Vinhandleren

Liv forlag 2013 E-bok

Handlingen i Vinhandleren starter under andre verdenskrig, før den etter hvert tar oss med til dagens Paris. Her er forfalskede malerier, grov svindel, god vin, død, kjærlighet og en svært spennende familiehistorie.

Den jødiske kunstmaleren Manuel Bassovsky overlevde andre verdenskrig ved å forfalske malerier for nazistene. Men det eneste maleriet som betydde noe for ham, "Vinhandleren" av Gerrit Dou, mistet han til en svikefull kvinne. Han flytter til Paris, der han etter hvert får seg kone og barn og starter en liten vinhandel. Vivie har kjent vinhandleren Manuel Bassovsky siden hun var jentunge. Etter å ha bodd i USA i nesten tre tiår, er hun tilbake i Paris. Der får hun høre om det gamle maleriet som ble stjålet fra vinhandleren av tyskerne under andre verdenskrig. Maleriet er blitt Bassovskys store besettelse. Men hans desperate handlinger i sitt søk etter kunstverket blir en større byrde å bære, enn selve tapet av maleriet...

Bokinspirator Liv Gade hos Norli skriver dette om boken: Du verden for en bok! Leselykke, godt språk og masse humor!
Åge Baste Vassdal er bosatt i Stavern. Han jobber til daglig som typograf i Østlandsposten, lokalavisen i Larvik.

"Vinhandleren" er hans debutbok.

Forlag Liv forlag

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted New York Paris

• "Skjulte skatter" av Johnnie Alexander
  • "Carl Fredriksens transport - den ukjente historien om krigens største heltedåd" av Hilde Vesaas
  • "Villfarelse - roman" av Michèle Roberts
  • "I skyggen av stråleglansen" av Jan-Erik James Knudsen