When she began her immortal song, one felt that she was right for the part, the pure lyrics soprano that suits it best, and in her voice there was something fresh and delicate, like deep wood flowers.
Strangely enough, I mistook it for a gentleman at first. Fortunately I had my spectacles with me so I could see it was really a nose.
Haha!
Skulle ha likt å lest dette diktet du nevner som er formet som innholdet, men blir vel for drøyt å kjøpe boken kun for dette :-)
Takk for svar, og for anbefalingen din!
Alt i alt så likte jeg skriftspråket hennes, om enn det var litt vel formelt til tider.
Har et drøss med sitater å legge til på boksiden her, skal finne tid til det snart :-)
Vet ikke hvor åpenbart dette er, eller om det er en greie i det hele tatt, men det var mange punkter i boken hvor det føltes ut som det kunne vært en mannlig forfatter som hadde skrevet det.
Synes dette var et pluss som gjorde det mer fornøyelig, å kunne ta til seg både kvinnelige og mannlige aspekter ved følelser og atferdsanalyse og -prioriteringer, på en naturlig flytende måte, som om hun hadde et direkte innsyn inn i en manns tankemåter.
Ser frem til å sjekke ut mer av bibliografien hennes.
God leselyst fremover, Harald!
Etter et lengre opphold fikk jeg endelig lest ferdig The Professor's House, og det var gledelig at andre halvdel av boken var mer spennende enn første del.
Professoren er hovedpersonen. Han har en kone og to døtre, som begge gifter seg og vi blir kjent med ektemakene deres. Den andre hovedpersonen er allerede død når han introduseres, og mye av boken handler om hvordan han, Tom Outland, påvirket livene deres.
Professoren er i en slags midtlivskrise og han funderer mye på meningen med å fortsette å leve i samme spor som han har gjort sammen med familien i alle år. Han er også svært nostalgisk.
Det var en flott lengre berettelse om Tom sine eventyr som ung kvegarbeider og hvordan han og vennen Roddy utforsket en da hittil uutforsket mesa og oppdaget ruinene av en gammel indianersivilisasjon. En fortelling om vennskap, besluttsomhet, pågangsmot og grådighet.
I boken var det et sitat som omtalte religioner som en kunstform.
Dette bet jeg meg fast i og jeg klarer ikke å se bort i fra dette som en sannhet.
Jeg får takke Cather for å ha gitt meg dette synspunktet. Jeg synes det gjorde religion vakrere i mine øyne, hvert fall mer tolererbart som et uunngåelig konsept verden rundt.
Cather formet kapitlene sine veldig oppstykket gjennom boken, ofte med paragrafer på kun et par setninger etterfulgt av sidelange tekststykker. Noen ganger funket det bra for å presentere mer dybde til enkeltsituasjoner, på en måte for å få flere synsvinkler av samme (kommende) hendelse i form av å bygge opp følelser og bakgrunn, andre ganger virket det som om hun bare ville hoppe over en scene og plutselig var vi ankommet ved neste dag.
På en måte føltes det ut som at hun hadde mange ideer og kløktige setninger som hun ville presse inn i boken, hvor disse mindre paragrafene hjalp henne få plassert dem i boken.
Det virket som dette kunne være Cathers debutbok eller kanskje andre publikasjon med tanke på oppbyggingen, karakterer som fikk fotfeste men som nærmest ble glemt, samt en relativt brå slutt etter å ha bygget opp en kraftig karakter i andre halvdel av boken.
Jeg ser på Wikipedia at denne boken ble skrevet mer enn 20 år etter hennes første publikasjon, så jeg vet ikke om jeg er for kritisk her, men verket ga meg inntrykk av et nybegynners preg.
Drev å vaklet på 3/4-grensen, men ender opp med å gi terningkast 4 på grunn av den inspirerende personligheten hun ga Tom Outland.
Bygget seg spennende opp, men slutten var veldig teit og tok fra meg fornøyelsen av helheten. Jeg lo et par ganger i begynnelsen og det var en karakter jeg likte, så boken får terningkast 2.
