2016
Omtale fra forlaget
Sommeren 1964 reiste Peder Martin Lysestøl til Israel. Han ville bidra til en bedre verden ved å jobbe frivillig på en jødisk kibbutz. Gjennom en sommer som pæreplukker i det idylliske kollektivbruket fikk han hjerte for Israel.
Først i møte med palestinske innbyggere som kunne fortelle om undertrykkelse og etnisk rensing, skjønte han at det var mye Israel forsøkte å skjule.
I mer enn 50 år har økonomen Lysestøl fulgt Israel. I denne boka viser han hvordan Israels endring fra planøkonomi til markedsøkonomi har hatt store konsekvenser for sionistisk ideologi og israelsk politikk. På den ene siden kjemper Israel om å bli verdens hitech-hovedstad og er satsingsområde for Apple, Microsoft og de andre teknologigigantene. På den andre siden er det verdens mest militariserte samfunn og landet med størst andel fattige i den utviklede verden.
Hvor går Israel videre? Er landets økonomiske, sosiale og politiske utvikling i ferd med å bli en trussel mot Israels eksistens? I denne boka tar Lysestøl oss med bak muren av myter og propaganda.
Forlag Manifest
Utgivelsesår 2016
Format Innbundet
ISBN13 9788283420012
EAN 9788283420012
Språk Bokmål
Sider 252
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Jeg har inntrykk av at økonomen Peder Martin Lysestøl har gjort en ganske grundig jobb med denne boka.
Fortsatt finnes det vel de som fremdeles ser på Israel i et rosenrødt skjær, som den eneste demokratiske staten i Midt-Østen.
Akkurat som Sidsel Wold skriver om i hennes bok Landet som lovet alt, som kom ut i 2015, var Peder Martin Lysestøl også en "Israel-elsker" i yngre dager. De reiste begge to i ungdommen for å jobbe i kibbutz, og ble i Israel i lang tid.
Men senere, etter å ha blitt bedre kjent med utviklingen i landet, og etter å ha sett flere sider enn den ene, godkjente offentlige propagandaen, etter å ha fått kjenne landet innenfra, gikk de begge over til å bli mer skeptiske.
Ikke bare ble både Sidsel Wold og Peder Martin Lysestøl skeptiske til staten Israel og den hardhendte og nådeløse politikken som landet har drevet med i mange år, - de oppdaget for alvor den rasistiske og undertrykkende siden, der økonomien, den sosiale og politiske utviklingen vakler på innsiden, selv om den offentlige propagandaen er et glitrende glansbilde av en "perfekt moderne stat" med mange attraktive framtidsutsikter.
Men glansbildet slår dype sprekker, og har gjort det lenge. Det kan se ut som at dette sterkt militariserte landet nå blir ledet rett i avgrunnen.
Likevel, han er optimistisk. For presset og motstanden utenfra er nødt til å få Israel til å slutte å opprettholde dagens terrorregime.
Sitat fra side 181:
«Israels tallrike brudd på menneskerettighetene, den diskriminerende politikken, økende militarisering og kutt i velferdsordninger gjør det stadig vanskeligere å opprettholde myten om Israel som en «demokratisk, europeisk velferdsstat». For en stor del av befolkningen har utviklingen de siste årene, særlig etter fire Gaza-kriger, skapt pessimisme.»
La oss håpe at pessimismen virkelig kan snus til optimisme og bedre tider, for menneskene som lever i dette betente området i Midt-Østen.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketTheodor Herzls mål var en stat der jøder kunne søke trygghet fra vold og antisemittisme. Benjamin Netanyahu drømmer om å bygge en militært overlegen stat der kapitalistiske gründere skal få kapitalen til å vokse og ekspandere og gjøre Israel til et av verdens ti rikeste land. Resultatet av drømmen har blitt en aggressiv militærstat med store sosiale spenninger, dårligere leveforhold for folk flest og større ulikhet mellom fattig og rik.
Det er langt mellom Herzls og Netanyahus drømmer.
