Sjef i eget liv

en bok om kognitiv terapi

av (forfatter) og Stiftelsen psykiatrisk opplysning (utgiver).

Hertervig forl. 2004 Heftet

Ut fra kognitiv psykologi belyses spørsmål om hva som styrer våre følelser, hvordan man kan finne sine grunnholdninger, om det er mulig å skille mellom ekte og tenkte problemer og hvordan man kan endre seg. Veien ut av sosial angst, panikklidelse, hypokondri, tvangslidelse, spiseforstyrrelser og depresjon beskrives ved hjelp av pasienthistorier. Egne kapitler beskriver teknikker som kan hjelpe med å identifisere, teste og endre grunnleggende holdninger. Boken retter seg mot terapeuter, pasienter og personer i lederstillinger. Med litteraturliste.

Sjef I eget liv 5. opplag i 2008 ISBN 978-82-92023-18-1 Dersom noen skal være sjef i ditt liv, må det være deg selv. Forutsetningen for å utøve denne lederrollen på en god måte er at dine holdninger til de grunnleggende temaene i livet er på plass. Synet vi har på oss selv, andre mennesker, fortiden, døden og verden avgjør hvilke automatiske tanker og følelser vi opplever i en gitt situasjon. Hva styrer mine følelser? Hvordan kan jeg finne mine grunnholdninger? Er det mulig å skille mellom ekte og tenkte problemer? Hvordan kan jeg endre meg? Disse spørsmålene belyses ut fra kognitiv terapi, en av de best dokumenterte og effektive samtaleformer innen psykologi og psykiatri. Du kan ikke stole på dine tanker eller følelser. Er du en katastrofetenker, vil dine konklusjoner regelmessig være feilaktige, og selv om du er sjalu behøver ikke det bety at din partner har noen på si. Veien ut av sosial angst, panikklidelse, hypokondri, tvangslidelse, spiseforstyrrelser og depresjon beskrives ved hjelp av pasienthistorier. I egne kapitler beskrives teknikker som kan hjelpe oss å identifisere, teste og endre våre grunnleggende holdninger. Boken retter seg til terapeuter, pasienter, personer i lederstillinger og folk flest. Boken kan hjelpe deg å finne, og beholde, den gode balansen mellom aktivitet og hvile, arbeid og fritid, nærhet og distanse, yte og nyte. Professor dr. med. Ingvard Wilhelmsen (f. 1949) har hovedstilling ved Institutt for indremedisin, Universitetet i Bergen og er spesialist i indremedisin, fordøyelsessykdommer og psykiatri. Han har bistilling som overlege ved Medisinsk Klinikk, Haraldsplass Diakonale Sykehus. Her driver han blant annet en liten Hypokonderklinikk, som en del av Medisinsk Poliklinikk. Wilhelmsen har i flere perioder vært med i styret i Norsk Forening for Kognitiv Terapi og er medlem av Academy of Cognitive Therapy.

Forlag Hertervig forl.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788292023181

EAN 9788292023181

Innføring i kognitiv terapi

Fullversjonen av min omtale ligger på bloggen min, og her vedlegger jeg en link til denne.

Ingvard Wilhelmsen (f. 1949) er lege og professor med hypokondri som spesialfelt. Dessuten er han spesialist i indremedisin, fordøyelsessykdommer og psykiatri. Han driver Norges eneste klinikk for hykondere, har i flere perioder sittet i styret for Norsk Forening for Kognitiv Terapi og er medlem av Academy of Cognitive Therapy. (Kilde: Wikipedia)

Wilhelmsen har utgitt en rekke bøker som omhandler kognitiv terapi; "Det er ikke mer synd på deg enn andre" (2011), "Kongen anbefaler - holdninger for folket" (2006), "Livet er et usikkert prosjekt" (2000) og "Hypokondri og kognitiv terapi" (1997" - i tillegg til herværende bok "Sjef i eget liv - en bok om kognitiv terapi" (2004).

