Den blodige islamiseringen utkrystalliserte seg ved innføringen av hadood-lovverket, som er et straffelovverk. Lovverket er basert på Koranen og hadith og foreskriver amputasjon ved tyveri, pisking ved gamling og inntak av alkohol, og pisking og steining ved hor. En kvinnes vitneprov teller halvparten av mannens vitneprov.
Viser 7 svar.
Vi skal til med Islam på 8.trinn nå og ser at det er en kjempeutfordring å være objektiv når en stadig leser og hører om slike ting som sitert over.
Det er viktig å skille mellom islam og islamisme! Mens islam på mange måter er en privatsak og en religion på lik linje med de andre verdensreligionene, representerer islamisme noe annet - bort fra det sekulariserte samfunnet, hvor religionen griper inn i absolutt alt. Det er et hav av forskjell mellom disse to tingene.
Også begrepet islamisme må nyanseres. Tyrkia styres av islamister, men har ikke et lovverk som beskrevet over. Mange av undertrykkerne i Midtøsten har vært sekulære: Egypt, Tunisia, Syria, Jordan, Irak. Opposisjonen har ofte også bestått av islamister, som har snakket mer om demokrati enn det Storhaug beskriver. I Norge har vi KrF, Tyskland styres av kristendemokrater. Det er ikke gitt at alle politiske avskygninger med Islam i seg er noe helt annerledes enn partier med et kristent verdigrunnlag. Det er heller ikke gitt at et parti med et islamsk verdigrunnlag i alle kontekster vil være verre enn sine forgjengere. Hva et styre innebærer har ofte sammenheng med graden av demokrati. Som lærer mener jeg det er svært viktig å lese mer enn Storhaug, som har en veldig tyding politisk agenda og ikke er en fagperson verken om Midtøsten, andre muslimske land eller Islam. Kari Vogt, religionsprofessor har publisert om Islam, det samme har sosialantropologen Berit Thorbjørnsrud og historikeren Bjørn Olav Utvik kan mye om islamisme. Brynjar Lia en annen. Jeg har mye glede av Unni Vikan (sosialantropolog) sin litteratur, men synes hun er mer kategorisk og vanskelig å forstå når hun opptrer om samfunnsdebatant.
For ordens skyld: jeg er ikke lærer:-) Ser at måten jeg ordla meg på kan misforstås. Tenkte på AC som sa hun skulle undervise 8. klasse om Islam.
Jeg trodde heller ikke at jeg skulle finne alle svarene hos Storhaug, og jeg er veldig klar over at hun er kontroversiell. Ikke få ganger drar hun sine resonnementer alt for langt. Samtidig er hun en av flere debattanter det har vært interessant å følge. Og jeg skal absolutt lese flere bøker enn jeg allerede har lest om de ulike aspektene ved islam. ;-)
Selvfølgelig, og det er jeg klar over:), men det er denslags som sprer seg. Et råtten eple osv.. , men er generelt skeptisk til all form for religiøs ekstremisme. Når sunn fornuft byttes ut med tolkninger av 1400- 3000 år gamle skrifter er det noe som ikke er bra. Nok om det;)
Og videre har islamisme blitt definert på ørten hundre måter, av forsvarere, fortolkere, fordomsfulle, fordrukne og fordømte.