Yngre med årene

eldre, sunnere, friskere

av (forfatter) og Aleksander Melli (oversetter).

Spartacus 2022 Innbundet

Yngre med årene er håndboken for deg som ønsker å leve et sunt, langt liv, med mindre sykdom og høyere livskvalitet.

Med vitenskapelige fakta som grunnlag deler den danske professoren Bente Klarlund Pedersen rådene som faktisk påvirker helsen din. Boken tar for seg tema som kosthold, røyking, alkohol og fysisk aktivitet. I tillegg presenteres overraskende fakta om hvordan mennesker lever lenger når vi er en del av sosiale fellesskap og opplever at tilværelsen er fylt med mening. Et langt og sunt liv handler også om de små tingene i hverdagen: om søvn, sex, kaffe og samvær med venner.

Ungdommens kilde er funnet: Den består av forskningsbaserte livsstilsråd.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2022

Personer i god fysisk form har en bedre buffer mot psykisk stress enn personer som er i dårlig fysisk form. De samme resultatene finner vi for angst og depresjon, der studier dokumenterer at en god kondisjon senker risikoen for stress, angst og depresjon, men de sier ikke noe om hvorvidt fysisk trening er veien å gå hvis du først er rammet av stress. Hos personer med angst og depresjon ser trening ut til å gi en viss effekt, men vi vet ikke hvilken form for fysisk trening som er mest effektiv.

Nytt nordisk kosthold likner det antiinflammatoriske kostholdet og middelhavsdietten. Men nytt nordisk kosthold er basert på råvarene som finnes i Norden. Kostholdet er fiberrikt, legger vekt på fullkornsrugbrød og kål, og maten skal lages fra bunnen av, med gode råvarer. Det er et bærekraftig og klimavennlig kosthold. En stor studie viser at nytt nordisk kosthold gir lengre liv. Den danske kokken Claus Meyer var i 2004 med på å utvikle manifestet for det nye nordiske kjøkkenet, som består av følgende råd:

1. Spis mer frukt og grønt hver dag (bær, kål, rotfrukter, belgfrukter, poteter og krydderurter).
  2. Spis mer fullkorn (havre, rug og bygg).
  3. Spis mer mat fra havet og innsjøer.
  4. Spis kjøtt av høyere kvalitet, men mindre av det.
  5. Spis mer mat fra ville landskap.
  6. Velg økologisk når du kan.
  7. Unngå tilsetningsstoffer i maten.
  8. Velg flere måltider på bakgrunn av sesongen.
  9. Spis mer hjemmelaget mat.
  10. Kast mindre mat.

Er du veltrent, vil musklene etter et måltid lynraskt ta opp sukker og fett fra blodet. Er du derimot utrent, strømmer sukker og fett i høye konsentrasjoner rundt i blodet lenge etter at du har spist. Det gjelder enten du har normal vekt eller er overvektig. Den utrente muskelen er insulinresistent. Bukspyttkjertelen kompenserer ved å pumpe en masse insulin ut i blodet. Men insulinet virker dårlig i de utrente musklene, og sukkeret tar bare langsomt opp. Den utrente muskelen er også dårlig til å ta opp og forbrenne fettet. Fettrike måltider og mat med høy glykemisk indeks, for eksempel lyst brød som gir høyt blodsukker, er derfor mer helseskadelige for en person som er utrent, enn for en person som er i god fysisk form.