Næringslivslobbyistene er Norges beste alliansebyggere. Både KonKraft og Maritimt Forum gir oss noen lærdommer om hva en bør tenke gjennom når en skal bygge allianser.
1. Felles plattform: Du og alliansepartnerne må ha noe viktig som står på spill. Saken må knyttes til et viktig samfunnsproblem som politikere kan sympatisere med.
2. Overraskende samarbeidspartnere: Å alliere seg med organisasjoner som ligner en selv, har liten verdi, målet er å finne alliansepartnere som kan åpne dører en ikke kan åpne selv. Legeforeninger kan gå sammen med pasientorganisasjoner, næringsorganisasjoner med frivillige organisasjoner og arbeidsgiverorganisasjoner med arbeidstakerorganisasjoner.
3. Evne til kompromisser: Alliansepartnerne må vise at de er villig til å gi noe for å få til noe større. Konfliktene løser man på bakrommet.
4. Ressurser: For å lykkes bør alliansen ha et profesjonelt sekretariat, eller en betydelig mengde frivillige, som kan skaffe støtte, nå ut til mennesker, skape felles utspill og holde alliansen synlig i mediebildet.