Klikk på en bok for å legge inn et sitat.
En interessant forskjell er at de tenkte problemene som regel er større enn de ekte.
Dersom du vil være sjef i eget liv og være med på oppturen, må du også tåle nedturen.
Dersom man skal endre seg, må man også gjøre dette i praksis. Det er ikke nok bare å "snakke" om det.
Det er vanskelig å nå et mål, dersom du ikke er bevisst hvilket mål du har, og det er umulig å finne retningen når du ikke vet hvor du skal.
Det er en vanskelig jobb å være villig til å nedprioritere betydningen av andres meninger, tanker og følelser, men det er utrolig frigjørende og energigivende.
Det nytter ikke å gråte over spilt melk. Den er sur likevel.
En tanke er ikke en sannhet.
Selv om mange veier fører til Roma, finnes det også veier som ikke fører frem, og det finnes både blindgater og lange omveier. Kognitiv terapi kan kalles motorveien til Roma. Ikke alle mennesker liker motorveier. De vil heller bevege seg langsomt og ettertenksomt, og reisen i seg selv er viktigere enn målet. Da er nok ikke fokusert korttidsterapi tingen. Det er vanlig at kognitiv terapi har en ramme på 12-20 timer, men enkelte ganger er langvarig terapi nødvendig, og da kan også en kognitiv terapeut inngå kontrakter om terapi i ett til to år.
Idealet i kognitiv terapi er den soktratiske samtalen, som består av spørsmål og korte, oppsummerende utsagn av terapeuten, som unngår å forhøre eller angripe pasienten. ... Den mest effektive teknikken for å finne disse (dvs. de virksomme tankene og holdningene) , er å spørre: "hva er det verste som kunne skje hvis ... du fikk et nytt panikkanfall, ble kritisert, fikk en alvorlig sykdom, dummet deg ut, osv." På denne måten kan man effektivt røyke ut negative automatiske tanker.
Bærebjelken i kognitiv terapi er samarbeidet mellom pasient og terapeut med tanke på at pasienten skal nå frem til veiledet selvinnsikt, et nøkkelbegrep i kognitiv terapi. Både pasient og terapeut er aktivt på søken etter forståelse. For at pasienten skal få tak i sine tanker og følelser, er det viktig at han stimuleres til å observere seg selv, og mange av teknikkene er en hjelp til nettopp dette.