We are all birds of Uganda

Merky Books 2021 Heftet

1960s Uganda. Hasan is struggling to run his family business following the sudden death of his wife. Just as he begins to see a way forward, a new regime seizes power, and a wave of rising prejudice threatens to sweep away everything he has built. Present-day London. Sameer, a young high-flying lawyer, senses an emptiness in what he thought was the life of his dreams. Called back to his family home by an unexpected tragedy, Sameer begins to find the missing pieces of himself not in his future plans, but in a past he never knew. Moving between two continents over a troubled century, We Are All Birds of Uganda is an immensely resonant novel that explores racial tensions, generational divides and what it means to belong. It is the first work of fiction by Hafsa Zayyan.

Forlag Merky Books

Utgivelsesår 2021

Omtalt sted London Uganda

En prisvinnende debutant jeg plukket med meg på en reise i Storbritannia.

Romanen følger to handlings- og tidsplan. På nåtidsplanet møter vi en tilsynelatende vellykket ung advokat i London idet karrieren virkelig skyter fart, mens vi i fortidsplanet møter den unge advokatens bestefar gjennom brev han skrev til sin døde elskede. Familien tilhører den indiske minoriteten i Uganda, som på 70-tallet ble kastet ut av Uganda og slo seg til i Storbritannia.

Gjennom brevene til bestefaren får vi historien om den store asiatitiske befolkningen i Uganda, som har fulgt britene til Uganda og danner en slags rasistisk mellomklasse. Mange gjør det godt i forretningslivet, men har ikke tilgang til den hvite overklassens privilegier, men samtidig beskytter de sine egne privilegier mot den svarte flertallsbefolkningen. Når Idi Amn kmmer til makten fratas inderene sine privilegier, og de fleste flykter til Storbritannia. Det er interessante historiske perspektiver, som til en viss grad blir levendegjort gjennom romanen.

På nåtidsplanet trekkes det opp en historie om rasisme gjennom angrepet på en venn av hovedpersonen og vi møter et indisk samfunn som har tatt med seg den samme sosiale mellomposisjoner som de kjente fra Uganda. Man holder seg helst til sine egne, og «blandede» ekteskap sees på med skepsis. Særlig hvis det er ned i det rasemessige hierarkiet.

Det er en roman som vil mye, men som kan tendere mot det klisjemessig og litt lettvinte løsninger. Noe blir veldig forutsigbart, men levendegjøringen av en historisk epoke og de store temaene knyttet til rasisme gjør det verdt å lese ut.