Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen omtale
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Den prostituerte Jekaterina Maslova står anklaget for mord. I juryen som skal dømme henne sitter Dmitrij Nekhljudov, hennes første forfører. De har ikke sett hverandre på ti år, og for ham blir møtet et sjokk. Han bestemmer seg for å forsøke å sone sin brøde ved å følge den uskyldig dømte kvinnen til Sibir og der gifte seg med henne, men veien skal bli lenger og mer besværlig enn han tror. Denne boken er en av de mest nådeløse kritikker av samfunn, religion og rettsvesen som noensinne er skrevet.
Omtale fra forlaget
Den prostituerte Jekaterina Maslova står anklaget for mord. I juryen som skal dømme henne sitter Dmitrij Nekhljudov, hennes første forfører. De har ikke sett hverandre på ti år, og for ham blir møtet et sjokk. Han bestemmer seg for å forsøke å sone sin brøde ved å følge den uskyldig dømte kvinnen til Sibir og der gifte seg med henne, men veien skal bli lenger og mer besværlig enn han tror. Denne boken er en av de mest nådeløse kritikker av samfunn, religion og rettsvesen som noensinne er skrevet.
Forlag Solum
Utgivelsesår 1991
Format Heftet
ISBN13 9788256007394
EAN 9788256007394
Serie Oppstandelse (1)
Genre Klassisk litteratur
Språk Bokmål
Sider 203
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Kom meg gjennom lydboka, men synes den var langdryg.
Oppleser Anders Ribu får terningkast 5️⃣
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketMilitærtjenesten virker i det hele tatt fordervende på mennesker ; de blir hensatt i fullstendig lediggang , er ikke i berøring av noen form for fornuftig eller nyttig arbeid , blir fritatt for alle felles, menneskelige plikter og i stedet blir de innpodet med hærens , uniformens og fanens ære; på den ene siden en ubegrenset makt over andre mennesker, og på den andre siden en slavisk underkastelse under sine overordnede. "
Han hadde sluttet å tro på seg selv og begynt å tro på andre av den enkle grunn at det var alt for besværlig å gå rundt å tro på seg selv ; hvis man skulle på seg selv betydde det at man måtte ta avgjørelser som ikke var til gagn for sitt eget dyriske jegsom lengtet etter lettsindige gleder , man måtte derimot gå imot disse ønsker; hvis man imidlertid kunne tro på andre , trengte man ikke ta noen beslutninger . alt var bestemt på forhånd, og disse beslutningene sto alltid i motstrid til det åndelige og var til fordel for det dyriske jeg . Og dessuten , hvis han skulle følge sin egen overbevisning , ble han alltid dømt av andre, men hvis han hørte på andre, høstet han alltid bifall fra alle han omga seg med. "
Hvor meget menneskene enn hadde anstrengt seg for å maltraktere den jorden de hadde slått seg ned på - flere tusen av dem trykket seg sammen på et ganske lite område - hvor meget sten de enn hadde lagt for å dekke jorden slik at ingenting skulle vokse på den, hvor meget de enn hadde strevet for å renske bort de gress-stråene som allikevel klarte å presse seg opp, hvor meget røk de enn slapp ut fra sine kull- og oljebrennere, hvor meget de enn forsøkte å beskjære trærne og jage vekk fugler og dyr, - så var og ble det vår også i byen.