Veien til Toscana

kunstbyer mellom Ferrara og Lucca

av (forfatter) og Finn Graff (illustratør).

Aschehoug 2001 Innbundet

I denne boka tar forfatteren oss med på en Italia-reise sammen med tegneren Finn Graff. Ferden går fra Romagna gjennom Le Marche og Umbria til Toscana, og vi stopper i kjente og mindre kjente kunstbyer som Ravenna, Assisi, Perugia, Siena, S. Gimignano, Pisa, Lucca og selvfølgelig Firenze, byenes dronning. Boka forteller om stedets kulturskatter, vi får kjennskap til kunst- og litteraturhistorien og kjente personer fra kunst, vitenskap, historie og kirkehistorie. Boka starter der reisen i Tolv italienske byer slutter.

Da Trond Berg Eriksen i 1997 ga ut Sør for Alpene, nord for Po, var det Lombardia og Veneto som stod på reise#31;ruten. I Veien til Toscana fortsetter forfat#31;teren sin Italia-reise, denne gangen sammen med tegneren Finn Graff, som vi her møter i en ganske annen utgave enn den beske karikaturtegneren vi kjenner fra Dagbladet. Ferden går fra Romagna gjennom Le Marche og Umbria til Toscana, og de to reisekameratene stopper i kjente og mindre kjente kunstbyer som Ravenna, Urbino, Assisi, Pienza, Siena, S. Gimignano, Pisa, Pistoia, Lucca og selvsagt Firenze, byenes dronning.
Boken byr på omtaler av konkrete kunstverker, den gir levende inn#31;føringer i emner fra kunst- og litteraturhistorien og presenterer kjente personer fra kunst, vitenskap, historie og kirkehistorie, alt formidlet av en forfatter med dyptpløyende kunnskaper om og - ikke minst - kjærlighet til landet, folket, historien og kunsten.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788203224874

EAN 9788203224874

Omtalt sted Italia

Bor nå 3 uker i en liten fjell landsby; Vico Pancellorum utenfor Lucca. Har lest endel før og nå under oppholdet. Det handler mye om god mat...

• "Venezia" av Marion Kaminski
  • "Fortidens gåter - spennende avsløringer av historiens hemmeligheter"
  • "Firenze" av Rolf C. Wirtz
  • "Kunsten i den italienske renessansen - arkitektur, skulptur, maleri, tegning" av Rolf Toman
  • "Harriet Backer" av Marit Lange
  • "12 måneder i Toscana" av Tessa Kiros
  • "Sør for Alpene, nord for Po - reisenotater fra tolv italienske byer" av Trond Berg Eriksen
  • "Gyldendals bok om stauder" av Lena Månsson
  • "Provence og Côte d'Azur" av Roger Williams
  • "Leonardo - historien om Leonardo da Vinci - den første vitenskapsmann" av Michael White
  • "Italiensk reise" av Johann Wolfgang von Goethe
  • "Slavenes skip" av Thorkild Hansen