Irshad Manji er en frisk vind, et opplyst og kreativt menneske fra den muslimske verden, hun er en av flere nytenkende og kreative muslimer som mener at det skal kunne gå an å reformere islam.
Hun skrev denne boka etter terrorhandlingene 11.september 2001.
Hun stiller mange gode og direkte spørsmål om islam i denne boka. Spørsmålene stiller hun til alle trosfeller. Hun vil at alle muslimer skal stille kritiske spørsmål til sin egen tro. Hun oppdaget tidlig at (bokstav)troende muslimer ofte var styrt av frykt, tvangstanker og tvangshandlinger, og levde i undertrykkende muslimske miljøer.
Selv stilte Irshad Manji allerede så mange kritiske spørsmål den gangen hun som ungdom gikk på koranskole, at hun ble kastet ut derfra - for alltid ... For på en koranskole, selv i Canada, skal man ikke stille kritiske spørsmål til den islamske tro ...
Hvorfor er det slik at så mange muslimer alltid skylder på alle andre for det som er galt med islam?
Hun mener at muslimene selv må ta ansvar for det som har gått galt i den muslimske verden (og når muslimene bosetter seg i vestlige land), og alt som fortsatt går galt. Hun utfordrer hele den muslimske verden til å begynne å tenke selv, uten å følge islam og koranen slavisk og bokstavtro. Hvorfor kommer det hele tida så mange bortforklaringer og løgner når terror blir utført i islams navn?
Hun holder fortsatt fast på troen hun vokste opp med, men under tvil.
Som hun skriver mot slutten av boka:
Greier vi å bryte ut av våre ritualer og bruke fantasien til å befri muslimer fra frykt, sult og analfabetisme verden over? Greier vi å kvitte oss med overtroen om at vi ikke kan utfordre Koranen? Vi krenker ikke noe annet enn totalitær stammetenkning når vi spør hvor versene kommer fra, hvorfor de er selvmotsigende og hvordan de kan tolkes annerledes. Hvis jeg tar feil i min analyse, kan da du forklare hvorfor ingen annen religion i Guds navn produserer like mange terrorister og menneskerettighetsbrudd? Og greier du å gjøre det uten å peke på alle andre enn muslimene?
Forslag kan sendes til www.muslim-refusnik.com. Jeg ser fram til en ærlig diskusjon.
Deres trofaste (en stund til),
Irshad
To leire står mot hverandre. Den ene tror på undere. Den andre gjør det ikke lenger. Leiren som har bevart troen, kan flytte fjell. Den vil seire. Hos den andre har tvilen ødelagt enhver livskraft. Den vil bli beseiret.
Statistikk viser at ungdom slåss mindre nå enn før. Slik er det ikke i Groruddalen. Kanskje er det derfor vi reagerer slik på volden her. De færreste av oss er vant til å se vold i nærmiljøet. Volden er ikke lenger en del av hverdagen.
I 2011 innførte Norge ungdomsstraff for å redusere antall barn i fengsel og for å unngå at fengslene fungerer som utdanningsanstalt for unge kriminelle. Ungdomsstraffen gjelder for ungdom mellom 15 og 18 år som har begått alvorlig eller gjentatt kriminalitet. I Groruddalen er andelen ungdom som får ungdomsstraff, høyere enn i resten av landet.
Like lenge som familien hans kunne spores tilbake i tid, hadde de vært zoroastere av tro. For ham og hans slekt var mennesket hellig og hadde ansvar for det gode i seg selv, mens man innenfor islam hadde en bok som var så hellig at den sto over ethvert menneskes frie vilje i ethvert henseende, og til og med dikterte menneskenes gjerninger, gode så vel som onde. I islam var selv mord, voldtekt og lemlestelse gode gjerninger, hvis de var gjort på befaling fra Allah.
Jirga er en tusen år lang tradisjon og blir brukt til å løse konflikter. Partene vender seg til en person som nyter tillit, for eksempel en mullah. Mullahen hører på alle partene og setter sammen et råd som diskuterer saken. Rådet avgir en konklusjon som alle må godta. Dommen kan innebære dødsstraff eller utstøtelse av klanen. Jirgamøtene opererer på siden av norsk rettssystem og norske lover.
I et parallellsamfunn er den registrerte kriminaliteten ofte mindre enn gjennomsnittet. Men det er den registrerte delen. Der går ikke folk til politiet, men har sine egne lover og reaksjonsmønstre.
Man kan ikke forvente at andre kan helbrede ens sjel, det er noe man må finne i seg selv, om man kan.
Et arr er bare knudrete hud som ikke betyr stort, mens alt det som ligger bak, er den egentlige smerten. Den er det bare ingen som ser.
Effekten av dialoglinjen til stovnerpolitiet er vanskelig å måle. Det er umulig å telle antall kriminelle handlinger som ikke har funnet sted. Dette er forebyggingens dilemma. Alle politifolk tror at forebygging virker, men ingen vet nøyaktig hvor mye og i hvilken form. Politiet må altså investere betydelige ressurser i noe de ikke vet resultatet av.
Vil den myke og forebyggende linjen overleve i fremtiden? Eller vil vi se et mer aksjonsrettet og hardere politi som reagerer på kriminelle hendelser når de oppstår?
Hos Stovner politistasjon er skrikene en del av hverdagen. Selv om Groruddalens innbyggere bare utgjør 25 prosent av Oslos befolkning, behandler Stovner politistasjon 40 prosent av alle anmeldte familievoldssaker i Oslo politidistrikt. Vanligvis kommer det inn åtte til ti nye familievoldssaker i uken. Det er mest i Norge.
Rundt 1300 mennesker lever med voldsalarm i Norge. Det har vært en markant økning de siste årene. I 2013 ble det innført en ordning med omvendt voldsalarm. Hensikten med alarmen er at det er gjerningsmannen og ikke offeret som skal belastes. Gjerningsmannen må gå med fotlenke, og hvis han nærmer seg offeret, varsles politiet. Men få er blitt dømt. Bare fem gjerningspersoner går i dag med en slik fotlenke.
En voldsalarm kan bidra til å skape trygghet, men det finnes folk som lever enda mer beskyttet.
I kriminologien står to forklaringsmodeller mot hverandre når et lovbrudd forklares. Den ene tar utgangspunkt i biologiske, psykologiske og sosiale faktorer. Den andre hevder at lovbrudd er resultat av individers rasjonelle valg. Hvem har rett?
Ensomhet er et helseproblem som kan ramme alle. Det gir seg utslag på ulike måter. Noen føler seg ensomme når de er for seg selv, andre føler seg alene blant andre mennesker. Når de går på jobb, ser de kolleger, ikke venner. Når de går på skole, ser de elever, ikke klassekamerater.
Skal vi unngå at det utvikler seg såkalte "svenske tilstander" og parallellsamfunn i Groruddalen, må vi bekjempe familievolden. Vi får ikke et trygt samfunn uten trygge hjem. Trygge hjem er sentrale for å unngå utenforskap, og det er utenforskapet som skaper mye av den uroen vi ser i Groruddalen. Derfor er tidlig innsats ekstremt viktig. Etterretning og forebygging må styrkes. Familievold bør være et eget fag, organisert i en egen, spesialisert seksjon.
Vi kan ikke dele inn mennesker i psykisk syke og psykisk friske. Det finnes et hav av nyanser.
Politifolkene på Stovner lever i villfarelsen om at det alltid er noen andre sin tur til å lage kaffe. De vil heller kjøre bil og fyller opp kaffekoppene sine på bensinstasjoner.
Den som er lykkelig kan aldri stå for tidlig opp.
Camilla Collett