt verdt å få med seg.
"You can't bomb Palestine out of our hearts."
- Omar Suleiman.
(Omar Suleiman: Palestine, Gaza, Oct 7, Israel, Resistance, Faith & Islam / Lex Fridmann Podcast #411)
For de som ønsker å se hele, klarte ikke å laste ned lenke.
Olavs draumar.
Gode spørsmål. Du har iallfall fått meg til å finne fram min (uleste) utgave av Draumkvedet. Den kan kanskje gi noen av svarene?
Overbevisende god start på lesningen av Trilogien. Intenst kammerspill på få sider skåret ned til det tilsynelatende enkle, men likevel rikt på assosiasjoner som nok kan variere med leseren.
Boka inngikk i programmet for Lesesirkelen 2024.
Vær glad for at De ikke tilhører det nye fellesskapet! Et dårligere, dummere og mer brutalt fellesskap kan man ikke forestille seg. Et godt mindretall er alltid bedre enn et dårlig flertall.
Når jeg startet å lese denne boken tenkte jeg på "Prosessen" av Kafka. Etter hvert glir historien mer over i en beskrivelse av et liv som går i oppløsning både på det ytre og det indre plan. Fortellingen oppleves som svært realistisk og aktuell.
Interessant.
"If you have failed to see our humanity, we have not failed to see your hypocrisy."
- Dr. Omar Suleiman, 14 januar 2024.
Andvake.
Ja, begynnelsen er så åpenbart knyttet til juleevangeliet at Fosses tilbakespoling til forhistorien i Drykja kommer som en overraskelse som dessuten er langt fra velsignet. Ikke rart at Alida hadde ønsket seg et annet brudd med moren.
No byrjar livet, seier ho
No seglar me inn i livet, seier han
Andvake.
Et kammerspill med få personer som virker mer dramatisk enn jeg hadde forestilt meg.
Korte artikler og morsomme tegninger om byråkratiets ustoppelige vekst og innebygde treghet.
Kjent humoristisk tegneserie om ledelse med tilleggstekst som gjør den til en - tvilsom - selvhjelpsbok.
Vår datter er tospråklig (norsk/arabisk), vi prøver å skjerme henne så godt vi kan for det mest grusomme, de grusomme nyhetssendingene, vi demper lyden og har skjermen på før hun våkner eller etter leggetid.
Vi har valgt å være åpne å fortelle sannheten om de som ble funnet i ruinene, at hennes besteforeldre, 3 tanter og 9 kusiner (barn) ble drept i et bombeangrep.
Hun forstår alt uansett, når pappa snakker med med "amu Saed", som er i Gaza...som kan fortelle hva som har skjedd.
Takk, for svar.
Denne boken handler om kampen for grunnleggende rettigheter - frihet, likhet, menneskeverd. Alã Al-Aswãni beskriver gjennom sine hovedpersoner inngående og utfyllende hva som skjer når en gruppe av befolkningen stiller krav om at disse rettighetene skal etterleves. Temaet er stadig like aktuelt - grunnleggende rettigheter er under press mange steder i verden.
En Shakespeare-tragedie for vår tid.
St Aubyn synes å kombinere kongen i Kong Lear med rikmannen Logan Roy i TV-serien Succession i denne intrigefylte romanen. Vil den gamle mediemagnaten Dunbar gjenvinne kontroll over sin milliardbedrift fra de to intrigemakerne, døtrene Abby and Megan? Som hos Shakespeare er det nok av andre skurker i dette dramaet, men med unntak av Dunbars tredje datter, Florence. Hun er den reddende engelen når faren er i ferd med å omkomme under en strevsom flukt fra en psykiatrisk klinikk i Cumbria.
Alt i alt en spennende og underholdende satire over atferden til de mektige og rike blant oss.
Når ting baller seg på ...
Mange betingelser og hverdagsrot
Yousef er en gutt som vil mye, men som kanskje har det vanskelig for å uttrykke seg. Han bor alene sammen med moren sin, da søsteren hans bor på institusjon og nekter å bo hjemme. Yousef har et noe anstrengt forhold til moren sin, da hun kan være varm og kald, og han vet ikke helt hvor han har henne. Ofte må det gjøres noe på nettopp én betingelse. Ting blir ikke bedre da stress gjør til at han forandrer oppførsel på skolen, og han og moren blir innkalt til barnevernet. Ikke bare på grunn av oppførselen, men Yousef skal ha vært på en fest, hvor knivstikking skjedde. Politiet blir innkalt og vil avhøre de som var på festen. Selvfølgelig tror moren hans det verste om ham, så hvordan skal han bevise sin uskyld for poltiet og henne? Det eneste han bryr seg om er fotografering. Det er da han føler seg fri og kreativ, og læreren hans signerer ham og en i klassen som Yousef har samarbeid med, til en konkurranse på skolen. Endelig er han stolt over noe, men samtidig kjenner han seg trist da moren hans ikke har noe tro på fotografering ... Er han nødt til å flytte på grunn av barnevernet, eller vil han bli værende hjemme?
På én betingelse er en bok om vanskelig oppvekst og komplekse familieforhold. Å ta hensyn til alle betingelsene fra andre hele tiden, og kjenne på at man ikke strekker til. Alaei er god på å beskrive følelsesregister i forskjellige situasjoner, og når man kanskje føler seg urettferdig behandlet. Hva stress og angst kan gjøre mot en person når ting føles klaustrofobisk. Hun er også god på å beskrive karakterene og hvor forskjellige de er.
Å holde seg fast til noe
Boka er et bevis på hvor viktig det er å ha noen og noe å bry seg om når ting er vanskelig. Yousef hadde for eksempel fotografi og musikk som et slags beskyttelsesskjold, mens han håpet å få et nærmere forhold til sin mor. At ting kanskje ville bli lettere på skolen og i forhold til barnevernet. Uansett hvor mørkt ting ser ut, er det viktig å ha en hobby eller en lidenskap for noe. En egen verden å holde fast på, mens ting er på det verste. Noe Yousef gir et forståelig og menneskelig inntrykk av. Man føler nesten det samme stresset som han gjennomgår, selv om man ikke har vært gjennom noe lignende selv.
Selv om boka er aktuell og har et alvorlig tema, blir den likevel noe typisk. Som voksen leser er det lett å se hvordan handlingen vil utarte seg, og i ungdomsbøker er jeg litt lei av å lese om karakterer som mulig er forelsket i hverandre. Skjønner det er spennende for ungdom å lese, men litt spesielt at det er kjærlighet i nesten hver ungdomsbok jeg har lest.
Likevel er det en bok som er vel verdt å lese og det er viktig å sette seg i andres situasjon en gang i blant.
Yousef og en annen karakter dukket også opp i debutboka: Dette er ikke oss av Alaei. Siden jeg ikke har lest den, kan jeg ikke sammenligne hvordan disse karakterene var i Dette er ikke oss, og hvordan de er nå i På én betingelse.
Fra min blogg: I Bokhylla
Eksemplar fra Gyldendal, mot en ærlig anmeldelse.