Utegym i minusgrader

Fair forlag 2019 Innbundet

Paul er 16 år og skal begynne i ny klasse, på ny skole og i ny by. Spørsmålet han stiller seg selv første skoledag, er hva som egentlig er spesielt med ham. Han ser på seg selv som en kar på det jevne, midt på treet, midt i hovedfeltet og skulle gjerne ha frontet det nye miljøet med noe han var spesielt god på. Gjennom året er vi med Paul i en famlende start på sin nye tilværelse, på søk etter nye venner, en avstandsforelskelse som plutselig utvikler seg til noe mer, eller gjør den det? Vi blir med på fester og en lett absurd sjekkekonkurranse i den lokale nærradioen, og ikke minst treffer vi et persongalleri det er lett å kjenne seg igjen i. At forfatteren jobber med ungdom til daglig og har fått med seg hva som betyr noe for dem, er ganske åpenbart. Dette er rett og slett en sjarmklump av en ungdomsbok.

Forlag Fair forlag

Øystein S. Tjemtland
"Utegym i minusgrader"

"Utegym i minusgrader" er forfatterens debutbok. Hovedpersonen i boka er Paul som skal begynne på Byskolen etter at foreldrene hans har skilt seg. Vi følger Paul gjennom ett år med oppturer og nedturer, fester, avstandsforelskelse og sjekkekonkurranse i nærradioen. Boka er lettskrevet med korte, intense kapitler. Den inneholder mye humor, er skrevet med ungdommens språk og har personskildringer vi alle kan kjenne oss igjen i. At forfatteren har jobbet med ungdom, vises tydelig i måten han skriver på.
Jeg likte boka veldig godt, og selv om det er en ungdomsbok kan fint leses av voksne som ønsker et innblikk i ungdommens hverdag også. Denne boka anbefaler jeg sterkt videre.
Boka er et leseeksemplar sponset av forfatteren og forlaget
Terningkast 5

• "Isla Bonita - roman" av Terje Torkildsen