BASTARD
Drawn in the flattering table of her eye!
Hang'd in the frowning wrinkle of her brow!
And quarter'd in her heart! he doth espy
Himself love's traitor: this is pity now,
That hang'd and drawn and quartered, there should be
In such a love so vile a lout as he.
Her er noen av mine favoritter når det gjelder klassiske romaner:
Mrs Dalloway, Virginia Woolf
Sult og Pan av Knut Hamsun
Idioten, Opptegnelser fra et kjellerdyp og Brødrene Karamasov av Dostojevskij
Kimen og Is-slottet av Tarjei Vesaas
Wuthering Heights av Emily Brontë
The Catcher in the Rye av J.D. Salinger
Great Expectations av Charles Dickens
Mesteren og Margarita av Bulgakov
The Picture of Dorian Gray av Oscar Wilde
Ulysses av James Joyce
Håper noen av disse kan falle i smak!
BASTARD
Ha, majesty! how high thy glory towers,
When the rich blood of kings is set on fire!
O, now doth Death line his dead chaps with steel;
The swords of soldiers are his teeth, his fangs;
And now he feasts, mousing the flesh of men,
In undetermined differences of kings.
Why stand these royal fronts amazed thus?
Cry, 'havoc!' kings; back to the stained field,
You equal potents, fiery kindled spirits!
Then let confusion of one part confirm
The other's peace: till then, blows, blood and death!
BASTARD
Sirrah, were I at home,
At your den, sirrah, with your lioness
I would set an ox-head to your lion's hide,
And make a monster of you.
Jeg er enig i at briljant språk kan være så mangt. Som nevnt synes jeg både Jon Fosse og Henrik Ibsen er språklige mestere, hver på sin måte. Er også enig i at det tilsynelatende kreves for lite av lærerstudentenes språkkompetanse, men min erfaring er at de norsk-/engelsklærerne jeg har hatt gleden av å jobbe sammen med holder et høyt nivå. De brenner for faget - og språket - sitt.
På ungdomsskolen jeg har jobbet de siste 11 årene har vi mye fokus på språk. Elevene skal hele tiden ha noe å strekke seg mot, både når det gjelder grammatikk, sjanger, språklige virkemidler, ortografi, syntaks… You name it. For hver tekst han/hun skriver får eleven et eget evalueringsark. Der blir det beskrevet hva eleven er god på og hvor utfordringene ligger. Eleven får også vite hva som kreves for å nå et høyere nivå, for eksempel innen sjangeren han/hun har benyttet seg av. Selvsagt blir ikke alle gode skrivere, på samme måte som alle ikke blir gode i matematikk. Målet må heller være å inspirere alle til å bli så gode som mulig og selvsagt prøve å fange opp dem med spesielt talent, for så å kultivere det på best mulig måte.
Til slutt: støtter ideen om et videregående studieprogram for språklig fordypning!
Jeg ble gledelig overrasket over at jeg likte boka så godt, var forutinntatt nok til å tro at Solstad ikke var en forfatter for meg. Det er alltid herlig når man kan ta så feil! Skjønner godt at du er fristet til å gi et høyt terningkast.
Skulle ønske denne boka fantes da jeg var student!
QUEEN ELINOR
So much my conscience whispers in your ear,
Which none but heaven and you and I shall hear.
Fantastisk! Tor Ulven har vært en forfatter jeg har hatt lyst til å lese noe av i lang tid og endelig har jeg fått opplevd Fortæring. Boka er en samling korte prosatekster der forfatteren skildrer ulike hendelser.
For et språk, for noen bilder han skisserer! Her er depressive og mørke beskrivelser av gjerne hverdagslige hendelser, Ulven ser på ting med et skrått og rått blikk. Skildringene er enkelte ganger såre, andre ganger brutale, men alltid utrolig gode. Teksten krøp under huden på meg og jeg følte virkelig ensomheten og melankolien som flyter gjennom hele boka.
Det er ingen tvil om at vi her har med et plaget sinn å gjøre:
Paradiset var der ute. Ikke et paradis du kom til. Eller fra. Ikke et du kunne se; et paradis du bare kunne høre. Og det gjaldt å la være å se etter. På det tidspunktet allerede herjet våken igjen; den følelsen av, ikke å være i helvete, men å være et helvete helt alene, omgitt av det blomstrende og spirende paradiset.
Men samtidig, midt i alt dette depressive og rå, finnes det også utrolig vakre skildringer:
Siden du kommer for sent til å tegne i duggen på glasset, vil du kanskje skrive navnet ditt i mitt støv?
Dette blir definitivt ikke mitt siste møte med Tor Ulven!