Den jevne Israel-turist opplever Israel som et moderne, velfungerende samfunn, der hun guides rundt i kystbyene og til de historiske attraksjonene. I virkeligheten er Israel ekstremt splittet. Bolig- og arbeidsmarkedet er blant de mest segregerte i verden.
Jeg hadde hørt at mange orientalske jøder følte seg som annenrangs innbyggere i Israel, men aldri fått det så tydelig presentert som her.
Også Israels president Reuven Rivlin, kjent for sine positive holdninger til den palestinske minoriteten, har ofte uttrykt bekymring for dette. I en tale på Herzliya-konferansen i 2015 sa han:
«Israel er raskt på vei til å bli et stammesamfunn sammensatt av fire grupper - sekulære jøder, religiøse sionistiske jøder, ultraortodokse jøder og arabere.» I den samme talen påsto han at alle gruppene «frykter hverandre og er fiendtlige til hverandre». President Rivlin har mottatt dødstrusler for sin kritikk av regjeringens minoritetspolitikk.
Israel er et «stammesamfunn» der etniske, religiøse og politiske grupper står mot hverandre. Men det er også et klassesamfunn, og klassemotsetningene blir stadig skarpere.
Israel var også en nordisk utpost, en sosialistisk inspirert velferdsstat. Akkurat som i Norge hadde sosialdemokratene den politiske makten. Båndene de første fagforeningsbesøkene knyttet mellom norsk LO og Histadrut har holdt helt til i dag.
Mens de fleste fagforeninger i verden er organisert nedenfra som kamporganisasjoner, er Histadrut dannet ovenfra, av sionistiske strateger.
For sionistene var det viktig å styrke forståelsen for at Palestina var jødenes «hjemland». Hva mente de når de snakket om «hjemlandet»? Forestillingen om Eretz Israel, det talmudiske Israel, er hentet fra jødenes viktigste samling av hellige skrifter: Talmud. Det er ulike syn på hvor de talmudiske grensene går. En vanlig tolkning er å regne følgende område til Eretz Israel: Hele Sinai og et område langt sør i Egypt. I øst hele Jordan og en stor del av Saudi-Arabia, Kuwait og deler av Irak. I nord hele Libanon, deler av Syria og deler av Tyrkia og i vest Kypros.
Historikeren Benny Morris skriver at i årene etter første verdenskrig krevde de sionistiske lederne retten til en stat, et «Stor-Palestina», som omfattet alt land vest for Jordanelva og et 3-4 mil bredt belte øst for elva og Wadi Araba, samt Libanon opp til Litanielva og områder langs elva.
Landsfaderen Ben-Gurion har også ved flere anledninger uttrykt at Israel måtte omfatte mer enn det historiske Palestina. I boka Eretz Israel in the Past and in the Present, som han var medforfatter for, hevdes det at landområdet hvor den jødiske staten skal ligge, går fra Al-Arish i Egypt til Tyr i Libanon.
For mange palestinere hadde Oslo-avtalen skapt håp. Men i stedet for forbedringer, opplevde de at undertrykkelsen og ydmykelsene økte. Israel brøt nesten alle løftene i avtalen. Ingen flyktninger hadde fått komme tilbake, tallet på bosettere økte kraftig, og palestinske hus som sto i veien for sionistiske planer, ble revet.
Jøder har, som tilhengere av andre religioner, skapt mange myter om seg selv. Myten om at de er Guds utvalgte folk har provosert mange, særlig kristne. Myten om at Gud ga dem Eretz Israel, som omfatter dagens Palestina og deler av Libanon og Jordan, Det hellige land, har blitt brukt som argument i diskusjonen om hvem som har retten til Palestina.
Som okkupasjonsmakt hadde Israel fra 1967 hatt plikt til å ta ansvar for den okkuperte befolkningen, noe som ble en betydelig budsjettbelastning. Etter 1993 måtte palestinerne som «selvstyrte» overta kostnadene. Dette sparte Israel for store utgifter. Den amerikanske Clinton-regjeringen ble så begeistret for Israels «fredsvilje» at den styrket økonomien ytterligere ved å gi en rekke ekstrabevilgninger de påfølgende årene.