Så leit å miste deg Kirsten! Dette har utviklet seg til en prinsippsak og ved det har respekt, toleranse og romslighet forsvunnet, verdier like viktig som ytringsfrihet det.
"You are describing Tyranny," Percitia said grandly -Temeraire heard the capital letter quite distinctly- "and a moment's reflection will show you its numerous flaws: only one can be a tyrant, and therefore such a political system will rarely be just, or serve the needs of all."
"That is lamentable, to be sure," Ning said practically, "-unless one should happen to be the tyrant, whereupon it makes everything very easy."
All maps are fiction when the world is seen from the sky. But if ten thousand dragons choose to believe in this one, I think you will find it nearer the truth than otherwise.
Ytringsfridom er retten til å seie det ein meiner. Det er ein grunnleggjande menneskerett som er viktig for demokrati, frie medium og debatt.
Ytringsfridom betyr óg at ein må tillata at andre tek til motmæle om ein ikkje er enig i det som blir sagt. Å vera uenig og argumentera imot (eller gi ei stjerne) er verken hersketeknikk, mobbing eller undertrykking.
Russere er bra mennesker, det er lederne våre som er forferdelige.
Luftegården er elleve skritt på langs og tre skritt på tvers. Ikke mye å skryte av, men det er da noe, så jeg går en tur.
Det har ikke vært kaldere enn minus 32 ennå. Selv i den temperaturen kan du gå i mer enn en halv time, men bare hvis du har tid til å gro ny nese, ører og fingre.
Det er få ting som er så oppkvikkende som en tur i Jamal halv sju om morgenen. Og for en vidunderlig frisk bris som blåser inn i luftegården til tross for betonggjerdet. Det er bare, wow!
Putins senile idioter har ingen ideologi, bare evinnelige, utilslørte løgner.
Fra Patriot av Aleksej Navalnyj
Jeg hadde tenkt å la denne debatten ligge og ta en pause. Men siden nettstedet betyr mye for meg, og dette dreier seg om et mer prinsipielt spørsmål enn først kan synes, klarer jeg det ikke. Spørsmålet er: Hva er et «politisk sitat» og hvordan trekke grensene mellom politiske og ikke-politiske sitater. Jeg har to ganger spurt Kirsten Lund om dette, uten å få konkrete svar.
Hva som er politikk er ikke uten videre et enkelt spørsmål. (Jf. for eksempel diskusjonene rundt Melodi Grand Prix og Russlands og Israels deltakelse). Er det å holde seg passiv i kontroversiell sak, upolitisk? Er det å ta stilling politisk? For å belyse mine spørsmål siterer jeg igjen biskop Desmond Tutu: «Hvis du er nøytral i en situasjon med urettferdighet, har du valgt undertrykkerens side.»
Og i kjølvannet av det: Er biskopens utsagn politisk?
Slik jeg oppfatter Kirsten Lund er det trådstarteren (i dette tilfellet, henne selv) som har definisjonsmakten her. Trådstarteren eller «eieren av tråden» bestemmer. Dermed er risikoen stor for at trådstarterens politiske syn eller livssyn blir førende for hvilke sitater hun/han aksepterer i en tråd for «ikke politiske sitater». I så fall er vi på ville veier.
(Laila, det er litt tilfeldig at dette innlegget kommer under ditt, det kunne like gjerne ha stått et annet sted.)
Visse ting kan alle se. At Putins palass eksisterer. Du kan si at det ikke tilhører deg, eller at det ikke er der, men det er der. Det er folk som lever i fattigdom. Du kan gjenta så mye du vil at vi har høy levestandard, men Russland er fattig, det kan alle se. Disse menneskene burde vært rike. Vi har anlagt en oljerørledning, og noen tjener penger, men hvor ender de? Det er sannheten, og den kan du ikke argumentere mot. Før eller siden vil de som ønsker sannheten, få den.
Bokas undertittel «en parodi» signaliserer at dette ikke er konvensjonell krim. Vi følger riktignok en politiinspektør som etterforsker en serie drap. At ofrene alle er dommere, fører oss derimot inn i en innviklet historie som henspiller på ungdomsopprøret og det politiske kaoset som preget Italia på 1960-tallet. Her vrimler det av både litterære referanser og filosofiske poenger.
Omtalen bygger på Kjell Risviks oversettelse utgitt 1974 i Kolon-serien på Gyldendal Norsk Forlag.
Jeg begynte å skrive boken fordi det moret meg, men jeg avsluttet den fordi det ikke moret meg lenger. (Fra etterskriften).
Som enhver etterforsker med respekt for seg selv, det vil si en som har den samme respekt for seg selv som han ønsker å avtvinge leserne, bodde Rogas alene. Det fantes heller ingen kvinner i hans liv.
1001 natt av Vetle Lid Larssen.
Leste den i fjor, og anbefaler.
Multikulturalismen er i sitt vesen motstander av den europeiske sivilisasjonen. Den er i bunn og grunn en antivestlig ideologi.
Stanley Ketchel, the middleweight champion, was killed yesterday morning by the husband of the woman he was cooking breakfast for.
Uvanlig faglig bredde preger denne boka. I tur og orden utvider Nissen sin psykologiske forståelse av psykopati til å omfatte tilnærminger hentet fra sosiologi og statsvitenskap for så å avslutte med religion, moral og etikk. En moraliserende tone preger likevel boka som helhet. Det går merkelig nok sterkest utover dem som ikke har nok styrke eller vilje til å motsette seg forventningene fra mennesker med psykopatiske personlighetsforstyrrelser.
I analysen sin av Tysklands vei til diktaturet på 1930-tallet bygger Nissen i stor grad på den store tyske sosiologen Max Weber. Her kan dagens lesere trekke de historiske linjene videre til dagens autoritære regimer. I hvilken grad er de preget av dominerende, men lukkete mannsforbund? I følge Nissen vil de falle sammen når viktige medspillere (Elon Musk?) bryter med dem.
1974-utgaven som jeg har lest, er forkortet i forhold til førsteutgaven fra 1946.
Man kan nemlig ikke si nei til de psykopatiske menneskers gripende forventning uten til en viss grad å gjøre seg hard.