Det kan være det du ser ikke er det du ser.
En psykopat er svært ofte i stand til å pakke inn sine handlinger og intensjoner, slik at de kan virke svært uskyldige og tilforlatelige. De kan likevel ramme nådeløst hardt, og gjøre stor skade på sine ofre, både fysisk og psykisk.. Det er denne evnen til å pakke inn hensikter og begjær til det ugjenkjennelige, som gjør at vi så lett kan bli lurt av psykopatene, og kanskje bli påført store skader.
Empati innebærer mer enn å kunne tenke seg til hvordan andre har det , eller til å forstå eller å vite det . Det er en DYPERE og indre følelse av å vite gjennom å fornemmeandres dypere og indrefølelse fordi det finnes en referansei egen erfaring til de samme følelsene. Det er denne dypere og indre følelsen med andres følelser som mangler hos psykopater.
Å være psykopat er å vite hva en gjør, og med vitende og vilje likevel være i stand til å bryte samfunnets skrevne og uskrevne lover. Hva får en person til å handle så kaldt og beregnende, og til å sette seg ut over alle lover ?
Vi kan tro at vi står ovenfor en psykopat når vi har med en selvsentrert, selvforherligende og samvittighetsløs person å gjøre, men så ser vi at den samme personen en annen gang kan oppføre seg både omsorgsfullt, hensynsfullt og fremstår som en god og snill person. Deretter kan vi møte et overfladisk, kaldt og nedlatende individ, som i en annen situasjon kan virke lei seg, gråter, og ser ut til - og sier - at hun eller han har det vondt, også på andres vegne. Vi kan ha med en manipulerende og løgnaktig person å gjøre, som i neste øyeblikk opptrer både åpent, troverdig og godmodig. Det er lett å kjenne seg forvirret. Hva skal vi tro ?. Hva er sant?.
Det er karakteristisk for psykopater at de ofte og plutselig kan endre sin væremåte etter hvordan de liker at andre folk oppfører seg ovenfor dem. Ansiktsuttrykket kan skifte på et blunk etter som situasjonen behager eller ikke, eller etter hva det er som skal oppnås. Det kan være et stort skille mellom hvordan de opptrer utenfor hjemmets fire vegger og blant andre mennesker..
Jeg hilser presse, radio, fjernsyn og fremfor alt, media, velkommen !
Christer Abrahamsson
Jeg vil at Brooklyn skal døpes kristent, men foreløpig vet jeg ikke hvilken religion.
David Beckham
JEG SER
Jeg ser på den hvide himmel
jeg ser på de gråblå skyer
jeg ser på den blodige sol.
--
Dette er altså verden
Dette er altså klodernes hjem.
--
En regndråbe
--
Jeg ser på de høie huse
jeg ser på de tusinde vinduer,
jeg ser på det fjerne kirketårn.
--
Dette er altså jorden
Dette er altså menneskenes hjem.
--
De gråblå skyer samler sig. Solen blev borte.
--
Jeg er på de velklædte herrer,
jeg ser på de smilende damer
jeg ser på de ludende hæste.
--
Hvor de gråblå skyer blir tunge.
--
Jeg ser, jeg ser.
Jeg er visst kommet på en feil klode.
Her er så underligt !
Sigbjørn Obstfelder
Jeg kan såvidt huske at det begrepet ble brukt i Bergen på 1980 tallet. Og jeg er ikke i tvil om at sterke overgrepsopplevelser gir økt risiko for rusmisbruk.
Folk som er veldig forelsket, holder hverandre i hendene så ikke ringene skal falle av, for de koster masse penger.
"Gullkorn fra barnemunn", Vilde 8 år.
I strafferettslige forhold skal en legge vekt på at tvilen skal komme mistenkte til gode.
I barnesaker bør tvilen komme barnet til gode.
Det må alltid være forskjell på å kjenne til og respektere barnets mening og følelser, og det å følge og oppfylle barnets ønsker. Tilsløres denne forskjellen, unnviker vi voksne samtidig ansvaret for barnet.
En viktig basis for et barns trygghet er opplevelsen av at de nære omsorgspersonene har et overordnet og informert perspektiv på barnets situasjon.
Vi skal være oppmerksomme på at ved de fleste overgrep mot og mishandlinger av barn, har barnet en subjekterfaring som samhandlende i det som skjedde. Ofte har den voksne satt ord på dette i situasjonen. Ved mishandling benevner mishandleren gjerne noe ved barnets handling eller væremåte før slaget kommer: "Hva f... , har du ikke ryddet av bordet ennå din.....", etterfulgt av en kraftig ørefik, plasserer barnet subjektivt som medskyldig i det som skjedde.
Jo mer vi nærmer oss intime forhold, asosiale og ulovlige områder, jo mer må vi forvente at vi må forholde oss til et lokalt språk, en asosial kode. I samtaler med barn er det derfor viktig å være oppmerksom på at hele eller deler av det erfaringsområdet vi skal snakke med barnet om , kan ha en slik lokal og utestengende kode. Vi må rett og slett gjøre et slags oversettelsesarbeid.
Mener å huske at Reykjavik var stedet for det avgjørende toppmøtet mellom de to presidentene. Men Reagans sitat som jeg har referert her, kom da han talte ved Berlinmuren i 1987.
I noen tilfeller kan voksne bevisst manipulere og utsette barn for lokal koding av bestemte erfaringsområder, for eksempel ved seksuelle overgrep. Barn som utsettes for dette, blir ofte fanget i et lokalt språk som ikke fungerer adekvat utenfor den relasjonen overgrepet skjer i . Den voksne kan lage ord for kjønnsdeler, aktivitet og initativ som omskriver situasjonen til å bli noe helt annet enn det den allment ville bli beskrevet som. Språket barnet får på hendelsen, blir dermed svært annerledes i forhold til det en utenforstående ville bruke.
"Hvordan har den kakeboksen kommet ned på bordet ?", spør mor. "Det var pusen som hoppet den ned", sa treåringen. " Det var ikke meg" , sa femåringen.
Mr. Gorbatsjov, riv ned denne muren !
USAs ex-president Ronald Reagan i en tale ved Berlinmuren, 12 juni 1987. Budskapet var rettet til president i Sovjetunionen, Mikhail Gorbatsjov.