Vennen

av (forfatter) og Kari Bolstad (oversetter).

Gyldendal 2020 Innbundet

Unge Jakob Seger har akkurat ankommet Beirut der han skal være aspirant ved den svenske ambassaden. På en fest blir han kjent med den mystiske Yassim, som forteller at han er krigsfotograf, og de blir raskt mer enn bare venner.
En kveld får Jakob et overraskende besøk i leiligheten sin, av Myriam som arbeider for den svenske etterretningstjenesten. Hun hevder at Yassim er terrorist og hun gir Jakob et ultimatum. Verden hans snus på hodet. Kan han stole på Myriam? Skal han forråde sin nye kjærlighet?
Samtidig er Klara Walldéen hjemme i den svenske skjærgården for å begrave sin morfar. Hun har med seg venninnen Gabriella som støtte. Men noe virker å tynge Gabriella. Puslebitene faller på plass når Gabriella arresteres i en dramatisk antiterroroperasjon på sitt advokatkontor i Stockholm.
I jakten på en forklaring finner Klara notater om et hemmelig møte. Nå er det opp til henne å klare å løse gåten. Sporene leder henne til Brussel, og videre til Beirut. Hvem er venn og hvem er fiende?

ISBN13 9788205511811

EAN 9788205511811

Genre Thriller

Omtalt sted Sverige Libanon

• "Louise" av Mikaela Bley
  • "Brent av solen" av Laura Lippman
  • "Jeg blir borte i mørket - jakten på golden state-morderen" av Michelle McNamara
  • "Alle midler tillatt - kriminalroman" av Jenny Rogneby
  • "Dø av skam" av Mark Billingham