Klikk på en bok for å legge inn et sitat.
Samtidig som homofili er akseptert av befolkningen, er myndighetenes holdning den stikk motsatte. For dem er homofili et angrep på selve grunnmuren i den islamske samfunnsstrukturen. Hvorfor? Rett og slett fordi sharialoven ble skapt da folk ikke visste bedre.
Det finnes bare ti land i verden der det er dødsstraff for å være homofil, eller rettere sagt utføre homofil sex. Iran er ett av dem. Samtidig uttalte daværende president i Iran, Mahmoud Ahmadinejad, i 2007 at det ikke eksisterte homofili i Iran. «I motsetning til i deres land, har vi ikke homofile i Iran,» sa han på en reise til New York, og uttalelsen beskriver godt den fornektelse og selvmotsigelse som regjerer i hodet på iranske ledere. På den ene siden er det altså dødsstraff for «levat», praktisering av homofil sex, mens de som praktiserer homofil sex, ikke eksisterer.
Å være homofil i Iran er derfor en surrealistisk tilværelse i et samfunn der dobbeltmoral er satt i system.
Når iranske myndigheter for eksempel hevdet at de ikke henrettet barn, var det en bevisst usannhet. Myndighetene tok nemlig utgangspunkt i offerets alder når henrettelsen, ikke forbrytelsen, fant sted. Jeg argumenterte for hvorfor lovovertreders alder defineres ut fra gjerningstidspunktet, ikke tidspunktet for når straffen utmåles eller fullbyrdes. Da kan jo en fireåring som mister en baby i gulvet henrettes når fireåringen blir 18, bare han sitter lenge nok i varetekt.
I et fengsel er det et tydelig hierarki blant fangene, et klatresamfunn som alle er en del av. Hvor du befinner deg i denne maktpyramiden, avhenger både av hva du soner for, hvordan du oppfører deg, og hvem du omgir deg med. Er du dømt for en forbrytelse som andre medfanger misliker eller endog hater, vil du aldri komme høyt i dette maktspillet.
For forsoning er ikke noe man bare tilbyr andre, det er like mye noe man tilbyr seg selv.
I saken mot Sakineh var det undertrykkelse av kvinner som var selve poenget og det egentlige mål.