Vertebrae

av (forfatter) og Peder Opstad (oppleser).

Aschehoug 2023 Lydfil

Den kunstige intelligensen som fører ordet i Vertebrae er en bevissthet uten kropp, men den digitale livsformen innehar åpenbare menneskelige ambisjoner. Romanen utspiller seg langt inne i framtiden et sted, i et samfunn der Vertebrae er et altoppslukende verdenssystem, og forskjellen mellom biologi og teknologi tilsynelatende er
visket ut. Det litt underlige jeget er ikke som andre kunstige intelligenser. Han sliter med de litt uklare og egenrådige algoritmene han er født med.

Vertebrae kan leses som en frittstående fortsettelse av romanen Identitet (2017).

«Svimlende, krevende og adrenalinbrusende ny roman fra alltid eksperimentvillige Thure Erik Lund. (...) er man villig til å ta på seg hjelm og redningsvest og gi seg i kast med Lunds fossende elvestryk av tekst, er det mye å hente her.» Leif Bull, Dagens Næringsliv

«Krevende, imponerende og slitsom. Fabulerende, insisterende og repeterende. Kort sagt: Thure Erik Lund. Take it or leave it. (...) Som en oversvømmelse fra uværet Hans drukner vi nærmest i flommen av tanker og ideer. Opplevelsen er som å sentrifugeres i erkjennelsesfilosofi, i en vaskemaskin drevet på fleinsopp, før vi tørketromlers i språkteori og til sist henges opp til lufting mellom to paradokser. (...) Dette er en roman for folk som liker store utfordringer, men det er også en fortelling som kommer helt hjem.» Andreas Wiese, Dagbladet (Terningkast 5)

«Romanen er svært gjennomarbeidet, og mister ikke på noe tidspunkt sin språklige energi.» Frode Helmich Pedersen, Morgenbladet

«Boka er uutholdelig og genuint interessant på samme tid.» Carline Tromp, Klassekampen

Lydboka ble produsert av Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek i 2023.

Utgivelsesår 2023

Format Lydfil

ISBN13 9788203396090

EAN 9788203396090

Den neste setningen er helt identisk med denne, bortsett fra at ordene "neste" og "forrige" er byttet om, i tillegg til uttrykkene "bortsett fra" og "ved" samt "identisk med" og "forskjellig fra". Den forrige setningen er helt forskjellig fra denne, ved at ordene "forrige" og "neste" er byttet om, i tillegg til uttrykkene "ved" og "bortsett fra" samt "forskjellig fra" og "identisk med".

Jeg prøver å undersøke litt her. Skal vi se. Jeg får liksom ikke helt oversikten. Jeg går tilbake, undersøker loggen. Nei. Eller kanskje ja. Merkelig.

• "Morgenstjernen - roman" av Karl Ove Knausgård
  • "Vi er fem - roman" av Matias Faldbakken