Vandreutstillinger

dikt

Kolon forlag 2017 E-bok

«Vandreutstillinger» er en samling dikt om kunst og kunstnere, deres liv eller verker. Diktene er refleksjoner i møtet med kunsten og forsøker seg på nye helgenkåringer innenfor feltet. Mange av diktene kan karakteriseres som frie ekfraser, billedbeskrivelser, som like gjerne kommenterer ulike kunstverk og prøver å gjenskape kunstverket i teksten, som de stiller grunnleggende spørsmål om tekster og mennesker.

Diktene i «Vandreutstillinger» omtaler kunstnere og forfattere som Gerhard Richter, Andy Warhol, William Turner, Sasha Waltz, Graciela Iturbide, Kitty Kielland, Sigbjørn Obstfelder, Gunvor Hofmo, Jonas Dahlberg, Nordahl Grieg, Helge Skodvin, Nelly Sachs, Paul Celan, Lisbeth Bodd, Angela Winkler, Peggy Guggenheim (kunstsamler), Francisco Goya, Marcel Duchamps, Marina Abramovi., Jan Groth og John Donne.

Løveids poesi er fabulerende. Filosofisk og leken velger hun sin egen posisjon - de stedene der hun vil forstå, og de stedene det er mulig å stå, misforstå, eller gå.

Forlag Kolon forlag

ISBN13 9788205477223

EAN 9788205477223

Tildelt litteraturpris Brageprisen Åpen klasse 2017 Kritikerprisen. Voksen 2017

Jeg kan ikke huske sist jeg leste en hel diktsamling, men det er ikke tvil om at det skal jeg endre på.

Fantastisk diktsamling, som leier oss gjennom kulturhistorien, bibelske historier, malerier, samlere, forfattere. Jeg har lest og googlet, med tårer og latter. Den appellerer til alle sanser og til intellektet.

For meg ga det ekstra dybde å finne frem bildene, diktene og biografien som diktene refererte til. Flotte kunstopplevelser bare det.

Og for de som venter på den 22. juli-romanen, her er 22. juli-diktet!

Nei, dette er nok ikke min sjanger. Jeg forsøkte å forstå så godt jeg kunne, men........

Jeg tror ikke noe før det er sant.

• "Tilgi det virkeliges blomstring - dikt" av Casper André Lugg
  • "Stedene - en samtale med Marguerite Duras" av Marguerite Duras
  • "Språk og natur" av Thure Erik Lund
  • "Døden og andre tiggere - dikt" av Anne Helene Guddal
  • "Bergens beskrivelse" av Erlend O. Nødtvedt
  • "Ung trost klokken fem om morgenen i en brusende alm - et dikt fra januar til september" av Geir Gulliksen
  • "Bebo - roman" av Anne Helene Guddal