Viser 1 til 2 av 2 omtaler

Ikke la deg lure av at denne romanen som utgir seg for å være bare en ungdomsroman! Stillheten etterpå er nemlig en samfunnskritisk roman skrevet i den klassiske realismetradisjonen som henvender seg like mye til de voksne som til ungdom noen år etter Metoo-revolusjonen, der tid og sted til hendelsen setter et behov til å stille de kritiske spørsmålene som man midt i perioden ikke stilte seg den gangen; Hvordan kan Metoo misbrukes, og kan offerrollen gi makt som gjør at de kanskje egentlig er den sterkeste parten som misbruker den mot den svakest parten på grunn av vedtatte kjønnsfordommer og forestillinger i samfunnet og i oss selv?

Dette utfordrer forfatteren oss ved å la ungdommen Ada og den nydannete unge læreren Odd-Erik fortelle oss denne gripende og intense historien om Metoos gråsoner og mørkere bakside mekanismer. For også her kan det gå for langt hvis man ikke er kritisk nok på alle punkter som taler både for eller imot, der begge sider burde bli hørt uten forhåndsdømming og spekulasjoner. Alle har godt av å bli utfordret av slike bøker av og til, spesielt hvis det stiller det mot vedtatte sannheter og politisk korrekthet i samtiden.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Dette må være den vondeste og såreste boka jeg har lest på lenge! Vi får i starten av boka vite at noe skjer, men ikke med hvem - vi gjetter vel ganske fort hvem, men historien rulles opp for oss i form av to jeg-stemmer. Den ene er Ada som begynner i første klasse på videregående og den andre er Odd-Erik, nyutdannet og entusiastisk lektor. Klassen skjønner fort at Odd-Erik ikke helt har noen autoritet og selv om Odd-Erik prøver å overbevise både seg selv, sin mor og sin nye kjæreste om at alt går helt ypperlig, så er det en sannhet med store modifikasjoner. Om Odd-Erik egentlig har en bakenforliggende diagnose er jeg usikker på, men han er i overkant naiv og opptatt av system og orden, synes jeg, men jeg antar forfatteren har tatt karakteren helt ut og det har hun lyktes i. Det var skikkelig vondt å lese om Odd-Eriks stadig mer tafatte forsøk på å lykkes som lærer og en del av elevene som stadig gikk mer og mer inn for å ødelegge ham.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Sist sett

Anne-Stine Ruud HusevågBjørg L.IreneleserKorianderKirsten LundBeathe SolbergMarit HåverstadIngunn SPiippokattaDolly DucksiljehusmorAstrid Terese Bjorland SkjeggerudCarine OlsrødLene MHilde H HelsethKaramasov11Kari ElisabethStein KippersundAnn Helen ETrude JensenTorill RevheimGodemineHarald KTone SundlandBente NogvaMarianne MKristine LouiseAgnete M. HafskjoldAnn-ElinalpakkaTonesen81RonnyTor Arne DahlCathrine PedersenEivind  VaksvikÅsmund ÅdnøyBirkaBerit B LieLabbelineJohn Larsen