At Last (Melrose Novels 5)

av (forfatter).

Picador 2012 Paperback

Gjennomsnittlig terningkast: 4.75 (8 terningkast.)

22 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Carolines eksemplar av At Last (Melrose Novels 5)

Lesetilstand

Har lest denne

Hylle

Ingen hylle

Lesedato

Ingen lesedato

Favoritt

Ingen favoritt

Terningkast

Ingen terningkast

Min omtale

Ingen omtale


Bokdetaljer

Forlag Picador

Utgivelsesår 2012

Format Paperback

ISBN13 9780330435925

Språk Engelsk

Sider 272

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

1 5 1 1 0 0

Bokomtaler

Perfekt sluttstein på romanserien om Patrick Melrose.

Tittelen angir vel klart nok at vi er kommet til femte og avsluttende bind om den plagede sønnen av velstående, men dysfunksjonelle foreldre.

Handlingen i romanen følger noen få år etter avslutningen av forrige bind, Mother's Milk. Moren, Eleanor, er fortsatt en sentral figur, men nå er hun død og skal bisettes. Rammen er seremonien i et krematorium med etterfølgende minnesamvær i utkanten av London. Patrick har vært gjennom et langvarig avrusningsopphold med psykoterapi. Han har likevel lagt alle de praktiske forberedelsene til bisettelsen av moren sin i hendene på sin eks-kone, Mary.

Som i andre romanserier (Trollope, Proust) dukker et bredt persongalleri fra tidligere bind opp i begravelsen. Hver enkelt får tildelt sine opptredener i form av tankestrømmer, enetaler og av og til ekte samtaler. St Aubyn er god til å skjære gjennom konvensjonelle talemåter og fraser for enten å avlive dem eller gi dem nytt liv.

Vilkår for et selvstendig liv
For Patrick er dagen en prøvelse, men også en anledning til psykologisk selvinnsikt og avklaring. Sentrale temaer som dukker opp i løpet av dagen: Kan vi bryte med fortrengt aggresjon der vi projiserer vår egne negative følelser over på andre? Kan vi kutte ut avhengigheten av ironi som låser oss inne i fastlåste reaksjonsmønstre? Kan vi ha minner om fortiden uten at de knyttes til trøst eller nag? Kan vi snakke om alvorlige emner uten at det gjør oss flaue? Må fortiden alltid gjenfortelles som en god anekdote? Og framtida innhylles i gylne ambisjoner?

For Patrick gjelder det særlig å kunne ta avstand fra sine foreldre og likevel leve et selvstendig liv uten nag og uten behov for å bli trøstet.

Blant deltakerne finner vi en rekke andre karakterer som åpenbart sliter med sitt. Nicholas er ironiker og arrogant representant for den eldre generasjon. Annette tjener som talsmann for de nyreligiøse. Erasmus er en moderne filosof fortapt i sine egne tanker. Nancy, Eleanors søster, er grotesk selvopptatt, kritisk og tyvaktig, men likevel avhengig av andre for å dekke sine dyre vaner. I bakgrunnen finner vi Patricks pedofile far som døde alt i bind to, Bad News. Blant de «normale» finner vi sønnene, Robert og Thomas, to gutter med sans for direkte tale. Dessuten ekskonen Mary med sin praktiske nøkternhet.

Alt i alt er dette en svært god avslutning på historien om Patrick Melrose og en britisk overklasse på vei ut. Mye alvor, med også lattervekkende satire.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Not thinking about something is the surest way to remain under its influence.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

'It's the hardest addiction of all,' said Patrick. 'Forget heroin. Just try giving up irony, that deep-down need to mean two things at once, to be in two places at once, not to be there for the catastrophe of a fixed meaning.'

Godt sagt! (6) Varsle Svar

Resentment is drinking the poison, and hoping that someone else will die.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

It was not the end of the closeness but the end of the longing for closeness that he had to mourn.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

The crisis was not in the past but in clinging to the past.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

His body was a graveyard of buried emotion.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

She made herself angry, because it was easier for her than being upset.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

[Patrick] marvelled again at the effect of projection: how hostile Henry had seemed to him when Patrick was hostile towards everyone; how considerate he seemed now that Patrick had no argument with him. What would it be like to stop projecting? Was it possible at all?

Godt sagt! (0) Varsle Svar

'It's the hardest addiction of all,' said Patrick. 'Forget heroin. Just try giving up irony, that deep-down need to mean two things at once, two be in two places at once, not to be there for the catastrophe of a fixed meaning.'

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Du vil kanskje også like

  • "Some Hope (Melrose Novels 3)" av Edward St Aubyn
  • "Bad News (Melrose Novels 2)" av Edward St Aubyn
  • "Vile Bodies (Penguin Modern Classics)" av Evelyn Waugh
  • "Never Mind (Melrose Novels 1)" av Edward St Aubyn
  • "The Beautiful and Damned (Oxford World's Classics)" av F. Scott Fitzgerald
  • "Dunbar" av Edward St. Aubyn
  • "The Easter Parade" av Richard Yates
  • "Hvordan ser et liv ut hvis man ikke har nok kjærlighet?" av Maria Zennström
  • "My year of rest and relaxation" av Ottessa Moshfegh
  • "Brødrene Sisters" av Patrick deWitt
  • "Sommerhus, senere - fortellinger" av Judith Hermann
  • "På fest hos litteraturen - Balzac, Lagerlöf, Laxness : tre foredrag" av Tore Renberg
Alle bokanbefalinger for dette verket