Why Him? Why Her?

How to Find and Keep Lasting Love

Holt Paperbacks 2010 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Holt Paperbacks

Format Paperback

Ok, så er dette ENDA ei bok om hvordan du kan finne kjærligheten og blablabla.. Men jeg elsket den allikevel! Helen Fisher har jobbet sammen med match.com (der begynner kritikerantennene mine å dirre, men det viste seg å være unødvendig), og har analysert tusenvis av enkeltmennesker og par for å finne frem til hvordan ulike personlighetstyper passer sammen. Hun jobber som forsker innen romantisk kjærlighet, og ser sine egne funn i sammenheng med teorier som er utviklet gjennom flere årtusener. Sånt blir det solid og nyttig kunnskap av.

Fisher deler grovt opp mennesker i fire personlighetstyper, og foreslår at de fleste av oss kan kjenne oss mest igjen i én av dem. Men hun sier også at det er viktig å sammenstille denne personlighetstypen med den typen du kjenner deg nest best igjen i - for denne andre typen vil moderere den du er mest lik. I boka kan du ta en test for å finne ut hvilke to typer som er mest lik deg. Jeg tipper at typene vil passe veldig godt for noen og veldig dårlig for andre, men for meg traff det så enormt blink! Og ved å kunne lese en beskrivelse av meg selv som var så treffende, så ble jeg smertelig klar over hvordan det kan være å være i et forhold med meg.

Jeg ble også langt klar over personlighetstrekk hos kjæresten min - hva han trenger i et forhold, og hva han ikke liker i et forhold.

Denne boka var en døråpner for bedre samtaler mellom oss som kan få oss til å jobbe mer hensiktsmessig med de problemene vi har og de vi evt. kan komme til å møte. Det satte ord på hva som er viktig for hver og en av oss, og hva vi ikke så lett kan gå på kompromiss med. Den satte også ord på hva forskjellene mellom oss kan gi oss av fordeler.

Som om ikke det var nok, så kan jeg kjenne igjen venner av meg i personlighetstypene, og boka hjalp meg til å forstå flere av dem og mitt vennskapsforhold til dem bedre.

Jeg anbefaler boka på det sterkeste!