Klikk på en bok for å legge inn et sitat.
Den som har lært mye i sitt liv (ikke "pugget", men virkelig opplevd og bearbeidet), har mange spor i hjernen som gjør det mulig for ham å finne frem i verden og å handle effektivt. Man kan også si at han er mentalt "på høyden".
Mine pasienter spør meg ofte hva som skal til for å holde seg i god mental form etter som man blir eldre. Svaret mitt er overraskende for de fleste: «Glem kryssord og sudoku: Ta en joggetur!» Det viser nemlig den moderne hjerneforskningen: Den beste hjernetrimmen er rett og slett å jogge. Men når det dannes nye nerveceller, hjelper det ikke å drøvtygge allerede kjent kunnskap for å holde den i live. Man må i stedet prøve seg på noe riktig vanskelig.
I dag snakker vi om livslang læring. Det de fleste overser, er at grunnlaget for dette blir lagt med en god utdanning i barndom og ungdom.
Den som bruker GPS-enheten, øver ikke opp stedsansen og vet ofte ikke hvor han er, og kan derfor innimellom vise sykdomstegn som ellers vanligvis først dukker opp i meget høy alder: Mangel på romlig orientering.
Hjernen vår er et produkt av evolusjon; den oppsto altså gjennom et langt tidsrom ved hjelp av tilpasning til bestemte miljøbetingelser. Digitale medier var definitivt ikke blant dem.
Like lite som man lærer fjellklatring ved å bli båret opp til toppen, kan et ungt menneske bli ekspert (samme på hvilket område) ved å spørre en ekspert. Å skaffe seg kunnskap fra kilder på egen hånd, vurdere kunnskapen kritisk, avveie, utøve kildekritikk, føye sammen delene av et puslespill til en meningsfull helhet - alt det må man gjøre selv dersom man skal ha noe håp om å lære noe.
Som psykiater er jeg ikke begeistret for konspirasjonsteorier. Jeg tror ikke det finnes en ond makt som prøver å utbre digitale medier og dermed en snikende demens i befolkningen for å holde folk under kontroll. Nei, jeg tror det er langt enklere enn som så. Det finnes folk som tjener svært mye penger på digitale produkter, og som er helt likegyldige til menneskers, og særlig barns, velbefinnende. Man kan sammenligne dem med våpenprodusenter og -forhandlere, som som kjent tjener penger på andre menneskers død. Også tobakkindustrien, som fremstiller produkter som er beviselig dødelige, mange matprodusenter - som fremfor alt gjør våre barn syke med produktene sine - og reklamebransjen - som blant annet annet hjelper tobakks- og næringsmiddelprodusentene med å selge sine livsfarlige produkter - kan nevnes her.
Bruk av datamaskiner i tidlig barnehagealder kan føre til oppmerksomhetsforstyrrelser. I førskolealder kan det føre til leseforstyrrelser. I skolealderen ser man tegn til økende sosial isolasjon. Dette går frem av amerikanske og senere også tyske studier.