"Sjef i eget liv" består av tre deler; en om pasienthistorier, en om diagnoser og en om ulike terapeutiske teknikker (som jeg har tatt med i min fullstendige omtale av boka på bloggen min).

I den første delen møter vi Inge som nesten har ødelagt sitt ekteskap med sin sykelige sjalusi, Siri som føler at livet hennes er ødelagt etter seksuelle overgrep i oppveksten, Håkon som tidligere var en vellykket forretningsmann og som etter amputasjon av det ene beinet og sterke smerter føler at han er verdiløs som menneske, Kari som har helseangst og tror hun kan dø når som helst og flinke Turid som bare synes det perfekte er godt nok og som synes alt annet er og blir mislykket. Felles for alle er at de kan oppnå bedring ved hjelp av kognitiv terapi.

Wilhelmsen oppfordrer alle til å være sjef i eget liv. For å være det, må vi ha hensiktsmessige holdninger til oss selv og andre, som virkelig hjelper oss til å utøve denne sjefsrollen. Men for å være med på oppturene, må man også tåle nedturene!

Og med dette har jeg fullført enda en spennende bok som er ført i pennen av Ingvard Wilhelmsen (den første var "Kongen anbefaler holdninger til folket") - og det blir garantert ikke den siste. Wilhelmsen skriver lett og levende med eksempler fra det virkelige liv, og introduserer utover i boka de ulike fasene i kognitiv terapi. Og for meg som først og fremst er interessert i å lære mer om de kognitive teknikkene, synes jeg det meste av det han skriver om har overføringsverdi til kognitiv coaching. Dette er et felt han åpenbart kan og har bred kunnskap om, og som han brenner veldig for. Jeg savnet kanskje noe mer av den strukturen jeg opplever fra lærebøker, men innser samtidig at det er litt urettferdig overfor forfatteren å la dette trekke ned mitt helhetsinntrykk av boka. Dersom man bare har tenkt å lese bare en bok om kognitiv terapi (for å få en viss forståelse av hva det dreier seg om), så kan jeg meget vel anbefale nettopp denne boka. Jeg gir terningkast fem!

Det er vanskelig å nå et mål, dersom du ikke er bevisst hvilket mål du har, og det er umulig å finne retningen når du ikke vet hvor du skal.

Dersom man skal endre seg, må man også gjøre dette i praksis. Det er ikke nok bare å "snakke" om det.

En tanke er ikke en sannhet.

Det er en vanskelig jobb å være villig til å nedprioritere betydningen av andres meninger, tanker og følelser, men det er utrolig frigjørende og energigivende.

Er man et lite barn som utsettes for overgrep, kan det være lurt å stenge av følelsesmessig og innta en passiv offerrolle. Man er den svake part, og aktiv motstand vil kunne gjøre situasjonen verre. Det er da viktig å se at når man blir voksen, kan man tre ut av denne offerrollen og innta en ny, aktiv og styrende sjefsrolle i eget liv.

Oppslagsverk, romaner og biografier om psykiske vanskeligheter og tanker tenkt rundt det, død og harde tider.

Ufullstendig liste.

Fortsettelse lese bøker

Bøker jeg har lest i 2018

• "Den indre samtalen - lær deg kognitiv terapi" av Torkil Berge
  • "Kongen anbefaler - holdninger for folket" av Ingvard Wilhelmsen
  • "Livet er et usikkert prosjekt" av Ingvard Wilhelmsen
  • "Det er ikke mer synd på deg enn andre! - en bok om ansvar og frigjøring" av Ingvard Wilhelmsen
  • "På seg selv kjenner man ingen andre - om kommunikasjon og teambygging" av Bente-Marie Ihlen
  • "Tenk deg glad! - håndbok" av David D. Burns
  • "Trange rom og åpne plasser - hjelp til mestring av angst, panikk og fobier" av Torkil Berge
  • "Lykketyvene - hvordan overkomme depresjon" av Torkil Berge
  • "Særlig sensitiv - la sårbarheten bli din styrke" av Elaine N. Aron