Våg å elske

av (forfatter), Alex Kendrick (forfatter), Lawrence Kimbrough (medforfatter) og Laila Dahl Karlsen (oversetter).

Hermon 2010 Heftet

Boken er en 40-dagers utfordring til ektefeller om å forstå og praktisere betingelsesløs kjærlighet. Med utgangspunkt i det Bibelen sier om ekteskap og kjærlighet, gir boken råd og tips, både dersom ekteskapet ditt er sunt og sterkt eller om du sliter i ekteskapet.

Betingelsesløs kjærlighet blir ivrig lovet bort i bryllup, men sjelden praktisert i det virkelige liv. Med det resultat at romantiske håp ofte blir erstattet av skuffelse i hjemmet. Men det behøver ikke å være slik. "Våg å elske" er en 40-dagers utfordring til ektefeller om å forstå og praktisere betingelsesløs kjærlighet. Enten ditt ekteskap henger i en tynn tråd eller er sunt og sterkt, er "Våg å elske" en reise du behøver å begi deg ut på. Det er på tide å lære nøklene til sann intimitet og utvikle et dynamisk ekteskap. Ta imot ufordringen!

Forlag Hermon

ISBN13 9788230207482

EAN 9788230207482

Dette var ikke ei bok for meg, og dermed kan jeg ikke gi noen god omtale. Jeg avbrøt boka over halvveis og bare skummet lett gjennom resten.

Boka er basert på et kristent perspektiv på hva kjærlighet omhandler og hvordan man kan øve seg på å gi mer kjærlighet til sin ektefelle. Den er krydret med mange sitater fra Bibelen. Så langt høres det kanskje bra ut? Ja, den skriver om viktige og for meg innlysende aspekter ved å få til et godt forhold, eller vennskap for den saks skyld, såsom tålmodighet, vennlighet, omtenksomhet, høflighet, optimisme, ikke sjalusi, lite irritabilitet, betingelsesløshet, vern om den andre, trygghet, glede over den andres suksess, respekt, osv. osv.. Hvert tema er beskrevet på tre sider, og deretter gir forfatterne "dagens utfordring" i forhold til temaet. Flott!

Men jeg fikk en følelse av at det meste er forfatternes egen tolkning av det som står i Bibelen, og at de plukker fritt fra delsetninger og sitater tatt ut av den opprinnelige konteksten i Bibelen - som de gjerne setter sammen til nye sammenhenger. Jeg synes også at forfatterne har et litt vel gammeldags syn på kjærligheten mellom to mennesker. De skiller på rollene til mannen og kvinnen, de ekskluderer de menneskene som har gjennomgått skilsmisse eller lever sammen uten å være gift, de overser viktigheten av at man bør ta vare på seg selv også for å kunne ha det godt i et forhold - det heller mot å utslette seg selv for den andre og Gud, og de skriver til dem som ikke kjenner partneren sin før de blir gift. Dette var litt kulturkræsj for min del..

• "Forsoningen" av Karen Kingsbury
  • "Señor Peregrino - roman" av Cecilia Samartin