Vakkert og spiselig i krukker og potter

av (forfatter), Anne-Line Biberg (illustratør) og Janne K. Hansen (illustratør).

J.M. Stenersens forlag 2014 Innbundet

I en og samme krukke kan du dyrke ting som både er spiselige og dekorative. Mange stauder og sommerblomster er faktisk spiselige, og kan brukes som pynt og ingrediens i matlagingen. Denne boka gir tips til vakre sammenplantinger i potter. Her er kreative kombinasjoner som solsikke, tomat og koriander, eller isop, sitronmelisse og bladlinje. Vakkert sammen, og spiselig i tillegg. Over 100 planter blir presentert i boka. Hver plante blir utførlig beskrevet, det gis instruksjoner om stell og dyrking i potter og krukker, og tips om hvordan du kan bruke plantene når du lager mat. Boka har delikate og instruktive foto av hver plante.

Forlag J.M. Stenersens forlag

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788272015670

EAN 9788272015670

Tonje Bergh har sin utdannelse innen plantevitenskap og grøntanlegg. Hun har flere gode tips om å plante i krukker og potter. Fordelen med å plante i krukker og potter er at du kan flytte dem rundt på terrassen eller i hagen.

Ved å blande flere planter i den samme krukken får man en maksimal utnyttelse av plassen. Hun har flere tips om sammenplanting. Alt i alt er det 20 sammenplantinger med presentasjon av over 50 planter. Med å ha grønnsaker, urter og blomster i samme krukke vil du en få en frodig, fargerik og velduftene blanding.

I en krukke har hun plantet tulipan og stevia. De tidlige blomstrende tulipanene kombineres med stevia som med sitt grønne bladverk holder gjennom hele sommeren. Bladene til stevia er 300 mer søte en vanlig hvitt sukker. I en annen krukke har hun blandet roser, lavendel, oregano, gressløk og basilikum. I blomsterspråket er basilikum forbundet med både ondskap og godhet. Den kan symbolisere både hat og gode ønsker. Symbolverdien er motsetningsfylt.

Alle plantetipsene i boken kan spises. Boken er fin som oppslagsverk. Boken er et ypperlig gavetips til den som ønsker seg en bok om blomster til dyrking og servering.

• "På vegne av venner - essay" av Kristopher Schau
  • "Ut og stjæle hester - roman" av Per Petterson