Psykopatene blant oss

HippieMedia 2011 Heftet

Psykopater og psykopati er et stadig tilbakevendendeog aktuelt tema. Det angår oss alle, for psykopatene finnes blant oss. Dessverre oppdager vi det ofte for sent, eller kanskje ikke i det hele tatt, og kan bli utsatt for store belastninger og skader.
Denne boken beskriver hvordan psykopater kan opptre på mange forskjellige måter. Vi får et innblikk i psykopatenes væremåte og bruk av manipuleringer. Boken viser til forskning som kan gi indikasjoner på hva psykopati er, og hvordan psykopati utvikles. Her kan vi lese hvordan psykopater kan opptre forskjellig i forskjellige sammenheng og situasjoner, og hvordan de kan utmanøvrere og forvirre sine ofre. Boken inneholder flere eksempler på hvordan psykopater kan skaffe seg makt og ødelegge for sine omgivelser fra individer, familier, venner, kolleger og organisasjoner, til politikk og land, og helt til å ødelegge verdensfreden.
Boken gir en oversiktlig og klar fremstilling av den psykopatiske personlighetsforstyrrelsen. Vi får en forståelse av nødvendigheten for å forstå hva denne personlighetsforstyrrelsen er, slik at det kan bli mulig å gjenkjenne den og unngå å bli fanget i psykopatenes ødeleggende nett.

Du kan lese mer om boken på www.annebrudevold.no

Forlag HippieMedia

ISBN13 9788299820745

EAN 9788299820745

Psykiske lidelser er i medienes søkelys som aldri før, og bra er det. Fremdeles er det belagt med et grelt ferniss av skam å være rammet av det, selv om det gjennom de siste årene har blitt mer stuerent å innrømme at man sliter. Ikke minst har dette fanget vår oppmerksomhet siden så mange barn og unge blir rammet av bl.a angst og depresjoner.
Personlighetsforstyrrelsene har kanskje ikke fått like mye oppmerksomhet, selv om psykopati og sosiopati jevnlig blir vist oss i filmer og underholdning.
Anne Brudevold er psykolog og tar for seg psykopatene blant oss på en annen måte i denne boka, siden psykopatene har flere og mer diffuse trekk, enn de kriminelle mordere Hollywoodgjengen ofte viser dem som.
Likevel er det en del kjennetegn som må være tilstede for at man kan si at man har med en psykopat å gjøre, og det gjør Brudevold grundig rede for, på en klar og lettfattelig måte.
Boka er inndelt i oversiktlige kapitler, og fungerer fint som oppslagsverk, - det er ikke nødvendig å lese kapitlene kronologisk. Dette er faktisk ei bok som man må tygge litt drøv på, opplysningene må synke inn, bearbeides og kanskje får man et interessant blikk på omverdenen også. Muligens kan biter falle på plass omkring egen oppvekst, partnerskap eller lederskap man har vært borti.
Psykopaten har storhetstanker, higer etter makt og bruker løgn, manipulasjon og hensynsløshet for å nå sine mål. De er ofte sjalu, er vanskelige å tilfredsstille og skaper ofre på sin vei.
Brudevold prøver å forklare årsaken til psykopati, og for meg kom det som en gedigen overraskelse at myten om den traumatiserte barndommen ofte slett ikke stemmer. En skikkelig "eye-opener", altså.
Anne Brudevold, - boka di er velskrevet, og litt skremmende, da mange myter om psykopati står for fall. Du har gått i dybden og fått fram alle aspekter ved denne forstyrrelsen. Boka er etter min mening evig aktuell, både som oppslagsverk, som tilfredsstiller av nysgjerrighet, og ikke minst som hjelp til den som er i befatning med psykopater.
Well done!, som vi sier på godt norsk, og terningen blinker med fem øyne i lys av solstrålene som kom gjennom skydekket i dag.

Kjærlighet er anerkjennelse, respekt,nærhet, verdighet og likeverd. Det stemmer ikke overens med dominens, undertrykkelse, nedlatenhet,vold og seksuell trakassering.

Gjennom sin kontinuerlige avdekking av andres svakheter, og stadig pirking på evt. psykiske sår eller sårbarhet, kan psykopatene på denne måten bringe det sunneste og sterkeste mennesket til å tape fatningen og reagere med desperasjon. Denne måten å avdekke normale menneskers svakheter på, fører også til at menneskene som utsettes for det, mister respekten for seg selv.

For mange kan en vanskelig oppvekst også føre til en ubevisst lengsel etter å få ubetinget kjærlighet og oppmerksomhet. Psykopater kan være som bestilt for rollen som den savnede morsfiguren, når det passer seg. Mange kan også ha et savn etter å bety "alt" for en annen, slik et lite barn ønsker å være det for sin primære omsorgsperson. Også dette kan en psykopat "oppfylle" med glans , når det passer seg.

Tragisk nok kan disse ofrene ofte ikke få andre folk til å forstå hva de gjennomgår. Psykopater er svært dyktige til å gjøre et godt inntrykk når det passer dem, og de fremstiller ofte sine ofre som de egentlige forbryterne. Som en kvinne - den tredje konen til en førtifire år gammel gymnaslærer nylig fortalte meg: " I fem år var han utro mot meg, gjorde at jeg levde i frykt, og forfalsket sjekkerpå min personlige bankkonto. Men alle, inklusive min lege, min advokat og mine venner, klandret MEG for problemet. Han overbeviste dem så godt om at han var en fantastisk fyr, og at jeg holdt på å bli sprø, at jeg begynte å tro på det selv" .

Når en person mangler empati, ansvarlighet og samvittighet, og opplever seg som suveren og grandios, er alle kriterier tilstede for å kunne bli en lovbryter. Når personen i tillegg mener seg berettiget til å få det hun eller han vil, er egosentrisk og lite redd, ligger forholdene fgodt til rette for å bli kriminell.

En liten oversikt over hva jeg har lest i 2012. Fortell meg gjerne hva du synes om de ulike bøkene :)

• "Barneskjebner - tre foredrag om narsissisme og psykoanalyse" av Alice Miller
  • "Sjarmør og tyrann - et innsyn i psykopatenes og ofrenes verden" av Alv A. Dahl
  • "Ut av psykopatens grep - hvordan komme fri fra helsefarlige mennesker" av Aud Dalsegg
  • "Da terroren rammet Norge - 189 minutter som rystet verden" av Kjetil Stormark
  • "Ingen ingensteds - en autistisk ung kvinnes selvbiografi" av Donna Williams
  • "Hvorfor vi sover - om å utnytte søvnens og drømmenes kraft" av Matthew Walker
  • "Den gode kraften - snåsamannens egen historie" av Joralf Gjerstad
  • "Ved neste nymåne" av Torborg Nedreaas