Mamma vil for alltid være førtiseks år. Siden hun døde så ung, blir hun aldri gammel. Hun hadde masse framtid igjen. Resten er en lek med tanker, hvem hun kunne vært. Mamma fikk aldri vite hvem jeg ble heller. Jeg er voksen. Jeg kommer til å bli eldre enn henne.
Denne boken brukte jeg lang tid på. Rett og slett fordi den var for vanskelig å lese, for tung å ta innpå seg. For jeg selv har sett hvordan noen plutselig kan forsvinne i et mørke, uten at all verdens hvitfrakker, resepter og kjærlighet kan hente dem tilbake.
Dette var en ufattelig ærlig bok, og jeg gråt mye av den. For 15 år gamle Trude, som i ett år levde i ufattelig frykt for at mammaen skulle dø og for Mia som en dag ikke så lyst, men bare mørkt på hele livet.
Denne må leses, men jeg anbefaler at den ikke tas med på offentlige steder, med mindre man vil gråte for alle som kommer forbi.
Jeg sitter med føttene litt opp fra gulvet, som er kaldt. Jeg tenker at det er kulden som siver ut av far. Den driver bortover gulvet og sniker seg inn overalt. Jeg kjemper for ikke å stikke tærne ned i den.
Jeg finner en kulepenn som har falt på gulvet, og stirrer på tapetet. Jeg fyller ut en av de små krummelurene i det gule, brune og hvite syttitallsmønsteret. Det er min protest, et opprør på to ganger to centimeter. Et lite, mørkt merke på verden.
Jeg har aldri blitt passet så godt på i hele mitt liv som jeg blir i krigen. Fiendene er fiender, og vennene er venner. Det er ingen ulykkelige sammenblandinger.
"Så pen du er, mor"
"Jeg er slett ikke pen. Jeg ser ut som en stor, feit, hvit larve," sier mor sint.
Jeg blir forvirret. Moren min er den peneste i hele verden. Hvorfor forstår hun ikke det?
Jeg tråkker oppi karet med lyserød desinfeksjonsvæske. Jeg blir stående der med begge ørkenstøvlene mine mens jeg tenker at det farligste vi bringer med oss hjem fra denne krigen, neppe sitter på støvlene våre. Så går jeg opp trappen og inn i flyet.
Forholdet vårt har tatt en ny retning, en bevegelse er satt i gang, og med ett synes jeg å se det på skoene hans i gangen, vendt mot ytterdøra, den ene litt foran den andre, klar til å forlate leiligheten i ett sprang [...]
Hvis jordas alder var et døgn, ville menneskets historie vært tjuefem sekunder.
Jeg legger en hånd over magen hans, kjenner hjertet slå, brystet heve og senke seg. Han har allerede sin egen rytme, sin egen kraft, helt uavhengig av mor og far og meg.
Inntil den dagen broren min blir født, er jeg et enslig barn av mor og far, i alle betydninger av ordet. Jeg er alene om deres oppmerksomhet, men det er de to det handler om, bestandig. Mor kretser rundt far, far kretser rundt mor, mens jeg svirrer i ytterkanten av dem begge.
[...] flaggermusa var fløyet, den hadde funnet veien ut. Likevel hang en uro igjen i rommet, en lydløs støy så gjennomtrengende at jeg måtte holde meg for ørene. Jeg forstod det straks, selv om jeg bare var tolv år; flaggermusa hadde skreket så intenst at trommehinnene skalv av de høyfrekvente lydbølgene. Og kanskje er det nettopp dette som sitter igjen som en rystelse; den ikke hørbare redselen, den som knapt kan fanges opp, at den fantes som et stille skrik, i meg også.
"Bare husk," sa Polly med ettertrykk, "at disse pene orda på den papirbiten ikke kan gjøre deg fri. Herren kan'ke gi deg Friheten din. Yankee'ene, når de kommer hit, kan'ke det, de heller. Jeg kan ikke. Hvis du trur at noen kan det, så kommer'u bestandig te' å være slaven dems."
Jeg har sånne perioder jeg og. Og jeg har funnet ut at hvis jeg prøver å tvinge meg til å lese da, så bare ender jeg med å avbryte bøkene. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor de kommer, men jeg lar de bare komme, også starter jeg å lese igjen når jeg er klar for det.
Jeg våkna i dag tidlig og kjente lukta av nybakte rundstykker! Jeg kunne banna på at detta rommet var blitt Sylvies kjøkken igjen. Har du opplevd at ei lukt kan spille deg et sånt puss? Nå som jeg snart er nitti år, virker det som om jeg ska' få luktesansen tilbake. Bare en liten sniff av den rundstykkelukta, så er'e som om jeg er tolv år og sulten som en ulv! [...] Veit du, jeg trur at hvis jeg fikk kjenne en lukt fra fra et eller a'ant tidspunkt i livet, så ville jeg plutselig bli like gammal som jeg var den gangen. Tenk at sånne dumme småtterier kan binde et liv sammen, hva? Rundstykker og lammesteik og sånt?"
[...] den beste kuren mot et tungt hjerte er travle hender.
Variabelt.
Jeg liker ikke lange innledninger, men de kan jeg for så vidt hoppe over i verste fall.
Noen ganger avbryter jeg en bok rett og slett fordi jeg låner den av noen, folk eller bibliotek, og den må leveres tilbake før jeg rakk å bli ferdig med den. Så spørs det hvor engasjerende den var i forhold til om jeg prøver å få tak i den igjen.
Jeg kan avbryte en bok pga språket, men sjeldent uten at det er i kombinasjon med noe annet. Hvis det er vanskelig språk Og uengasjerende historie f.eks, så ryker den nok. Samme med komposisjon + uengasjement. Her kan jeg trekke frem Web som et eksempel. Måten kapitlene var delt inn på, i tillegg til at jeg brydde meg 0 om hva som skjedde i historien gjorde at jeg etterhvert bare ga opp hele boken da den uansett måtte leveres tilbake. Har aldri følt for å pukke den opp igjen, hittil.
Jeg avbryter fagbøker hvis jeg finner innholdet intetsigende, eller verre; påståelig uten ordentlige kilder.
Kort oppsummert så er det viktigste at jeg blir engasjert når jeg leser. Man kan komme seg gjennom mye rart med lidenskap. (Harry Potter-bøkene åpnet en stor verden av engelsk skjønnlitteratur for min del - etter at jeg flumset meg gjennom de og fant ut at det egentlig gikk helt fint).
Grøss og gru!
Ja, Sci-fi er et langt større område enn man først tenker på. Jeg var helt nybegynner i sci-fi verden når jeg møtte mannen min. Bare sett et par serier jeg likte om framtid og romreiser (Stargate Sg1 og Farscape). Jeg fortalte han at jeg elsket å lese, men ikke sci-fi, for det var kjedlig. Tror han ble smått oppgitt over hvor sneversynt jeg var når det gjaldt sci-fi. Så han har åpnet opp en helt ny verden for meg med utrolig mange variasjoner innen sjangeren. I hovedsak film og serie, men også noen bøker.