Koselig bok om vandremannen Shane som ankommer dalen hvor Joe Starrett, kona Marian og sønnen Bob prøver å etablere seg et fredfullt liv. Problemet deres er at rancheieren Fletcher ønsker dem vekk for å ekspandere kvegbedriften sin, men ankomsten av Shane viser seg å bli akkurat den ammunisjonen de trenger for å overkomme strebelsene sine. Boken har mange beskrivelser av atmosfæren rundt alle dialogene og hendelsene, og Shane fremstilles som en mystisk, svært kapabel og til tider farlig kar som Starrett-familien er heldige å ha på sin side, i det han starter å jobbe på den lille eiendommen deres som gårdsgutt. Vi blir smått kjent med andre karakterer i dalen og byen, men i all hovedsak handler boken om disse 4 personene og hvordan båndet dem i mellom knyttes sterkere gjennom gode og vonde affærer. Boken blir fortalt gjennom guttens/sønnens synspunkt og han beundrer Shane sterkt, noe han har grunn til, for Shane manifesterer alt det gode og hederlige man skal kunne ønske å finne i en mann.
Flere kule action-scener og en tilfredsstillende kulminering til det uunngåelige.
Terningkast: 4.
Every line of his body was as taut as stretched whipcord, was alive and somehow rich with an immense eagerness. There was that fierce concentration in him, filling him, blazing in his eyes. In that moment there was nothing in the room for him but that mocking man only a few feet away.
Something [...] not of words or of actions but of the essential substance of the human spirit, had reached out and spoken to him and he had replied to it and had unlocked a part of himself to us.
I could not straighten out in my mind the way the grown folks had behaved, the way things that did not really matter so much had become so important to them.
Tusen takk for innsatsen, Torill. Og takk til alle som har vært med i lesesirkelen, det har vært mange interessante kommentarer.
Da takker jeg for følget og inspirasjonen i årene som har gått. Søsterklokkene har jeg lest ganske nylig og holder nå på med Skråpånatta. Så jeg følger med litt fra sidelinjen.
Ja, det er faktisk skuffende dårlig respons. Og faktisk bare den boken jeg selv har foreslått som frister. Mulig det er tid for en pause nå. Men jeg er med så lenge samlesingen består, selv om jeg ikke føler jeg ta på meg noen lederrolle. Et blikk på leselisten vår viser hvilken inspirasjonskilde dette har vært.
Jeg har stor sans for islandske forfattere og vil foreslå Audur Ava Olafsdottirs Eden
Har nå også gjenlest den første boken om jeg-personens barndom. Kan sterkt anbefale denne starten på Den svunne tiden for de som satte pris på samlesingen vår. Nydelig beskrevet små og store følelser og opplevelser.
Den forakt min far næret for min type intelligens ble tilstrekkelig korrigert av kjærlighet til at han stort sett forholdt seg til alt jeg gjorde med blind overbærenhet.
The mechanism it certainly was that held my attention first. It was one of those complicated fabrics that have since been called handling-machines, and the study of which has already given such an enormous impetus to terrestrial invention. As it dawned upon me first, it presented a sort of metallic spider with five jointed, agile legs, and with an extraordinary number of jointed levers, bars, and reaching and clutching tentacles about its body.
The fifth cylinder must have fallen right into the midst of the house we had first visited. The building had vanished, completely smashed, pulverised, and dispersed by the blow. The cylinder lay now far beneath the original foundations—deep in a hole, already vastly larger than the pit I had looked into earlier. The earth all round it had splashed under that tremendous impact—“splashed” is the only word—and lay in heaped piles that hid the masses of the adjacent houses. It had behaved exactly like mud under the violent blow of a hammer.
Alle disse minnene som la seg oppå hverandre ble etter hvert en eneste diger hop, der det likevel gikk an å skjelne – mellom de eldste lagene og de som var nyere og som var oppstått av en duft, og endelig de som bare var en annen persons hindringer og som jeg hadde fått meg fortalt – om ikke sprekker og virkelige revner, så iallfall disse årer og spraglete mønstre som i visse bergarter, i enkelte marmorsorter, røper forskjell i alder og opprinnelse, i «formasjon».