Viser 1 til 1 av 1 omtaler

Denne boken handler om den 55-årige kunsthistorikeren Peter Havig. Han har ikke mange venner, og liker seg best med nesen i kunstbøkene. Havig er også prestesønn, men har et dårlig forhold til troen og kristendommen. Han er altdominerende i boken, og viser seg fra første stund som en ustabil og rastløs mann. Han har hele livet lett etter å kjenne seg fri, men har til gode å oppleve en slik følelse. Havig er meget selvsentrert og livet hans forekommer ham som en tragedie. To skilsmisser og to ulykkelige barn er hans realitet.

Peter begynner å føre dagbok etter at hans andre ekteskap med Ellinor har gått i oppløsning. Han har etablert seg midlertidig i huset til en venn, og vil skrive en avhandling om den nederlandske kunstneren Hieronymus Bosch. Nederlenderens bilder har fascinert ham hele livet, og Peter føler at bildene griper ham. Han har skuffen full av halvferdige avhandlinger, men er innstilt på å gjennomføre denne om Bosch. Samtidig grubler han på hvordan også dette siste ekteskapet gikk galt, og begynner en omfattende gransking av sitt eget liv for å finne svaret. Bokens handling går over ca. 2 måneder, og i løpet av denne tiden avdekker Havig gradvis sannheten om seg selv, som fører til et uunngåelig oppgjør med hans indre jeg.

Denne boken fikk meg til å få en ny forståelse for kunst og hvordan den kan være knyttet til livet. Vil aldri se på Bosh på samme måten igjen! Anbefales virkelig.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sist sett

Vigdis VoldAliceInsaneBjørg  FrøysaaEgil StangelandKjetilTine SundalsveinLisbeth Marie UvaagMorten MüllerVannflaskeBenedikteKarin  JensenAnn ChristinbandiniAnneWangEli HagelundSol SkipnesgretemorStine SevilhaugHeidi LIngunn SPer LundStig TAnitaIreneleserHarald KTone SundlandHilde H HelsethIngvild RosslundHanne Kvernmo RyeJulie StensethBeathe SolbergKirsten LundChristoffer SmedaasRandiAstrid Terese Bjorland SkjeggerudMarianne MBjørg Marit TinholtJarmo LarsenEllen E. Martol