Klikk på en bok for å legge inn et sitat.
Det som spiller den viktigste rollen for rettskrivingsutvikling, er at barnet leser mye. Når barnet leser, erfarer det skriftspråket i den korrekte ortografiske formen. Mye tyder på at barn ubevisst analyserer og finner regler for skriftspråket når de leser, på tilsvarende måte som de ubevisst analyserer og finner regler for talespråket når de deltar i muntlig kommunikasjon.
Deltakelse i kommunikasjon og bruk av språket er en forutsetning for at barna skal tilegne seg språksystemet. Derfor er det viktig å observere nettopp dette når en skal foreta en helhetlig vurdering av barnas språkkompetanse.
Den beste støtten de voksne kan gi barnet i utviklingen av samtaleferdighet, er å bruke reelle og åpne spørsmål og vise tydelig interesse for barnets svar.
Å bade barnet i språklyd betyr ikke at den voksne skal drukne barnet i ord.
Hva er en bokstav?
En besynderlig liten ting –
en sløyfe, en prikk
og en krøll og en ring
– av André Bjerke – hentet fra Thorbjørn Egners(red.) Småskolens lesebøker- bind 1 fra 1950, Utgiver: Cappelen: Oslo.