Under et TV-intervju i 2006
roste en av Fatahs ledere Oslo-avtalen,

den hadde skapt de nødvendige forutsetningene for en kraftig økning
av palestinsk vold:

«Hvis ikke det hadde vært for Oslo, ville det ikke ha vært noen motstand.
Overalt i de okkuperte områdene kunne vi ikke flytte en eneste pistol
fra ett sted til et annet. Hvis ikke det hadde vært for Oslo,
våpnene som vi fikk gjennom Oslo,
og hvis ikke det hadde vært for «A»-områdene under den palestinske
selvstyremyndigheten,
hvis ikke det hadde vært for opplæringen, treningsleirene,
beskyttelsen som Oslo sørget for,
og hvis ikke det hadde vært for løslatelsen av tusener av
palestinske fanger under Oslo –
[da] kunne ikke den palestinske motstanden ha gjennomført denne store
palestinske intifadaen,
med hvilken vi konfronterte den israelske okkupasjonen.»
_

Freden som ble lovt under Oslo, kom aldri, og mange israelere begynte
å se på Norge som medskyldig i terror.
I retrospekt virker det som om norske diplomater var for raske til
å stole på PLOs intensjoner om en fredelig sameksistens
med Israel.

Jeg mistenker at deres manglende dømmekraft skyldtes en naiv ideologisk
beslutning om å ignorere det religiøse aspektet,
som hadde vært PLOs drivkraft fra første stund.

Islamsk jihad var et motiv med sterk gjenklang i hele den arabiske
verden.
Men PLO innså at de måtte vise et ikke-religiøst ansikt utad
for å kunne lykkes i sitt diplomati med Vesten.

Fra 1967 og fremover begynte de derfor å forandre sin retorikk
ved å fremheve palestinsk nasjonalisme.
Så, i 1988, tok PLOs formann Jasser Arafat offisielt avstand
fra bruk av terror og anerkjente Israels rett til å eksistere.

Store deler av den vestlige verden tok
dette for god fisk og trodde at PLO nå hadde utviklet seg til en troverdig
fredspartner.

Men ikke lenge etter Oslo skulle det likevel bli stilt spørsmålstegn ved
Arafats motiver. 10. mai 1994 talte han i en moské under et besøk i
Johannesburg, Sør-Afrika. Han må ha trodd at bemerkningene hans ikke
ville bli offentliggjort, men en ambisiøs journalist fikk til et hemmelig
opptak, som deretter ble sendt på israelsk radio.
Følgende sitater er hentet fra dette opptaket:

«[Denne] jihad vil fortsette, og Jerusalem er ikke [bare] for det
palestinske folk, den er for hele den muslimske umma
(muslimenes globale samfunn), hele den muslimske umma.
Dere er ansvarlige for Palestina og Jerusalem overfor meg
[forsamlingen applauderer], landet som ble velsignet for hele
verden.
Nå, etter denne avtalen [Oslo], må dere forstå vår viktigste kamp...
Vår viktigste kamp er Jerusalem, Jerusalem.
Muslimenes fjerneste helligdom.»

I tillegg til å ta til orde for jihad mot Jerusalem, fortsatte Arafat
ved å sammenligne Oslo med Hudaybiyyah-avtalen –
en historisk fredsavtale signert av Muhammed i år 628:

«Denne [Oslo] avtalen, ser jeg ikke på som noe annet enn den
avtalen som ble inngått mellom vår profet Muhammed og
Quraish,
og dere husker [hvordan] kalif Omar hadde forkastet denne avtalen
og betraktet den som Sulha Dania (en avskyelig våpenhvile).

Men Muhammed aksepterte den og vi aksepterer nå denne [Oslo] fredsavtalen,
men [bare for] å [kunne] fortsette
[på] vår vei til Jerusalem.»

Israelerne reagerte kraftig på Arafats antydning om at Oslo-avtalen
var å ligne med den historiske fredsavtalen mellom de tidlige
muslimene og Quraish-stammen fra Mekka.
Ifølge Koranen og islamsk tradisjon var ikke Muhammeds lille gruppe
på 1400 muslimer sterk nok til å bekjempe Quraish i strid,

og derfor sluttet han en pakt med dem som skulle ha vart i ti år.
Vilkårene i denne avtalen var ikke gunstige for muslimene, men den
ga Muhammed den tiden han trengte for å bygge opp sine styrker.

Bare to år etter at avtalen ble undertegnet, hadde Muhammeds hær
vokst til omkring 10.000 menn,
og det var på dette tidspunktet han invaderte Mekka og myrdet
Quraish-stammen.

Mange israelere tolket Arafats henvisning til denne islamske presedens
som et bevis på at han bare ventet på det rette øyeblikket til å kunne
bryte avtalen med Israel.
Arafats tale i Johannesburg var ikke en isolert hendelse.

I 1987 sa han rett ut at «den religiøse trenden er en integrert del
av PLO.»
Og bare et år før undertegnelsen av Oslo-avtalen, ga han åpent uttrykk
for religiøst hat mot jødene:
«Forbannet være deres [jødenes] fedre. Hundene. Skitt og lort ...
Forræderi flyter i blodet deres, noe Koranen bevitner.»

Slike utsagn skulle vært god nok grunn til å stille spørsmålstegn
ved Arafats fasade av sekulær nasjonalisme.

Tidligere hadde han gitt tydelig uttrykk for sine sanne intensjoner:
«Målet for vår kamp er slutten på Israels eksistens,
og det tillates ingen kompromisser eller meklinger...
Fred for oss betyr Israels ødeleggelse og intet annet.»

//

(dokumentasjon og fulltekst av boken på J.Hoffs nettsted)

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Sist sett

HedvigBeathe SolbergTorill RevheimGro-Anita RoenHelge-Mikal HartvedtMarianne  SkageVibekeAndré NesseVariosaSiv ÅrdalIngebjørgHarald KPiippokattaSigrid Blytt TøsdalSissel ElisabethHilde Merete GjessingMads Leonard HolvikEllen E. MartolBirkaGroSynnøve H HoelLinda RastenAnne-Stine Ruud HusevågTanteMamieEirik RøkkumToveVigdis VoldEivind  VaksvikRisRosOgKlagingKikkan HaugenLailaKaramasov11Bente NogvaNina J.B.Tove Obrestad WøienMorten MüllerTor Arne DahlEgil StangelandLilleviLindaB