..men du puster, skjønt du ikke kan snakke; ordene, som en gang hadde en slik mirakuløs virkning, virvler bort blant måneaktig sviende sand og støv, brennes av blafrende istapper, tørker ut på en slette av stein uten spor etter den som trøster.
Siden du kommer for sent til å tegne i duggen på glasset, vil du kanskje skrive navnet ditt i mitt støv?
God poeng; ja en kan bli ganske så gal av kjærligheten, i tillegg til blind og tilgivende… De fleste av oss har vel kysset en frosk eller to ;) Forøvrig er bruken av ulike dyr for å beskrive mennesker interessant. Bottom sier det selv i dette fiffige ordspillet:
I see their knavery: this is to make an ass of me;
Med andre ord; ikke bare ser han ut som et esel (an ass), i tillegg føler han at vennene dummer han ut. Og; det er vel ikke bare han det blir gjort narr av i dette stykket..
Og det finnes en stemme som hvisker Skynd deg å skrive, kast arkene ut i mørket, de skal blafre og blåse som skittent avispapir langs fortauene, som asken av brente brev og bøker ingen leser lenger, papiret blir revet i stykker, din livslange fortelling er lapper med ord uten mening (….)
Tja, det er jo ganske fornuftlig at Helena og Demetrius får hverandre og sett med datidens øyne kan kanskje dette kalles en lykkelig slutt. Er enig i at Demetrius’ følelser for Hermia absolutt ikke er mer høyverdige enn dem han har for Helena.. Når jeg likevel mener Helena ikke bør være helt fornøyd med utfallet, er det nok fordi jeg setter meg i hennes sted. Jeg ville definitivt ikke vært glad for å vite at min kjære kun var sammen med meg fordi han var under påvirkning av en kjærlighetsurt, uansett hvor fornuftig forbindelsen var. Tror det er bra at Helena ikke vet sannheten... (Likte forøvrig begrepet Puck-infisert - fiffig)
Ja, Demetrius er en ganske så virrete ung mann. Det ser ut som om han har en tendens til å velge enkleste utvei og følge flokken. Viss andre mener at Hermia er et passende gifte for han, ja, så er hun det! Kanskje Shakespeare lot Demetrius' fortrylling vedvare, siden den unge mannen trolig ville fortsatt sin vaklende og skiftende ferd gjennom livet uten hjelp utenfra. Hvem vet… Men, er uansett enig i det du sier om en ekte lykkelig slutt: tror neppe Helena ville hatt Demetrius om hun hadde visst hvordan det var fatt… Eller?
Jeg er enig med deg i beskrivelsen av Thesevs. Interessant at Shakespeares og Racines versjoner av denne karakteren er såpass like. Thesevs er på mange måter som menn flest; litt snill, litt slem, litt voksen, litt impulsiv, litt følsom, litt ond ;)
Dickens' A Christmas Carol er en sikker vinner, både som tekst og film. Den er filmatisert mange ganger og det finnes også flere animerte versjoner. Klipp finner du blant annet her
KING JOHN
The thunder of my cannon shall be heard:
So hence! Be thou the trumpet of our wrath
Act 1, scene 1
Tartuffe
Ein syndar ikkje om ein syndar i djup løyndom.
Først når skandalen er der, blir eins synd til røyndom.
Akt 4,scene 5
Nå har jeg akkurat vært inne på siden din og sjekket; det ser ikke ut til at du har lest noen av Heivolls bøker. Hvordan kan du da bruke han som eksempel? Jeg likte faktisk språket hans i Før jeg brenner ned; språket og handlingen har gjort hans høstutgivelse til en av mine favoritter.
Vel.. Jeg er absolutt enig med deg i at de færreste av oss behersker språket godt nok. Selv om jeg er en erfaren leser, må jeg innrømme at jeg ikke alltid er like god til å formulere meg skriftlig (heldigvis er jeg ikke forfatter!). Samstemmer også i at det er irriterende å lese bøker fulle av ortografiske eller grammatiske feil – slike bøker legger jeg rett og slett fra meg.
Som alltid har jeg et ”men” å komme med… Hva er egentlig et ”briljant” språk? For meg kan det være så mangt. Enkelte ganger kan jeg begeistres over å lese verker av store mestere som Ibsen eller Shakespeare – de hadde et helt utrolig ordforråd og visste å utnytte dette. Andre ganger lar jeg meg gripe av folk som Jon Fosse – hans enkle, men samtidig rytmiske og effektfulle språk er en glede å lese.
I tillegg: Når du sier at språk har lite fokus i skolen i dag, sier min erfaring at du tar du feil. Jeg er lærer og er det en ting vi terper på, så er det språk. Elevene får hjelp både når det gjelder deres muntlige og deres skriftlige uttrykksform. Håper vårt nitidige arbeid bærer frukter, en kan alltids håpe…