De helliges leir

av (forfatter) og Øystein Nord (gjendikter).

Document forl. 2016 Heftet

Forlag Document forl.

ISBN13 9788275192088

EAN 9788275192088

Genre Dystopier

Omtalt sted Frankrike

Grotesk, makaber, spennende og skremmende bra framtidsvisjon fra Jean Raspail.
En stor flåte med rustne, gamle skip, med en million mennesker fra India, legger ut på havet. Flåten har kurs for Europa.
Han skrev denne dystopiske romanen i 1972, og i dag i 2018 kan denne romanen assosieres med situasjonen vi nå har mange steder i Europa.
Han beskriver Europas undergang.
Hva skjer med menneskene i Europa når store mengder med mennesker fra andre verdensdeler går i land, i dette tilfellet i Frankrike?
I boka skjer ilandstigningen av en stor menneskemasse i løpet av et døgn. Fiksjonen beskriver hva som har foregått i mange land i Europa i flere tiår, der vi har fått store folkemasser inn fra andre verdensdeler, med helt andre kulturer og levevis.
Noen få advarer mot at man skal ta imot så mange mennesker, men de blir ikke hørt.

Naturligvis velter den offentlige mening seg gjerne i sentimentale stemninger. For den er hele verden en kino eller fjernsynsskjerm med konstant gående såpeoperaer, som pådyttes oss av alle de profesjonelle verdensforbedrerne. Massemedienes store hore forsyner oss med globale begivenheter alle steder fra, men den usammenhengende larmen er nettopp ment til å tildekke et gapende intet.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.
Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Hvis man vil gripe den offentlige mening i Vesten, må man huske at den konsekvent ikke tar realitetene på alvor.

Vesten, som var infisert med permanent skyldfølelse, lette alltid etter konkrete grunner til å vedlikeholde denne, aller helst drive den opp enda noen hakk.

• "Alkymisten" av Paulo Coelho