Rynker går i arv. Foreldrene får dem av barna sine.
~ Helen Hayes
Ingen blir gammel bare ved å leve lenge. Vi blir gamle av å undertrykke våre idealer. År kan rynke på huden, men å gi opp entusiasmen, rynker sjelen.
~ Samuel Ullman
Kvinnen frykter ikke alderen. Hun frykter bare mennenes mening om gamle kvinner.
~ Jeanne Moreau
Døden er den største greia som finnes, det er derfor de har spart den til slutt.
~ ukjent
Hver alder har sine fordeler, man oppdager det bare for sent.
~ ukjent
Jeg synes første halvparten av boka ble mest turistguide og lite annet. De er på flukt og kommer "tilfeldigvis" forbi en masse kunst og arkitektur som Dan Brown har lyst til å skrive litt om. Det virker unaturlig og oppramsende. Den tar seg litt opp mot slutten, og tar forsåvidt opp et alvorlig tema.
Overalt hvor vi befinner oss - er vår blotte tilstedeværelse en form for visuelt slag midt i vellykkethetens og konformitetens solar plexus!
Hva er det som gjør at tykke mennesker virker så uhyre provoserende på sine omgivelser? Og hvorfor er omverdenen så voldsomt opptatt av oss som er tykke?
Fra alle hold kommer det forbud (mot å spise - så mye), påbud (om å slanke seg - i hvert fall spise mindre) og tilbud (om alskens remedier, kurs, opplegg og bøker som skal hjelpe oss til å bli mindre).
- Hvorfor skal ikke vi få lov til å være som vi er?
Om jeg ikke har idealvekt kan jeg jo være en ideell kvinne. Personligheten min sitter ikke i mine fettreserver. Om jeg har mislykkes med vekta, er jeg ingen mislykket person.
Egentlig har jeg ikke lyst til å klistre identiteten min opp til noen form for logoer, det være seg av religiøs, politisk eller kommersiell art. Jeg ønsker å være et bevisst medmenneske, som tar fornuftige valg basert på reelle behov.
Det funklet i julelys. Glory, glory, halleuja. Glorete, glorete, hele jula.
Så forandret verden blir om morgenen
Så fremmed alle mennesker er
selv om jeg kjente dem i går
Så forandret verden blir
når menneskene reiser seg
og forlater
Så ukjent dagen blir
når snøen daler tett
Så fremmed du blir
når du ikke hjelper meg over
dørterskelen
til den nye dagen
Så fremmed verden er
Jeg står alene i skumringen
Tegn
Av alle himmelens og jordens tegn
har jeg størst godhet for spørsmålstegnet.
Punktum kan være så lite og gjerrig
eller hvasst
som stikket etter en spiss pil.
Komma er helst en måte å trekke pusten på
eller et svakt risp i papirhuden.
Mektig er derimot utropstegn
når det er mange av dem
står de plutselig frem som soldater.
Den myke smidige spennende formen
har spørsmålstegnet.
Det bor gåter i det
og stadig friske svar.
Men må jeg likevel tvinge spørsmålstegnene
til å rette ryggen en gang
for selv å bli soldater
som velger side
i kampen om Sannheten?
Sirkus
Fanfare.
Svepen smeller -
apekattunger i kjeledress
turner og triller ball.
Svepen smeller -
hunder i tyll og kjole og hvitt
danser engelsk vals.
Svepen smeller -
hester med stjernebånd
marsjerer i formasjon.
Applaus.
Så rørende
de ligner jo mennesker dyrene.
Det er vel oss selv vi klapper for da?
Eller disiplinen
dressuren
torturen?
Kontakt
Vi leter alltid
i vrimmelen av kropper ansikter ord
etter et helt menneske.
Og så kan det plutselig skje
at vi leter og finner
samtidig.
Da sprenger vi inn i hverandres vesen
yre yre
med varm glede i blodet
inn i hverandres vesen
helt til noe brister
forsvinner.
Og vi glir tilbake
i trette profiler.
Erkjennelse
Hver dag den samme
utsikten
fra det samme
vinduet.
Hver dag det samme
treet
i den samme
jorden
Hver dag den samme
solen
på den samme
himmelen.
Hver dag den samme
lengselen
etter ny erkjennelse.
En morsom bok. Paasilinna har sånn herlig underfundig humor :) Og oppleseren har en herlig finsksvensk dialekt som gjør det hele til en nytelse!
Pølsefabrikken av Helene Guåker. Friskt språk og veldig morsom!
Jeg skal ikke kaste bort tiden på å påstå at en linje romantisk poesi er kul og tøff og mektig og relevant, med intellektuelle muskler: Det er mer enn nok for meg at den forbløffer med sin skjønnhet.
(...) jeg kjenner jeg har det bedre enn på lenge, at jeg ikke tenker noe særlig på deg annet enn akkurat nå, da jeg tenkte at jeg ikke tenkte på deg.